InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Lichaamstaal: non-verbale communicatie

Lichaamstaal: non-verbale communicatie

Lichaamstaal: non-verbale communicatie Zestig tot tachtig procent van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie. Lichaamstaal is een breed gebied. Het uiterlijk, de lichaamshouding, gebaren met de handen of armen, stemtaal en aanrakingen: het zijn voorbeelden van lichaamstaal. Als je non-verbale signalen kunt lezen, kun je veel over de ander te weten komen.

Wat is lichaamstaal?

Lichaamstaal bestrijkt een breed gebiedt. Non-verbale signalen bepalen zestig tot tachtig procent van de indruk van de ontvanger. Lichaamstaal vertelt beter dan woorden hoe je je voelt.

Woorden geven de inhoud van een boodschap aan, lichaamstaal een reeks gevoels – en relatieboodschappen. Objecttaal houdt in dat we communiceren met bezittingen.

Intuïtie
Intuitie is aan te leren en niet genetisch voor vrouwen gereserveerd. Het berust vooral op observatie van non-verbale signalen.

Uiterlijk

Het uiterlijk kan worden onderscheiden in gezicht, lichaamsbouw, haardracht, versierselen en kleding.
  • Lichaamsbouw en gezicht. Mooie mensen zijn succesvoller, ze maken sneller carrière. Ga niet af op lichaamsbouw, maar wel op gezichtsuitdrukkingen, zoals lachrimpels.
  • Haardracht, kleding, versierselen en bezittingen. Wat dit vooral uitdrukt, is de groep waartoe je behoort of wilt behoren. Met objecttaal laat je zien hoe je gezien wilt worden.

Lichaamshouding

Je moet nooit een apart gebaar duiden, maar meerdere gebaren in samenhang met de situatie.Je kunt een paar gevoelens aan lichaamshouding aflezen, die op vier gebieden liggen:
  • Insluiting-uitsluiting
  • Dominantie en onderdanigheid
  • Genegenheid – afkeer
  • Gespannenheid – ontspannenheid

Als mensen intensief met elkaar in gesprek zijn, kan men houdingsovereenkomst zien: we kopiëren de lichaamshouding en beweging van mensen die we aardig vinden.

Embleemgebaren

Embleemgebaren zijn gebaren die een eenduidige betekenis hebben voor een groepering mensen.

Gebaren met de handen

Een open handpalm drukt eerlijkheid of onderwerping uit. Er is een verband tussen handpalmen en macht. Bij het handen schudden telt de positie van de handpalm. We kennen de zogenaamde “dominante handdruk”, die de hand van de ander naar beneden duwt.

SOFTEN om vriendschappelijkheid uit te drukken

Met “SOFTEN” kan men non-verbaal vriendschappelijkheid uitdrukken.
  • Smile – glimlachen
  • Open posture – open houding
  • Forward lean – leun naar voren
  • Touch – raak aan
  • Eye contact – oogcontact
  • Nod – knik

Stemtaal

Stemtaal geeft onze gevoelens en stemming het beste weer. Onder stemtaal vallen alle aspecten van de gesproken taal, behalve woorden. Het gaat om hoe je het zegt.

Stemklank en persoonskenmerken
Op basis van stemklank kunnen mensen onderscheid maken tussen mannen/vrouwen, zwarten/blanken. Ook opleidingsniveau, sociale klasse en streek van herkomst zijn hoorbaar.

Stem en persoonlijkheid
Anderen lezen je persoonlijkheid aan je stem af of stereotyperen deze.

Aanraking

Aanraking is de meest intense vorm van communicatie. Het eerste zintuig dat we gebruiken is de tastzin. De behoefte aan aanraking gaat diep bij mensen. Het blijft later ook belangrijk. In onze cultuur is aanraking echter omgeven door verboden en taboes. Aanraking wordt vaak gekoppeld aan seksualiteit. Iedere samenleving heeft verschillende spelregels voor aanraking. Wat mag, varieert naar status, leeftijd en omstandigheden.

Nabijheidsgedrag
Hoe dichtbij je iemand laat komen, hangt af van hoezeer je hem mag, van de behoefte aan privéruimte en culturele voorschriften.
Gerelateerde artikelen
Communicatie: Moeilijk?Communicatie: Moeilijk?De hele dag doen we niets anders dan communiceren. We praten, chatten, mailen, bellen, smsen, noem het maar op. En verge…
Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Lichaamstaal vormt een belangrijk onderdeel van communicatie. Lees hier hoe je daar tijdens bijvoorbeeld sollicitatieges…
Communicatie, de non verbale signalen van de lichaamstaalCommunicatie, de non verbale signalen van de lichaamstaalCommunicatie is ingewikkeld en vooral non verbale communicatie. Non verbale communicatie via lichaamstaal is ook veel ou…
Non-verbale communicatie: functies, visies en soortenNon-verbale communicatie: functies, visies en soortenNon-verbale communicatie zijn uitingen als handbewegingen, oogbewegingen, hoofdbewegingen. Het gaat er om je lichaamshou…
Verbale en non verbale communicatieVerbale en non verbale communicatieHet werd ooit prachtig verwoord: "er bestaat geen non-communicatie". Zelfs als je niets zegt, communiceer je via je lich…
Bronnen en referenties
  • Communiceren - F. Oomkes

Reageer op het artikel "Lichaamstaal: non-verbale communicatie"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!