InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Hoe schrijf je een goede position paper?

Hoe schrijf je een goede position paper?

Hoe schrijf je een goede position paper? Steeds vaker zie je er een: een ‘position paper’ of een of ander onderwerp. Medewerkers van organisaties of ondernemingen wordt soms gevraagd een position paper te schrijven. Maar wat is een position paper en aan welke eisen voldoet een goede position paper? In dit artikel wordt het uitgelegd en geven we een aantal tips & tricks.

Wat is een position paper?

Een goede Nederlandse vertaling van de term position paper zou zijn: een standpuntbepaling. Belangenbehartigers, zoals de Verenging Nederlandse Gemeenten, de Consumentenbond of de Landelijke Huisartsen Vereniging, publiceren met enige regelmaat een position paper. Zij maken daarmee hun standpunt kenbaar over een bepaald onderwerp. Met het document probeert men dan de overheid of het publiek te beïnvloeden.

Ook in internationale organisaties, zoals de Verenigde Naties of de Europese Unie, worden vaak position papers gebruikt om het standpunt van een land of organisatie weer te geven, bijvoorbeeld als voorbereiding op een conferentie. Ook als het niet vereist wordt om een position paper op te stellen, kan het toch nuttig zijn. Een position paper helpt namelijk om het eigen standpunt te ordenen en goed onder woorden te brengen.

Hoe ziet een goede position paper eruit?

Een position paper is kort en bondig, gemiddeld één à twee kantjes. Een heldere opmaak versterkt de leesbaarheid. Indien mogelijk, is het prima om de tekst te ondersteunen met kleuren en treffende illustraties.

De voorbereiding

Gebruik het internet en zoek een paar goede, relevante voorbeelden van position papers, afhankelijk van het onderwerp, het doel en de doelgroep. Vraag na of er speciale eisen zijn aan de opmaak en de lengte van het stuk. Bereid het onderwerp inhoudelijk grondig voor: zoek informatie en praat met betrokkenen.

Vijf stappen voor het schrijven van een goede position paper

Stap 1: Maak een goede inleiding

Neem de lezer mee in het onderwerp en presenteer de belangrijkste conclusie van de position paper. Dit is de plek om de lezer te verleiden om verder te lezen. Maak de lezer nieuwsgierig!

Stap 2: Onderbouw het standpunt

Wat is de positie, oftewel het standpunt van de organisatie? Welke feiten ondersteunen deze visie? Presenteer de informatie op een logische en niet te weerleggen manier. Het is de bedoeling dat de lezer zich gemakkelijk kan verplaatsen in dit standpunt.

Stap 3: Geef een tegenargument

Een standpunt wordt véél geloofwaardiger als blijkt dat men zich ook heeft verdiept in de argumenten van de tegenstanders. Kies de belangrijkste en geef dat argument open en eerlijk weer, zonder er een karikatuur van te maken.

Stap 4: Weerleg het tegenargument

Geef beknopt aan waarom het argument van de tegenstanders niet opgaat. Bevestig opnieuw het eigen standpunt, zoals onderbouwd in stap 2. Waarom is het eigen standpunt beter?

Stap 5: Geef een conclusie weer

De cirkel is rond: in de laatste paragraaf staat weer de conclusie, die ook al in de inleiding is genoemd. Dit is de samenvatting van de hele position paper. Schrijf deze op in net iets andere bewoordingen, dus geen plak- en knipwerk van stap 1. Maak er een heldere, opbouwende conclusie van.

Tips:

Hoe het eenvoudig, vermijdt moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen. Steun zo veel mogelijk op feiten, een position paper is geen pamflet met louter een mening. Hou de tekst actief en opbouwend. Dit geldt ook als het standpunt een afkeuring van iets omvat, ook dan kan de tekst dat standpunt positief voor het voetlicht brengen.

Met deze tips en het stappenplan kan iedereen een heldere position paper schrijven.
© 2013 - 2017 Ludovicus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe schrijf ik een paper of essayHoe schrijf ik een paper of essayMoeite met het schrijven van een paper? Dat is normaal als je geen gebruik maakt van een weldoordacht stappenplan. Een p…
Hoe bronnen vermelden?Bronnen vermelden is niet enkel, zoals velen denken, nodig om de schrijver van je bronnen eer aan te doen of op gerechte…
Paper Toss: alles over deze appPaper Toss: alles over deze appPaper Toss is een gratis behendigheidsspel voor smartphones. Inmiddels zijn er diverse versies beschikbaar voor zowel de…
Hoe maak je een paper prototype?Een prototype wordt vaak onbewust verward met het daadwerkelijke eindproduct. Dit is fout want een prototype is een repr…
Online positiekleding of zwangerschapskleding kopenOnline positiekleding of zwangerschapskleding kopenOf je nu een positiejurk, tuniek, broek of shirt zoekt; tegenwoordig kun je de mooiste en meest hippe zwangerschapskledi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock

Reageer op het artikel "Hoe schrijf je een goede position paper?"

Infoteur: Ludovicus
Gepubliceerd: 25-10-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!