InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als huishoudelijke hulp

Werken als huishoudelijke hulp

Werken als huishoudelijke hulp Er is een grote vraag naar huishoudelijke hulp. Het beroep van schoonmaakster is erg toegankelijk waardoor veel mensen daar een keuze voor maken. Tegelijkertijd dreigen er bezuinigingen om de thuiszorg, waardoor veel werksters hun baan zullen verliezen. Het kabinet van Mark Rutte wil namelijk het recht op thuiszorg inkomensafhankelijk maken. Veel mensen zullen hun huishoudelijke hulp dan zwart gaan betalen. Een van de meest beoefende beroepen in Nederland is het beroep van huishoudelijke hulp. Dit komt omdat het een makkelijk toegankelijk beroep is waar met name veel mensen met een lage opleiding werkzaam in zijn. In 2012 waren er in Nederland bijna zestigduizend huishoudsters werkzaam.Tegelijkertijd staat deze groep zeer onder druk. Dat komt omdat de regering van Mark Rutte wil bezuinigen op de huishoudelijke hulp. Er dreigen namelijk duizenden banen te verdwijnen omdat de huishoudelijke hulp vanaf 2014 inkomensafhankelijk wordt. Dat betekent dat veel ouderen met een relatief hoog inkomen dan geen vergoeding meer krijgen voor hun huishoudelijke hulp. Op die manier wil het kabinet 2,4 miljard euro besparen.

Zwart werken in de thuiszorg

De vakbonden verwijten het kabinet dat zij een zeer tegenstrijdig beleid voeren. Aan de ene kant wil het kabinet dat ouderen langer thuis wonen en aan de andere kant ontnemen zij hun elke hulp. De verwachting is dat als gevolg van deze maatregel veel huishoudelijke hulp in het grijze circuit zal verdwijnen. Dat betekent dat zij zwart gaan werken. Daardoor kunnen zij tegen een goedkoper tarief werken. Dat tarief ligt ongeveer tussen de tien en twaalf euro. In Nederland zijn er naar schatting tienduizenden huishoudsters die zwart werken. Het precieze aantal is nooit in kaart gebracht, voor zover dat al mogelijk is. Veel van deze huishoudsters hebben een buitenlandse afkomst. De overheid kan weinig ondernemen tegen zwart werkende huishoudsters, omdat dit zich doorgaans achter de voordeur afspeelt. Ook komen de meeste werksters meestal via via aan hun huishoudsters, zodat er weinig controle op is. Een nadeel van zwartwerkers is dat zij niet in contact staan met een zorginstantie. Huishoudelijke hulp die dat wel staat heeft vaak een signalerende functie om te zien hoe goed of slecht het met een oudere gaat.

Rechten van een huishoudelijke hulp

Uit onderzoek van onder andere de Volkskrant bleek dat werkster nog altijd veel slechter af zijn dan in veel andere landen. Dat komt omdat er geen CAO is voor huishoudelijke hulp. Doorgaans hebben zij geen ontslagbescherming en recht op WW. Dit komt ook omdat zij vaak zwart werken, dus dan hangt het er maar vanaf hoe zij het treffen met hun werknemer. In veel andere Europese landen is dit veel beter geregeld.

Failliet gaan van schoonmaakbedrijven

In 2007 werd de eenvoudige huishoudelijke hulp overgeheveld van de AWBZ naar de gemeenten. Dit leidde niet direct tot banenverlies, maar indirect wel. Dat kwam omdat gemeenten vaak de zorg tegen de laagste prijs gingen inkopen. Schoonmaakbedrijven moesten daardoor zo laag gaan zitten met hun offertes om een opdracht binnen te krijgen dat zij uiteindelijk daar verlies op maakten.. Als gevolg daarvan gingen veel schoonmaakbedrijven failliet en verloren veel schoonmakers hun baan.

Hoe veel verdient een huishoudelijke hulp?

Er zijn verschillen in de tarieven die een huishoudelijke hulp verdient. Een persoonlijk verzorger verdient bijvoorbeeld gemiddeld rond de 12,50 euro per uur. Voor een huishoudelijke oppas ligt dat bedrag rond de 10 euro per uur en voor een boodschappenhulp rond de 6 euro. Van een persoonlijk verzorgster wordt meestal verlangd dat iemand een diploma heeft, bijvoorbeeld Sociaal Pedagogisch Werk (SPW). De andere vormen van huishoudelijke hulp zijn toegankelijker voor iedereen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2012/08/11/huishoudelijke-hulp-in-nederland-slechter-af-dan-in-rest-europa/
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Kabinet-Rutte-II/article/detail/3342987/2012/11/06/Tienduizenden-banen-op-de-tocht-in-de-thuiszorg.dhtml

Reageer op het artikel "Werken als huishoudelijke hulp"

Reactie

Jo van Hassel, 25-04-2019 13:02 #1
Ik heb huishoudelijke hulp via Buurtdiensten. Geregeld via gemeente Cuijk uit de WMO. Ik betaal 45.00 per maand en kom niet in aanmerking voor het nieuwe tarief van 17.50 per maand geregeld door de ministerraad in november 2018. Ik ben chronisch ziek en kan niet zonder hulp! Ik snap hier niks van. Kunt u het uitleggen?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!