InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als luchtverkeersleider

Werken als luchtverkeersleider

Werken als luchtverkeersleider Er is veel te doen rondom het salaris van de luchtverkeersleider. Het kabinet wil dat deze minder gaan verdienen omdat ze momenteel nog fors boven de Balkenendenorm uitkomen. De luchtverkeersleiders verdedigen zich met het argument dat het zeer intensief werk is, met een grote verantwoordelijkheid. Er worden jaarlijks slechts veertig personen toegelaten tot de opleiding van luchtverkeersleider. Dat is een van de redenen voor het tekort. Er is veel te doen om de salarissen van verkeersleiders. Zij verdienen ruim boven de Balkenendenorm en willen ook niet minder verdienen. Zij dreigen naar het buitenland te vertrekken wanneer hun salaris verder naar beneden wordt verlaagd. Het hoge salaris ligt gevoelig omdat de overheid wil dat mensen die in de publieke sector werken niet meer mogen verdienen dan het salaris van de minister-president. Daarom oefent zij sinds een aantal jaren overal druk uit, bijvoorbeeld bij onderwijs- en zorginstellingen, om die salarissen verder omlaag te krijgen. De lonen van de luchtverkeersleiders zijn daarbij een door in het oog, omdat die oplopen tot boven de tweehonderdduizend euro.

Opleiding tot luchtverkeersleider

Er worden behoorlijke eisen gesteld aan de eisen tot luchtverkeersleider. Zo mag iemand geen lichamelijke gebreken hebben. Zijn gezondheid, zicht en gehoor moeten goed zijn. Verder moet iemand beschikken over goed ruimtelijk inzicht, creativiteit, stressbestendigheid en flexibiliteit. Als laatste moet iemand de Engelse taal goed machtig zijn. Jaarlijks melden enkele duizenden zich aan bij de opleiding tot verkeersleider. Slechts veertig mensen tussen de negentien en zesentwintig worden toegelaten tot de opleiding. De opleiding zelf is behoorlijk pittig. Er worden veel theoretische vakken gegeven, zoals aerodynamica, luchtvaartnavigatie en reglementering. Tijdens de opleiding valt jaarlijks ongeveer de helft van de mensen uit. Door de hoge uitval is er nog steeds een tekort aan luchtvaartleiders.

Lager salaris voor de luchtverkeersleider

De VNLG, de Nederlandse belangenvereniging van luchtverkeersleiders, rechtvaardigen het hoge loon met het argument dat het werk zeer intensief is en er een zeer zware verantwoordelijkheid met het werk gepaard gaat. Een luchtverkeersleider mag geen fouten maken omdat er veel mensenlevens vanaf hangen. Een verkeersleider in opleiding verdient al vijfentwintigduizend euro. Een startende verkeersleider krijgt al vijfenzeventigduizend euro. De VNLG stelt dat dit niet zomaar kan worden verlaagd omdat de verkeersleiders hun leefpatroon inmiddels hebben afgestemd op dit salaris. Zij zijn een hoge levensstandaard gewend en hebben bijvoorbeeld een hypotheek afgesloten met de verwachting dat ze in de toekomst ook veel geld kunnen verdienen. De angst is dat veel luchtverkeersleiders uitwijken naar het buitenland waar ze veel meer geld kunnen verdienen. Vooral in een aantal Aziatische en Arabische landen zijn een aantal vliegvelden fors aan het uitbreiden. Er is een schreeuwend tekort aan luchtverkeersleiders. Daarom kunnen zij een hoog loon vragen. Luchtverkeersleiders hebben verschillende taken. De meest voorname taak is het begeleiden van piloten van vliegtuigen bij landing en opstijgen. De luchtverkeersleiders houden er toezicht op of bepaalde landingsbanen beschikbaar zijn en praten de piloot er door heen.

Het werk van een luchtverkeersleider

Nadat ze in de lucht zijn neemt een andere luchtverkeersleider het toezicht over. Elke regio heeft zijn eigen luchtcentra die toezicht houden op de vliegtuigen in het betreffende gebied. Voor Nederland is dat LVNL bij Schiphol of Eurocontrol in Maastricht. Voor België is Belgocontrol in Brussel de verantwoordelijke instantie. Omdat het werk zeer intensief is werkt een luchtverkeersleider maar twee uur achter elkaar. Daarna heeft hij twee uur rust en worden zijn werkzaamheden overgenomen door een andere luchtverkeersleider.
© 2013 - 2019 Simcha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
DetacheringscontractAls je via een uitzendbureau al geruime tijd bij dezelfde opdrachtgever werkt, kun je een detacheringscontract van het u…
Loon en salaris uitgelegdLoon en salaris uitgelegdLoon is, evenals salaris, de beloning voor arbeid die men niet in zelfstandige dienst verricht. Loon is dus de vergoedin…
Wat is garantiedagloon?Wat is garantiedagloon?Bij het aanvaarden van een nieuwe baan vanuit een WW-uitkering kan de situatie ontstaan dat u na afloop van een tijdelij…
Paraveterinair, meer dan alleen een assistentDe opleiding paraveterinair is niet helemaal het zelfde als de opleiding tot dierenarts assistente, al hebben velen het…
Loondoorbetaling bij ziekteLoondoorbetaling bij ziekteAls je als werknemer ziekt wordt, is de werkgever verplicht om het loon door te betalen. Voor hoelang geldt de loondoorb…

Reageer op het artikel "Werken als luchtverkeersleider"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!