InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Mantelzorgers en ondersteuning

Mantelzorgers en ondersteuning

Mantelzorgers en ondersteuning Een mantelzorger is iemand die zich vrijwillig en belangeloos inzet voor een hulpbehoevende in zijn of haar omgeving, meestal betreft het een ouder familielid zoals een vader of moeder. Een helpende hand die met een kleine dienst begint maar vaak steeds intensiever wordt naarmate de patiënt ouder en dus vaak hulpbehoevender wordt.
Je bent een mantelzorger als je meer dan 8 uur per week en langer dan drie maanden voor een naaste zorgt. Die zorg kan uit meerdere aspecten bestaan: boodschappen doen, de huishouding, begeleiding naar het ziekenhuis en natuurlijk ook de persoonlijke hulp (steunkousen aandoen, hulp bij wassen e.d.). De grootste groep mantelzorgers in Nederland is tussen de 45 en 65 jaar oud. Mantelzorgers hebben ondersteuning nodig bij hun vaak zware taak. Maar liefst 10 % voelt zich overbelast en gaat daarom tijdelijk minder werken of voelt zich zelfs genoodzaakt om te stoppen met werken. Niet iedere mantelzorger ziet zichzelf als mantelzorger, ouders met een gehandicapt kind vinden het vaak de gewoonste zaak van de wereld dat ze voor hun kind zorgen en zien dit niet als mantelzorg terwijl dit er wel degelijk onder valt. Ook zorg voor een zieke partner is mantelzorg en als de ziekte progressief is wordt dit vaak steeds intensiever.

Mantelzorgondersteuning

Als je een keer een paar uurtjes weg wil en je partner/ouder of kind niet alleen gelaten kan worden kan je een beroep doen op de vrijwilligers van de praktische thuishulp of het Steunpunt. Zij zoeken dan een vrijwilliger die enkele uren kan komen oppassen.
Voor praktische ondersteuning kan de cliënt een verzoek indienen bij zijn verzekering o.a. voor hulp in de huishouding en na overleg met de huisarts kan je b.v. ook denken aan een dagelijks bezoek van de wijkverpleging.

Veel winkels hebben tegenwoordig de service dat ze de boodschappen aan huis brengen, maar dit is meestal niet gratis. Denk ook eens aan tafeltje-dek-je, de klusjesdienst en allerlei andere vrijwilligersinstanties. Voor informatie kan je vaak bij het Steunpunt, de gemeente of de ouderenbond terecht.

Mantelzorg en persoonsgebonden budget

Dit is vanaf 2012 veranderd. Alleen bestaande gebruikers die thuis wonen kunnen nog tot januari 2014 gebruik maken van het persoonsgebonden budget. Nieuwe persoonsgebonden budgetten kunnen alleen worden aangevraagd voor personen die zoveel zorg nodig hebben dat verblijf in een verpleeg-, of verzorgingstehuis wordt aangeraden. In uitzonderlijke gevallen kan je nog wel in aanmerking komen voor de Vergoedingsregeling Persoonlijke Zorg. Hier kan je alleen een beroep op doen als er een zorgplan is gemaakt, geen zorg in natura voor handen is en de patiënt minimaal 10 uur per week zorg nodig heeft.

Andere ondersteuning

In veel gemeenten bestaat voor mantelzorgers de mogelijkheid om een mantelzorg café of een dergelijke bijeenkomst te bezoeken. Hier kan je praten met lotgenoten, er is informatie te vinden en vaak worden er ook lezingen gegeven. Soms gaat dit zelfs nog een stapje verder en worden er door het mantelzorg café gezellige middagen en zelfs groepsuitjes georganiseerd zodat je er als mantelzorger even helemaal uit bent. Als er geen familielid, vriend of buurvrouw beschikbaar is kan voor de patiënt vaak beroep gedaan worden op een vrijwilliger als oppas.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mantelzorgers en ondersteuning"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Vrijwillige zorg
Schrijf mee!