InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Een betaalbare buurtbarbecue: handige tips

Een betaalbare buurtbarbecue: handige tips

De laatste jaren is de buurtbarbecue steeds populairder geworden. Juist in een tijd waarin social media enorm populair is geworden, is tolerantie fragiel. Een buurtbarbecue is een echt 'in real life' sociaal gebeuren waarbij men elkaar beter kan leren kennen wat begrip voor elkaar bevordert. In dit artikel een aantal handige tips om het feestje ook nog betaalbaar te houden. Een buurtbarbecue kan enorm leuk zijn, het organiseren is een ander verhaal. Maar het kan zeker een betaalbaar feestje worden. In dit artikel een aantal handige besparende tips:

Buren betalen een kleine bijdrage

Het is heel normaal om een kleine financiele bijdrage te vragen aan de deelnemende buren. Bij handig inkopen kan een bedrag van 12,50 euro al voldoende zijn. U kunt dit bedrag vermelden op de uitnodiging. Dit kan bij het binnenkomen op het feestje aan de organisator overhandigd worden. Het is handig om op de uitnodiging een deel te reserveren voor een afscheurbaar invulstrookje waarop de buur naam, evt. adres, en deelname ja/nee kan invullen. Zo is van tevoren redelijk in te schatten hoeveel mensen er zullen komen en voorkomt u veel te veel of te weinig inkopen.

Buren nemen hun eigen drinken mee

Het is niet in te schatten hoeveel drinken en drank er ingekocht moet worden. Bovendien kan deze post aardig financieel aantikken. En wat drinkt wie? Om te voorkomen dat buren van te voren moeten opgeven wat ze willen drinken, is het handiger om de buren te vragen om hun eigen drinken mee te nemen.

Een internationale barbecue

Zijn er verschillende nationaliteiten in de buurt? Dan kan het heel leuk zijn om op de uitnodiging aan te geven dat het vrij staat om zelf een specialiteit uit het land mee te nemen. Dat verlaagt bovendien ook de drempel voor een niet-Nederlander om ook te komen, deze weet dan dat juist internationale aanwezigheid op prijs wordt gewaardeerd.

De gemeente betaalt (soms) mee

Ook gemeentes zien steeds meer het belang in van een goed onderling contact in de gemeente. Daarom stimuleren steeds meer gemeentes zo'n initiatief. Uiteindelijk is een goed burencontact ook een voordeel voor de gemeente. Vaak heeft de gemeente een bedrag per jaar te besteden aan de diverse buurtbarbecues in totaal. Informeer over de voorwaarden van de eventuele tegemoetkoming, want daarmee dient rekening gehouden te worden bij de organisatie. Wees er dus op tijd bij, want anders zijn andere buurten u voor geweest en vist u achter het net!

De voorwaarden voor de gemeentelijke tegemoetkoming kunnen zijn (dit is slechts een voorbeeld!):
  • minimum en maximum aantal deelnemers
  • enkel zwakalcoholische dranken schenken, en niet tegen betaling
  • geen overmatige geluidshinder
  • een foto beschikbaar stellen voor publicatie in de wijkkrant
  • maximale vergoeding een percentage (bijv. 40%) van de totaalkosten, met een maximum

Kijk voor informatie over gemeentelijke vergoeding voor een buurtbarbecue (straatfeest) op de website van uw gemeente.

Groot inkopen

Ook veel slagerijen hebben ingezien dat buurtfeesten steeds populairder worden. Zij bieden vaak een prijsgunstig totaalpakket aan voor de barbecue. En er zal ook vast wel een buur zijn die beschikt over een groothandelkaart, waarmee goedkoper groot ingekocht kan worden.

Barbecue boodschappenlijst

Nu nog de boodschappen doen, en daarbij niets vergeten! Gebruik als basis de handige barbecue boodschappenlijst.

Veel plezier met de buurtbarbecue!

Lees verder

© 2011 - 2017 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Syrische BarbequeSyriërs zijn dol op picknicken en meestal betekent picknicken tegelijk barbecuen. Hieronder volgen de recepten voor de d…
Barbecue en grill tipsBarbecue en grill tipsEen barbecue organiseren tijdens een warme zomerdag voor familie en vrienden is leuk! Gezellig met z´n allen in de tuin,…
Zomervakantie: tips voor een geslaagde barbecue in de zonZomervakantie: tips voor een geslaagde barbecue in de zonHet begin van de zomer betekent ook het begin van het barbecue-seizoen. Bijna iedereen die over een tuin beschikt, houdt…
Veilig en lekker barbecuen? Hier de tipsHet zonnetje schijnt en u geniet lekker van de vakantie. ís Avonds heeft u geen zin om te koken, maar besluit om lekker…
Tips over het kopen van een barbecueTips over het kopen van een barbecueLekker barbecueën op een zomerse dag, voor velen een gezellige bezigheid! Wanneer je nog geen barbecue hebt of een nieuw…
Bronnen en referenties
  • http://www.dichtbij.nl/amstelland/regionaal-nieuws/artikel/2095292/organiseer-zelf-een-buurtfeest-of-buurtbarbecue.aspx
  • http://buurtlink.nl/page/35/Buurt%20in%20actie/36/Buurtfeest

Reageer op het artikel "Een betaalbare buurtbarbecue: handige tips"

Infoteur: Drie
Laatste update: 11-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Geld besparen
Schrijf mee!