InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Mantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuis

Mantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuis

Mantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuis Mantelzorg wordt op de site van de Rijksoverheid als volgt beschreven: het is onbetaalde zorg voor een chronische zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Mantelzorg is vaak langdurig en intensief. Wat kan een mantelzorger doen als hij of zij te zwaar belast wordt, wat houdt het mantelzorgcompliment in en is er een steunpunt mantelzorg. Wie kan de mantelzorger vervangen indien nodig?

Inhoud artikel

De mantelzorger

Een mantelzorger is geen professionele zorgverlener. Ze geven zorg aan anderen omdat ze een persoonlijke band hebben met de ander. Je noemt het geen mantelzorg als iemand de gebruikelijke dagelijkse verzorging aan bijvoorbeeld een kind geeft. Meestal spreekt men van mantelzorg als de verzorging meer dan acht uur per week duurt of langer dan drie maanden achter elkaar.

Wat kun je doen als je als mantelzorger te zwaar belast wordt

In dat geval kun je een beroep doen op een regeling voor betaalde zorg zoals de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Gaat de mantelzorger op vakantie, dan kun je hier ook terecht. Respijtzorg is de term die wordt gebruikt voor tijdelijke zorg.

Mantelzorgcompliment

  • Je kunt als mantelzorger jaarlijks een ‘compliment’ krijgen, het Mantelzorgcompliment is in 2014 200 euro. Dit mantelzorgcompliment is bedoeld voor mensen die langdurige en/of intensieve mantelzorg verlenen. De uitkering wordt geregeld door de Sociale Verzekeringsbank. De voorwaarden kun je vinden op de site van Rijksoverheid.
  • De zorgvrager ontvangt automatisch een bericht van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) dat hij of zij de mantelzorger een compliment mag geven. De SVB stuurt daarvoor een formulier waarop de zorgvrager vermeldt wie de mantelzorger is. Samen onderteken je dit formulier en de zorgvrager stuurt het terug naar de SVB. Rond de Dag van de Mantelzorg, 10 november, betaalt de SVB de eerste Mantelzorgcomplimenten als het formulier tijdig is ingezonden (meestal vóór 1 oktober).

Mantelzorger in een zorginstelling

Het mantelzorgcompliment kan alleen uitgereikt worden aan mantelzorgers die zorgen voor iemand die thuis woont. Mensen die in een zorginstelling wonen kunnen geen mantelzorgcompliment uitreiken aan hun mantelzorgers. Meer informatie kun je vinden op www.mezzo.nl/mantelzorgcompliment. Vrijwilligers kunnen wel een belastingvrije vergoeding krijgen van de instelling waar zij werken. Deze bedraagt maximaal 150 euro per maand en maximaal 1500 euro per jaar. Het hangt van de instelling af of zij al of niet een beleid daarvoor hebben. Vrijwilligers hebben soms reiskosten, die zouden ook vergoed kunnen worden.

Mantelzorg en het persoonsgebonden budget

Maak je gebruik van mantelzorg dan kun je hier je persoonsgebonden budget (pgb) voor gebruiken. Wel moet de mantelzorger zorg verlenen voor de hulp waarvoor het pgb bedoeld is.

Mantelzorg verlenen kan heel zwaar zijn

Uit een onderzoek is gebleken dat 17 procent van de mantelzorgers zwaarbelast is, of overbelast door de mantelzorg, 15 procent ervaart zelfs een achteruitgang van de eigen gezondheid.

Mezzo

Mezzo is de landelijke vereniging voor mantelzorgers en vrijwilligerszorg. Je kunt bij hen terecht voor informatie over mantelzorg. Mezzo biedt hulp en ondersteuning, er is een mantelzorglijn. De website: www.mezzo.nl.

Handen-in-Huis

Behoefte aan ontspanning heeft iedereen, dat geldt zeker voor mensen die de zorg voor een naaste hebben (de mantelzorger). Handen-in-Huis is in 1962 opgericht om de mantelzorgers in staat te stellen een paar dagen weg te gaan. Een vervanging duurt minimaal drie dagen, twee nachten. Het maximum aantal dagen is afhankelijk van de wens van de hulpvrager en de mantelzorger. Vervangende mantelzorgers zijn vrijwilligers die een deel van hun vrije tijd in dit werk steken. De vervanger neemt in principe alle mantelzorgtaken over, als er aanvullende zorg geregeld is moet die tijdens de vervanging gewoon doorgaan. Er zijn handelingen die een vervanger niet mag doen, informatie hierover kun je bij de medewerkers van Handen-in-Huis krijgen. Steeds meer zorgverzekeraars vergoeden de kosten van vervangende mantelzorg.

Dag van de Mantelzorg 2014

Op de jaarlijkse Dag van de Mantelzorg staan de mantelzorgers centraal. Door het hele land worden activiteiten georganiseerd om de mantelzorgers in het zonnetje te zetten, dit jaar (2014) wordt het op maandag 10 november gehouden.

Het eerste Respijthuis van Nederland is geopend in Alkmaar

Respijt betekent kort uitstel. In dit geval heeft het te maken met mantelzorg. Het Respijthuis is een huis waar degene voor wie de mantelzorger zorgt wordt opgevangen in een huiselijke sfeer, door vrijwilligers. Het streven is in de eigen wijk met vrijwilligers uit de eigen wijk. De mantelzorger heeft nu tijd voor zichzelf en kan op adem komen. In Alkmaar (Noord-Holland) is eind augustus 2010 het eerste Respijthuis van Nederland geopend. In het huis kunnen vier personen gelijktijdig worden opgevangen, de gast kan één tot zes weken verblijven in het Respijthuis. De medische zorg blijft ingevuld door de eigen huisarts en de Thuiszorg.
© 2010 - 2014 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het mantelzorgcomplimentWanneer iemand ziek wordt komt de zorg voor de patient dikwijls neer op een naast familielid of een vriend(in). In Neder…
Mantelzorg en mantelzorgcomplimentMisschien ken je iemand in je omgeving die mantelzorg verzorgt. Deze persoon levert dan onbetaalde zorg voor zieke famil…
Mantelzorg - Zorg voor een anderMantelzorg - Zorg voor een anderVeel mensen verlenen mantelzorg. Mantelzorg is het verlenen van zorg aan een familielid of bekende die zorg nodig heeft…
Mantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberMantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberIn Nederland zijn er meer dan 2,5 miljoen mantelzorgers en deze worden jaarlijks in het zonnetje gezet en wel op 10 nove…
Het mantelzorgcomplimentHet mantelzorgcomplimentAls u mantelzorg geeft, komt u misschien in aanmerking voor het mantelzorgcompliment. Het mantelzorgcompliment is in 201…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.handeninhuis.nl
  • www.mezzo.nl en mail die ik ontvangen heb van Mezzo naar aanleiding van een vraag van mij

Reageer op het artikel "Mantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuis"

Reactie

Opakoos, 26-08-2012 15:20 #1
Ik doe al vanaf februari 2012 aan vrijwilligerswerk zo'n 27, 5 uur per week (zo'n vijf en een half uur per dag van 8.00 tot 13.30) ik krijg geen vergoeding en heb wel een contract ook krijg ik geen 250 euro voor mantelzorg. Ik heb wel kosten omdat ik voor de bejaarden wel eens iets meebreng zoals iets lekkers in de zin van aardbeien, vissticks of iets dergelijks. Ook verslijt ik veel ik wandel en krijg wel eens vlekken op mijn kleren dus dat zijn onkosten. Ik werk op een afdeling met zeven demente bejaarden waarvan sommige zelf niet kunnen eten. Ik zet 's morgens thee en zet het ontbijt klaar daarna koffie zetten en van half elf tot twaalf uur wandelen met verschillende bejaarden (bij slecht weer boekjes lezen o.i.d.). Om kwart over twaalf beginnen met de lunch en daarna opruimen. Om half twee ga ik naar huis. Hoe kom ik aan een vergoeding als de zorginstelling niet meewerkt?
P.S. wordt het niet eens tijd voor sociale dienstplicht of diegenen die gratis geld krijgen van de overheid er iets voor terugdoen misschien op die manier hoeven we allen niet in te leveren en wordt de zorg niet te duur. Reactie infoteur, 04-09-2012
Ik heb uw vraag voorgelegd aan Mezzo, de Landelijke Vereniging voor Mantelzorgers en Vrijwilligerszorg. Ik ontving het volgende antwoord:

Het mantelzorgcompliment kan alleen uitgereikt worden aan mantelzorgers die zorgen voor iemand die thuis woont. Mensen die in een zorginstelling wonen kunnen geen mantelzorg compliment uitreiken aan hun mantelzorgers. Meer informatie vindt u op www.mezzo.nl/mantelzorgcompliment.
Vrijwilligers kunnen wel een belastingvrije vergoeding krijgen van de instelling waar zij werken. Deze bedraagt maximaal 150 euro per maand en maximaal 1500 euro per jaar.
Het hangt van de instelling af of zij al of niet een beleid daarvoor hebben. Vrijwilligers hebben soms ook reiskosten, die zouden ook vergoed kunnen worden.

Ik hoop dat u iets heeft aan deze informatie.

Infoteur: Wolfje02
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!