InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Abortuswet in Nederland

Abortuswet in Nederland

Abortus, in Nederland en veel andere landen is het legaal. In enkele landen is het bij wet verboden. Ook in Nederland moet een arts zich aan bepaalde regels houden, anders is degene die de abortus uitvoert strafbaar. Abortus en het vroegtijdig afbreken voor de zwangerschap, voordat de vrucht in staat is om buiten de baarmoeder zelfstandig te leven. In Nederland is deze grens gelegd op 24 weken zwangerschap, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie.

De wet

Een arts mag alleen een abortus uitvoeren, indien hij er zeker van is dat de vrouw vrijwillig naar hem toegekomen is en niet word gedwongen door iemand anders. Dit ziet men nogal eens bij tienermeisjes, die onder dwang van hun moeder een abortus uit moeten laten voeren. Om die redenen krijgt de vrouw eerst altijd een gesprek. Daarbij moet de vrouw goed moeten worden voorgelicht over andere oplossingen voor de ongewenste zwangerschap. Daarna krijgt de vrouw een wettelijke bedenktijd van vijf dagen. Voordat die vijf dagen om zijn, mag er geen abortus worden uitgevoerd. Verder moet de abortus worden uitgevoerd door een kliniek die hiervoor een vergunning heeft.

Het wetboek:

In het burgerlijk wetboek staat beschreven wanneer men wel of niet abortus uit mag voeren. De wet over abortus met de duidelijke uitleg hierover:
Artikel 296 Wetboek van Strafrecht
  • 1. Hij die een vrouw een behandeling geeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat daardoor de zwangerschap kan worden afgebroken, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar en zes maanden of geldboete van de vierde categorie. Iemand die een zwangere vrouw een behandeling geeft zoals het toedienen van bepaalde medicijnen, waarvan bekend is dat deze medicijnen de zwangerschap kunnen afbreken, is strafbaar. De straf bestaat uit een gevangenisstraf van 4.5 jaar of een geldboete van 19.000 euro.
  • 2. Indien het feit de dood van de vrouw ten gevolge heeft, wordt gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren opgelegd of geldboete van de vierde categorie. Iemand die een zwangere vrouw behandeld met bijvoorbeeld een medicijn waar van bekend is dat het de zwangerschap kan afbreken, en de vrouw overlijdt hierbij, dan word men ook gestraft. De straf bestaat uit gevangenisstraf van maximaal zes jaar of een geldboete van 19.000 euro.
  • 3. Indien het feit is begaan zonder toestemming van de vrouw, wordt gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren opgelegd of geldboete van de vijfde categorie. Iemand die een zwangere vrouw behandeld met als doel de zwangerschap proberen af te breken, en de vrouw heeft hier niet mee ingestemd, dan is degene strafbaar. De gevangenisstraf is maximaal twaalf jaar of een geldboete van 76.000 euro.
  • 4. Indien het feit is begaan zonder toestemming van de vrouw en tevens haar dood ten gevolge heeft, wordt gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren opgelegd of geldboete van de vijfde categorie. Iemand die een zwangere vrouw behandeld met bijvoorbeeld een medicijn waar van bekend is dat het de zwangerschap kan afbreken, en de vrouw overlijdt hierbij, terwijl de vrouw voorafgaande geen toestemming heeft gegeven, volgt een gevangenisstraf van maximaal vijftien jaar. Of een geldboete van 76.000 euro.
  • 5. Het in het eerste lid bedoelde feit is niet strafbaar, indien de behandeling is verricht door een arts in een ziekenhuis of kliniek waarin zodanige behandeling volgens de Wet afbreking zwangerschap mag worden verricht.
  • Sedert 1 mei 1981 (Staatsblad 257) is, door het in werking treden van de "Wet Afbreking Zwangerschap", abortus toegestaan als die gedaan wordt door een arts in een kliniek of ziekenhuis in het bezit van een speciale vergunning van de Minister van Volksgezondheid

Landen en de abortuswet

In Nederland is men van mening dat iedere vrouw de keuze moet hebben om een beslissing over haar eigen lichaam en haar leven te maken. De abortuswet is in Nederland dan ook van kracht. Maar in bepaalde landen is abortus bij wet verboden. Dit zijn in de volgende landen:
  • Portugal: vanaf tien weken zwangerschap is abortus verboden
  • Polen
  • Chili is abortus helemaal verboden, dus ook wanneer het leven van moeder of kind in gevaar is
  • Malta
  • El Salvador
  • Nicaragua sinds 2006
  • Ierland mag alleen als het leven van de vrouw in gevaar komt
  • Grote delen van Azië
  • Zwitserland alleen als de gezondheid van de vrouw in gevaar komt

Hoog sterftecijfer

In landen waar een verbod op abortus geld, worden niet minder abortussen uitgevoerd dan in landen waar het wel legaal is. Echter in die landen met een verbod gebeurt het onder duistere praktijken, onsteriel, en onkundig. Daardoor sterft er iedere acht minuten een vrouw ergens in de wereld als gevolg aan een slecht uitgevoerde abortus. jaarlijks zijn dat 70.000 vrouwen.

Abortuspil illegaal

In landen zoals Noord-Ierland, waar abortus illegaal is, net als de abortuspil, word vaak de abortuspil via een website besteld. Dit maakt de website mogelijk om zo vrouwen te behoeden voor illegale praktijken waardoor de vrouw kan sterven.
Het bestellen van de abortuspil gaat door het invullen van een 25-tal vragen en verklaringen te accepteren.
© 2010 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Sociaal (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EK onder 19 2011 Roemenië, programma en uitslagenEK onder 19 2011 Roemenië, programma en uitslagenEK onder 19 2011 Roemenië. Van 20 juli tot en met 1 augustus 2011 vindt de eindronde van het EK onder 19 plaats in Roeme…
Downloaden, wat is verboden en wat niet?Iedereen download wel is, maar weet je ook wat wel en niet mag downloaden? Is het legaal om mp3's te downloaden? of toch…
Rabo Eurohockey 2009 Amsterdam - EK hockey 2009 dames/herenRabo Eurohockey 2009 Amsterdam - EK hockey 2009 dames/herenTussen 22 en 30 augustus 2009 vond het Europees Kampioenschap hockey in Amsterdam voor dames en heren plaats. Zowel bij…
EK voetbal 1988West-Duitsland is het gastland voor het EK van 1988. Dit jaar weet België zich niet te kwalificeren voor de eindronde va…
EK 2012 kwalificatie - poulesEK 2012 kwalificatie - poulesIn de voorronde van het EK voetbal 2012 streden 51 landen om 14 plaatsen op de eindronde van het EK in Polen en Oekraïne…
Bronnen en referenties
  • http://www.hulporganisaties.be/pages/details.asp?lng=NL&Id=1458

Reageer op het artikel "Abortuswet in Nederland"

Reactie

Parisgirl (infoteur), 06-07-2010 18:25 #1
Je lijstje met landen waar abortus verboden of beperkt is is enigszins incompleet. De lijst is naar mijn schatting ongeveer 5 keer langer. In heel veel landen in zuid amerika en afrika is abortus verboden. Ook in het midden oosten en azie zijn heel veel landen waar abortus beperkt of verboden is. Voorbeelden zijn Pakistan, Brazilie, Samoa, Philippijnen, Marocco, Ghana, Verenigde Arabische Emiraten, Chilli, Peru en ga zo maar door. Het zijn niet een paar landen waar het niet kan, er zijn er heel erg veel, misschien meer landen dan waar abortus mag. Reactie infoteur, 07-07-2010
Bedankt voor de aanvulling, dit artikel was overigens niet bedoeld als abortuswet in het buitenland. Maar evengoed leuk dat je de moeite neemt om het aan te vullen.

Infoteur: Bibiana
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!