InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Ontslag ambtenaar: de ontslagrechten voor een ambtenaar?

Ontslag ambtenaar: de ontslagrechten voor een ambtenaar?

Ontslag ambtenaar: de ontslagrechten voor een ambtenaar? Het ontslaan van een ambtenaar kan niet zomaar. Het wordt feitelijk geen ontslag genoemd, omdat de ambtenaar door een besluit is benoemd en dus ook door een besluit uit zijn ambt wordt gezet. Voordat het tot een ontslag kan komen, dient een complete ontslagprocedure te worden doorlopen. Dat recht is er omdat men door de ambtelijk rechtspositie wordt beschermd! Indien men wel uit het ambt wordt gezet, waar heeft de ambtenaar bij ontslag recht op?

Ontslag ambtenaar

Procedure ontslag ambtenaar

Omdat er sprake is van een ambtelijke rechtspositie kan men niet zomaar worden ontslagen. Dit geldt eveneens indien er sprake is van een dringende reden. Ontslag op staande voet bestaat dan ook niet, er moet middels een procedure worden aangetoond dat de persoon niet capabel is voor het uitvoeren van de taken. Daarnaast kan het zijn dat het overheidsapparaat wordt gereorganiseerd. Indien er bij andere aanverwante organisaties geen herplaatsingsmogelijkheden zijn dan kan ook worden besloten om de ambtenaar te ontslaan. Daartoe dient een procedure te worden doorlopen, waarbij er bezwaar, beroep en hoger beroep kan worden aangetekend. Iedere stap daarin heeft een termijn van zes weken, waarbinnen actie kan worden ondernomen. Wordt de ambtenaar daarna alsnog uit zijn vak gezet, waar heeft men dan verder nog recht op?

Ontslagvergoeding en ontslagrechten

Wordt men uit het vak gezet door een besluit wegens reorganisatie dan heeft men recht op een ontslagvergoeding. In principe geldt daartoe ook de kantonrechtersformule echter wegens het discontinueren van de rechtsverhouding kan men via de kantonrechter mogelijk een veel hogere vergoeding behalen. Men verliest in de maatschappij namelijk macht en aanzien. Op het moment dat tussen beiden één en ander feitelijk is afgerond kan de ex ambtenaar naar het UWV gaan om een uitkering aan te vragen.

Wet Werken en Inkomen

Net als iedere gewone ontslagen werknemer heeft een ontslagen ambtenaar recht op een uitkering wegens werkloosheid. Men heeft daarbij recht op 75% van het laatst verdiende loon over de eerste twee maand, waarna dit wordt beperkt tot 70%. Voor ambtenaren zijn aanvullend op de WW extra uitkeringen in het leven geroepen, waardoor men langdurig geen terugval heeft in het inkomen. Dit is geregeld omdat een ambtenaar zeer lastig wederom in een vergelijkbare beroepsgroep aan het werk kan komen. Waar heeft men aanvullend recht op?

Aanvullingen op de WW

Voor ontslagen overheidsambtenaren gelden aanvullende regels conform het ambtenarenrecht. Komt men onverhoopt na de procedure toch in de WW terecht dan kan men rekenen op een aantal aanvullingen. Met deze uitkeringen wordt een ex-ambtenaar nog langdurig gesteund om na het ontslag goed rond te komen en om voldoende tijd te hebben om gepast ander werk te vinden.

Aanvullende uitkering

Gedurende de looptijd van de WW wordt de uitkering aangevuld tot het laatstverdiende loon. Oftewel de eerste twee maand wordt het aangevuld met 25% en daarna met 30%. Zodoende valt men zolang de WW duurt niet terug qua inkomen. Dit is de aanvullende ambtenaren uitkering.

Aansluitende uitkering

Na de WW zou men in principe in de bijstand moeten. Dit geldt voor ambtenaren niet. Zij krijgen na de WW nog 70% van het laatst verdiende loon doorbetaald. De duur daarvan is afhankelijk van hoe lang men aangesteld is geweest en in welke leeftijdscategorie men valt. Dit wordt ook wel de aansluitende ambtenaren uitkering genoemd. Is deze periode eveneens verlopen dan kan men in de bijstand terechtkomen.

Sollicitatieplicht

Let wel dat ook ex-ambtenaren een sollicitatieplicht hebben om de uitkeringen te blijven houden. Een werkend persoon is namelijk veel beter voor diegene evenals ook voor de overheidsfinanciën. Zorg er dus altijd voor dat je op zoek gaat naar passend of geschikt ander werk binnen de overheid of in een andere aanverwante branche.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Procedure ontslag ambtenaarDe ontslagprocedure in het ambtenarenrecht is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht. Een ambtenaar is eenzijdig aan…
Waar hebt u recht op na ontslag?Na ontslag moet u in eerste instantie zorgen dat u een vervangende uitkering krijgt. In hoeverre u recht hebt op een WW-…
Ontslag gehad? Waar heeft u recht op? Zoek juridisch adviesOntslag gehad? Waar heeft u recht op? Zoek juridisch adviesU heeft ontslag gekregen en u bent het er niet mee eens. In dit artikel leest u meer informatie over de ontslagprocedure…
Op staande voet ontslagen  Heb ik recht op WW?Op staande voet ontslagen Heb ik recht op WW?In bepaalde situaties heeft de werkgever de mogelijkheid om een medewerker op staande voet te ontslaan. Bestaat er in da…
Een WW-uitkering aanvragen, wat moet ik weten?Een WW-uitkering aanvragen, wat moet ik weten?Het kan iedereen overkomen: je dreigt werkeloos te worden. In dat geval kun je een WW-uitkering, oftewel werkloosheidswe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Julos, Rgbstock

Reageer op het artikel "Ontslag ambtenaar: de ontslagrechten voor een ambtenaar?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ontslagen
Schrijf mee!