InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Women on Web; een redding in nood voor vrouwen

Women on Web; een redding in nood voor vrouwen

Women on Web; een redding in nood voor vrouwen Jaarlijks sterven er meer dan een half miljoen vrouwen door moedersterfte. Dit wordt onder andere veroorzaakt door onveilige abortussen. Women on Web is een organisatie die onveilige abortussen wil voorkomen door online een dienst aan te bieden waarbij vrouwen doormiddel van een bepaalde procedure pillen kunnen verkrijgen waarmee zij een abortus kunnen uitvoeren
De organisatie Women on Web werkt puur en alleen via internet. Zij hebben een website gemaakt waarop vrouwen hulp kunnen zoeken als zij een abortus nodig hebben. De diensten van de organisatie zijn alleen beschikbaar voor vrouwen in landen waar veilige abortus niet beschikbaar is. Vrouwen in andere landen kunnen echter wel via mail contact opzoeken met Women on Web. Zij zullen de vrouwen altijd helpen met het zoeken naar de beste oplossing.

De consultatie

De vrouwen kunnen op de website een online consultatie doen, waarin vragen worden gesteld over de gezondheid van de vrouw, de zwangerschap en voorzorgsmaatregelen. In de consultatie wordt onder andere gevraagd naar de lengte van de zwangerschap. Deze mag niet langer dan 9 weken zijn, omdat een medische abortus daarna een grotere kans heeft op complicaties. Ook wordt er gevraagd naar de reden van de zwangerschap en waarom de vrouw een abortus wil uitvoeren. Ook wordt er gekeken of de vrouw bepaalde aandoeningen heeft die een contra-indicatie kunnen zijn voor een medische abortus. Nadat de vrouw de consultatie heeft ingevuld wordt haar gevraagd een eenmalige donatie te doen van 70 euro. Dit is enkel en alleen om de organisatie in stand te houden, zodat zij vrouwen kunnen blijven helpen. Women on Web is een non-profit organisatie. Als vrouwen niet in staat zijn om een donatie te doen zal Women on Web ze helpen met de beste oplossing hiervoor.

Na de consultatie

Nadat de consultatie is ingevuld gaat deze naar een arts. De arts beoordeeld of de vrouw een medische abortus kan. Als dit zo is wordt de consultatie goed gekeurd en maakt hij een recept voor de medicijnen. De medicijnen Mifepristone en Misoprostol worden daarna in een pakket verstuurd naar de vrouw. De vrouw heeft van te voren instructies gekregen over hoe zij de medicijnen moet gebruiken. De helpdesk van Women on Web blijft met de vrouw in contact en helpt haar via e-mail waar dat nodig is. De helpdesk probeert iedereen te helpen die om hulp vraagt, ook als de vrouwen niet vragen om een abortus, maar alleen informatie willen.

Women on Waves

Women on Web werkt samen met de organisatie Women on Waves, die beter bekend staat als de abortusboot. Deze organisatie wil net als Women on Wen moedersterfte verlagen door veilige abortus methoden beschikbaar te stellen. Deze organisatie werkt echter vooral met alleen het gebruik van Misoprostol voor het opwekken van een abortus, omdat zij geen service hebben om de pillen aan de vrouw beschikbaar te stellen en Mifepristone in de meeste landen niet beschikbaar is zonder recept.
© 2010 - 2017 Parisgirl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.womenonweb.org http://www.womenonwaves.org

Reageer op het artikel "Women on Web; een redding in nood voor vrouwen"

Infoteur: Parisgirl
Gepubliceerd: 24-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!