InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Zelfmoord in Nederland, een onderschat probleem

Zelfmoord in Nederland, een onderschat probleem

Zelfmoord in Nederland, een onderschat probleem Zelfmoord is in Nederland een niet te onderschatten doodsoorzaak. Tijdens de crisis is het aantal zelfmoorden in Nederland alleen maar toegenomen. Dit nadat het aantal zelfmoorden al dertig jaar dalende was. Over wat voor aantallen spreken we dan? In 2007 waren 1353 gevallen van zelfmoord bekend. In 2010 waren dit er al 1600 en in 2013 1854. In Nederland is een poging tot zelfmoord niet strafbaar maar er rust wel een maatschappelijk taboe op.

Wie plegen er dan zelfmoord?

Zelfmoord komt het meest voor bij mannen tussen de 40 en 50 jaar. Van de zelfmoorden in 2010 waren er 6 gevallen van jongeren onder de 15 jaar, 49 van jongeren tussen de 15 en 20 jaar, 148 gevallen in de leeftijdscategorie 20 tot 30 jaar, 198 van mensen tussen de 30 en 40, 397 van veertigers, 369 gevallen van vijftigers, 240 van mensen tussen de 60 en de 70, 109 gevallen van mensen tussen de 70 en de 80 jaar en 84 mensen van 80 jaar of ouder.

De wijze van zelfdoding

Het overgrote deel pleegt zelfmoord door verhanging, gevolgd door zelfmoord met behulp van medicijnen en alcohol. De derde plaats wordt ingenomen door springen voor de trein of metro, daarna verdrinking en springen van een hoogte was in 2010 goed voor 139 zelfmoorden. Verder zijn er ook nog 168 gevallen in Nederland geweest die kozen voor het veroorzaken van een verkeersongeval, het springen voor een vrachtwagen, inademen van gas of koolmonoxide, polsen doorsnijden of zelfmoord met behulp van een vuurwapen.

Motief zelfdoding

De meeste mensen die zelfmoord plegen hebben last van psychische problemen (overspannen, depressief). Dit waren er in 2010 719. Laten we hopen dat dit aantal niet stijgt in de komende jaren waarin fors bezuinigd wordt op de psychische gezondheidszorg. Andere redenen zijn fysieke stoornissen, huiselijke omstandigheden, problemen met of op het werk, verlies van familie of financieel-economische motieven of mensen met psychische stoornissen in de nabije omgeving. Verbazingwekkend is dat in 2007 van ruim 273 mensen niet duidelijk was waarom ze zelfmoord hadden gepleegd en in 2010 van 541 mensen.
Bovenstaande gegevens zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Zelfmoord een maatschappelijk taboe

Veel mensen met psychische problemen hebben al veel eerder bij hun behandelend arts aangegeven zelfmoord te willen plegen en hebben soms zelfs al diverse mislukte zelfmoorden achter de rug. De familie ziet zo'n persoon met zichzelf worstelen en blijft na een gelukte poging vaak achter met pijn over de manier waarop, naast het normale verdriet. Hun dierbare hebben ze verloren. Dat was zijn of haar eigen wil maar als nabestaande had je zo graag een humaan einde gezien. Wanneer zo duidelijk is dat iemand niet verder wil leven maakt het weigeren van een waardig afscheid het verdriet van de nabestaanden onnodig groot.

Afgelopen jaren

In 2011 is het aantal zelfmoorden op het spoor schrikbarend gestegen. In Nederland en België komt dit relatief vaak voor. De reden zijn het verbod op vuurwapens en het grote, redelijk toegankelijke spoorwegnet.

De cijfers blijven stijgen en in 2013 hebben 1.854 Nederlanders zelfmoord gepleegd, waarvan 1.305 mannen. Dit is een stijging van 25% ten opzichte van 2007. Steeds vaker spelen economische motieven een grote rol. Veel mensen zien het in deze tijd niet meer zitten, wanneer door ziekte of werkeloosheid het huis verkocht moet worden. Doordat huizen soms wel twee of drie jaar te koop staan belanden zij in een situatie waarin ze nergens terecht kunnen en schulden na schulden zich opstapelen. En dan maakt Den Haag voor deze mensen ook nog eens de geestelijke gezondheidszorg onbetaalbaar. Jaarlijks maken wereldwijd meer dan 800.000 mensen een eind aan hun leven. In 2015 hebben 1.871 mensen een einde aan hun leven gemaakt.

Zoek hulp

Wanneer je rondloopt met zelfmoordgedachten, kan je het beste hulp zoeken. Dit kan ook anoniem via telefoonnummer 0900-0113. Hier vind je een luisterend oor en via de bijbehorende website (www.113online.nl) kan je in contact komen met lotgenoten en een cursus volgen, waarbij je leert omgaan met zelfmoordgedachten.
Gerelateerde artikelen
Zelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding is nog altijd een taboe. En met name zelfdoding onder jongeren wordt door velen nog altijd in de doofpot gest…
Hoe gaat de uitvaartverzekering om met zelfmoord?Hoe gaat de uitvaartverzekering om met zelfmoord?Wanneer een dierbare door zelfdoding om het leven komt, blijven de nabestaanden ontredderd achter. Niet alleen is er ver…
Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord?Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord?Sommige mensen hebben een allesoverheersende gedachten: "ik wil dood". Het leven is voor deze mensen zo ondraaglijk dat…
Website van NVVE: hulp bij zelfmoord voor een humane doodWebsite van NVVE: hulp bij zelfmoord voor een humane doodIeder jaar sterven mensen door zelfdoding of zelfmoord (suïcide). De meesten verkeerden in een zware depressie en zagen…
Zelfmoord: de oorzaken en signalenZelfmoord: de oorzaken en signalenJaarlijks plegen er ongeveer 1600 mensen in Nederland zelfmoord en doen 94000 mensen een poging waarvan 9200 personen in…
Bronnen en referenties
  • Centraal Bureau voor de Statistiek

Reageer op het artikel "Zelfmoord in Nederland, een onderschat probleem"

Reacties

Bianca, 28-04-2016 23:03 #5
Mijn zoon heeft 5 weken geleden zelfmoord gepleegd, weet me geen raad hoe ik verder moet. Heb nog een zoon, maar zie het allemaal niet meer zitten hoe ik de draad moet oppakken weer. Mijn leven staat stil en iedereen eromheen leeft z'n leventje voort. Waar kan ik hulp krijgen? Schreeuw om hulp maar lijkt of niemand me hoort. Reactie infoteur, 30-04-2016
Als eerste gecondoleerd met het verlies van uw zoon. Als nabestaande na zelfdoding heb je het vaak extra moeilijk omdat veel mensen het lastig vinden om hierop te reageren. Ik denk dat het voor u belangrijk is om te kunnen praten. U kunt hiervoor naar maatschappelijk werk gaan of naar een psycholoog en het is ook mogelijk om lotgenoten contact te zoeken: http://werkgroepverder.xsbb.nl/index.php of neem contact op met Korrelatie. Op de website van Korrelatie vindt u zowel telefoonnummer, email als chat hulp. Ik hoop dat u hier iets aan heeft.

Piet, 01-03-2014 21:49 #4
Ach ik zie het mijn leven als zinloos een sleur waarin ik me ieder keer weer inbeeld dat het beter word maar er verandert niet echt iets, dag na dag het zelfde, eenzaam en verlaten zit in ziek thuis met een wia uitkering. ik zou willen dat een arts mijn kon laten inslapen op het moment dat ik echt niet meer verder wil. Reactie infoteur, 02-03-2014
Ik wil u aanraden hulp te zoeken voor u depressieve gevoelens. Wat u lichamelijk ook mankeert, ook u kunt weer meedraaien in deze maatschappij. Bezoek uw huisarts en praat hierover. Hij kan u doorverwijzen naar maatschappelijke instanties die u kunnen helpen, bijvoorbeeld door uw netwerk te vergroten zodat u minder eenzaam bent of door u aangepast vrijwilligerswerk voor te leggen, waardoor u zich weer nuttig kunt voelen. Blijf in ieder geval niet alleen door tobben en zoek hulp.

Gerard, 19-11-2013 21:36 #3
Ik pleit voor een pil op Recept een krachtige pil die vrijwel direct de dood tot gevolg heeft
zodat mensen die ondragelijk aan het leven lijden om wat voor reden dan ook niet langer zinloos hoeven te lijden dat is menselijk, die gruwel suciddes zijn dat niet.

Vulders, 14-11-2013 21:22 #2
Ik heb zo een last van stress konstant zelfmoord gedachten. hoe kom ik daar van af? Reactie infoteur, 15-11-2013
Zoek hiervoor hulp, dit kan je niet alleen. Bel 0900-0113, zij kunnen je advies geven. Bespreek dit ook met je huisarts, zodat hij je kan doorverwijzen, maar blijf hier vooral niet in je eentje mee rondlopen. Succes.

Joop, 23-10-2013 08:52 #1
Tja dat verbaasd me niks deze maatschappij werkt het in de hand daar geld het recht van de sterkste. de zwakkere vallen af en worden gek van de drank drugs armoede medicatie voor geestesziekte enz, kunnen suïcide opwekken.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 5
Schrijf mee!