InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Uitkeringsfraude: boetes en maatregelen

Uitkeringsfraude: boetes en maatregelen

Uitkeringsfraude: boetes en maatregelen Uitkeringsfraude is een vorm van fraude waarbij iemand zich ervan bewust is dat hij ten onrecht een uitkering of een te hoge uitkering ontvangt. Hoe wordt uitkeringsfraude eigenlijk opgespoord? Welke vormen van uitkeringsfraude zijn er? En hoe hoog is de boete als je gesnapt wordt?

Opsporen van uitkeringsfraude/ Hoe wordt uitkeringsfraude opgespoord?

De meeste uitkeringen worden versterkt door het UWV of de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Maar deze instanties sporen niet de uitkeringsfraude op, want dat doet de Sociale Inlichtingen – en Opsporingsdienst. Deze bestrijdt fraude op het gebied van werk en inkomen.

Soms wordt er daarbij daadwerkelijk inbreuk gedaan op de privacy van de uitkeringsgerechtigde. Vroeger werden deze controles “tandenborstelcontroles” genoemd. Als bijvoorbeeld iemand met een AOW-uitkering samenwoont, krijgt hij “slechts” 50% in plaats van 70% van het minimumloon. Voor zo iemand kan het aantrekkelijk zijn om samen te wonen en dit niet te melden. De aanwezigheid van een tweede tandenborstel is een signaal dat duidt op een mogelijke partner.

Verder wordt uitkeringsfraude ook opgespoord door simpelweg het koppelen van gegevens, aan bijvoorbeeld de gegevens die bekend zijn bij de Belasting of de gemeente. Er worden ook controles op de snelweg gedaan om mensen op te sporen die met een WW-uitkering aan het werk zijn.

Vormen van uitkeringsfraude

Er bestaan vier soorten uitkeringsfraude:
  • Identiteitsfraude. Iemand doet zich als iemand anders voor en neemt een valse identiteit aan.
  • Inkomstenfraude. Een veelvoorkomende vorm van fraude. Bijvoorbeeld: iemand zit in de WW, maar verdient bij zonder dat te melden.
  • Vermogensfraude.
  • Leefvormfraude. Iemand met een bijstanduitkering woont samen zonder dit te melden, zodat hij een hogere uitkering geniet.

Boetes uitkeringsfraude

De “Wet boeten, maatregelen en terug – en invordering sociale zekerheid” verplicht uitkeringsorganen om een sanctie op te leggen als de uitkeringsgerechtigde fraude pleegt of op een andere manier zich niet aan de reggels houdt. De UWV en de SVB zijn wettelijk verplicht om het bedrag dat teveel is betaald aan uitkering, terug te vorderen. Daarnaast zal er een boete opgelegd worden, die afhankelijk is van de ernst van de overtreding en persoonlijke omstandigheden.

Hoogte boete

De boete is meestal 10% van het bedrag dat de uitkeringsgerechtigde ten onrechte heeft ontvangen, maar er kan ook een hogere boete op worden gelegd.

De bijstand (WWB) die uitgevoerd wordt door de gemeente, kent geen verplichting om te veel betaalde bijstand terug te vorderen. Wel is de gemeente bevoegd om dit te doen.

Terugvordering uitkering

Er zijn gevallen bekend van fraudeurs bij wie 25.000 euro is teruggevorderd.

Strafvervolging uitkeringsfraude

Bij fraudezaken van €6.000 of meer wordt de zaak overgedragen aan het Openbaar Ministerie.

Uitkeringsfraude 2012

In 2012 worden de regels nog meer aangescherpt. Zo zal iemand die uitkeringsfraude pleegt, drie maanden geen uitkering ontvangen.

Bijstandsfraude opsporen met social media

Een nieuwe manier om bijstandsfraude op te sporen, is via social media, zoals hyves, Twitter en Facebook. Dankzij berichtgeving via deze media is de Sociale Dienst frauderende bijstandsgerechtigden op het spoor gekomen.

Lees verder

© 2010 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Sociaal (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Controle op uitkeringsfraudeControle op uitkeringsfraude mag. Maar hoe ver mogen uitkerende instanties daarin gaan? De overheid wil zover gaan dat b…
Bijstandsfraude: straf & gevolgenBijstandsfraude: straf & gevolgenU ziet het regelmatig in de krant: bijstandsfraude, en gemeente die duizenden euro's terugvordert. Misschien maakt u uze…
Misbruik uitkeringen strenger aangepakt in 2012Misbruik uitkeringen strenger aangepakt in 2012In 2012 worden mensen die misbruik maken van een uitkering strenger aangepakt als dit uitkomt. Ook mensen die toeslagen…
Belastingfraude & boetes belastingfraudeBelastingfraude & boetes belastingfraudeBij belastingfraude kan de fiscus hoge boetes opleggen. Wat houdt belastingfraude in en welke maatregelen kan de Belasti…
Nieuwe regels en wetten 2012: veranderingen 2012Nieuwe regels en wetten 2012: veranderingen 2012In 2012 verandert er op financieel en wettelijk gebied nogal het een en ander. Op het gebied van uitkeringen, toeslagen,…
Bronnen en referenties
  • UWV

Reageer op het artikel "Uitkeringsfraude: boetes en maatregelen"

Reacties

Crava, 02-05-2014 18:10 #7
Nou 'Anoniem' misschien moet je dat roepen over 'jaloezie' en de term 'NSB'ers gewoon achterwege laten, want volgens mij heb je de oorlog helemaal niet meegemaakt, laat staan dat je ooit een NSB'er hebt gezien! Als iemand bewust fraudeert en willens en wetens onterecht gemeenschapsgeld int terwijl die persoon daar helemaal geen recht op heeft, dan is diegene wettelijk gezien gewoon in overtreding en dat mag (nee, dat MOET!) gemeld worden! Er zijn in dit land al veel teveel graaiers en daar komen deze oplichters nog eens bij! Dus tenzij je zelf ook de kluit belazert: bemoei je er lekker niet mee!

Anoniem, 18-02-2014 09:40 #6
Leven en laten leven. Zorg voor jezelf. Maak je niet druk om wat een ander wel heeft of doet. En voor alle NSBers. Jaloersheid is slecht voor je

Bjorn, 04-02-2013 20:08 #5
Hoe los je het op als je iemand kent die afgekeurd is voor een spierziekte in der benen en nog nooit gewerkt heeft, maar wel allerlei feestjes en evenementen af kan die circa 5 tot 6 uur achter elkaar duren.
Maar wel klagen over het feit dat je niet kan werken want ze heeft zo'n last van der benen… ik word kotsmisselijk van zulke mensen die van mijn belasting centen verslinden, en daar werk je dan 50 uur voor in de week… waarom wordt dit zo beroerd gecontroleerd, ze hoeft over 5 jaar weer eens langs te komen… het is toch van de zotten maar wel alle nieuwste spullen hebben… moord neigingen krijg je ervan.

J. Oosterloo, 24-10-2012 01:22 #4
Heb al eerder een aangifte gedaan van fraude van mijn ex en zijn nieuwe vriendin die nu al 3 maanden bij hem inwoont. Het is al zijn 3e vriendin na onze scheiding en elke keer vertikt meneer om kinderalimentatie te betalen als ie weer een nieuwe liefde heeft… Ik blijf maar doorgeven dat de dame al 3 maanden bij hem inwoont. De vader betaalt weer eens geen reet aan kinderalimentatie tot weer een advocaat en rechter aan toe… Heb nog nooit gemerkt dat er iets is aan gedaan om dit eens recht te trekken… Is het nu zo krom hier dat men een nieuwe liefde voorrang geeft op je kinderen? Zou graag zien dat dit eens heerlijk uit gezocht ging worden, want dan zijn ze toch de klos of zie ik dit verkeerd?

Joost, 18-07-2012 21:33 #3
Ik heb een uitkering ontvangen (ww) nu blijkt er iets niet goed te zijn en moet ik 43€ terug betalen, ik krijg wel 23 euro terug vanwege verkeerde berekeningen. Het geval wil nu dat IK 52€ boete moet betalen. Dit is dus ruim 100%. Mijns inziens moet het UWV dus ook ruim 100% boete betalen. Waar gaat dit nog over. Alsof ik bewust fraude pleeg voor 43 euro? Hahahaha laat me niet lachen. Ik wil gewoon het teveel gestorte bedrag terug betalen dat is geen probleem maar meer dan 100% boete gaat me te ver en gaat tegen mijn principe.

M., 06-09-2011 09:42 #2
Je kan kan "Meld Misdaad Anoniem" bellen, maar als je weet van welke instantie hij/zij de uitkering krijgt, die instantie bellen. Vraag dan naar de fraudeafdeling, en die nemen je tip graag op. Ik werk op zo een afdeling, en weet dus dt er regelmatig gebeld wordt. Er wordt dus ook zeker iets mee gedaan… Zelfs strafrechterlijk!

Jeroen, 24-07-2011 11:45 #1
Geachte, hoe kan ik iemand aangeven die onterecht een uitkering ontvangt?

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Uitkeringsfraude
Reacties: 7
Schrijf mee!