InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Drugsgebruik onder jongeren

Drugsgebruik onder jongeren

Drugsgebruik onder jongeren is een groeiend probleem. Er zijn meerdere oorzaken aan te duiden voor het gebruik van drugs onder jongeren. Het gebruiken van drugs kan verschillende gevolgen te weeg brengen, zowel positieve als negatieve. Voor meer informatie over drugsgebruik onder jongeren, de oorzaken, en de gevolgen hiervan, kunt u het onderstaande artikel raadplegen.

Drugsgebruik onder jongeren

Drugsgebruik onder jongeren is een groeiend probleem. De drang om te experimenteren wordt steeds groter bij de jongere generaties. Ook hebben deze "nieuwe jongeren" meer geld te besteden dan zeg pakweg 25 jaar geleden. Veel ouders maken zich zorgen over het drugsgebruik van hun kinderen. Zo'n 3% van de 14/15 jarige heeft wel eens drugs gebruikt. Bij 18 jarige is dit aantal gestegen tot bijna 40%. Hier zijn meerdere oorzaken voor aan te duiden.

Oorzaken van drugsgebruik onder jongeren

Er zijn verschillende oorzaken aan te duiden die drugsgebruik bij jongeren kunnen veroorzaken. Hieronder staan de meest voorkomende oorzaken voor u op een rijtje.

Groepsdruk
Groepsdruk is de meest voorkomende oorzaak voor drugsgebruik onder jongeren. In de puberteit zijn vrienden het allerbelangrijkste wat een adolescent "bezit". Deze wil hij of zij dus koste wat het kost behouden. Wanneer er in zijn of haar sociale omgeving drugs gebruikt wordt, zal deze de verleiding al snel niet meer kunnen weerstaan.

Experimenteren
Jongeren in de puberteit voelen vaak een sterke drang tot experimenteren. Er wordt geëxperimenteerd met seks, uiterlijk, drinken, roken en vaak ook met drugs. Sinds iedereen op een gegeven moment gaat puberen staat experimenteren op de tweede plaats als meest voorkomende oorzaak voor drugsgebruik.

Trauma
Een trauma of ingrijpende gebeurtenis zoals het overlijden van een dierbare kan een aanleiding zijn tot drugsgebruik. Drugs geeft een prettig licht gevoel in het hoofd, dit zorgt ervoor de de persoon in kwestie even niet meer aan de nare dingen zal denken. Dit is de reden waarom de jongere drugs kan gaan gebruiken.

Gevolgen van drugsgebruik onder jongeren

Het gebruiken van drugs kan meerdere gevolgen hebben. Deze gevolgen kunnen zowel positief als negatief zijn.

Positieve gevolgen van drugsgebruik
Dat drugs alleen maar negatieve gevolgen zou hebben, is een leugen die al sinds de intrede van drugs de ronde gaat. Wiet wordt in sommige gevallen zelfs voorgeschreven als medicijn bij de dokter. Verder kan drugs prettige emoties opwekken bij mensen. De jongere die gebruikt voelt zich prettig, zit lekker in zijn of haar vel en zal spontaner reageren op anderen. Ook laat de drugs de gedachtes op iets positiefs concentreren. Verder voorkomen sommige drugs dat er door alcoholgebruik een kater ontstaat.

Negatieve gevolgen van drugsgebruik
Natuurlijk is het waar dat drugsgebruik ook negatieve gevolgen kent. Drugs vergroot vaak de emotionele stemming waar de gebruiker zich in bevindt. Wanneer iemand dus angstig is kan deze omslaan naar paniek, i.p.v. de angst verminderen. Verder kan het gebruik van drugs hart en vaatziektes veroorzaken. Vrouwen die hun kind borstvoeding geven, kunnen de werkzame stoffen van de drugs via de melk doorgeven. Verder kan een overdosis genomen worden van bijna iedere drug. Dit kan een dodelijke afloop hebben. Op lange termijn zal een drugsgebruiker verslaaft raken aan een drug. Drugs zijn duur, vele drugsgebruikers eindigen dan ook op de straat of in het criminele circuit.

Feiten over drugsgebruik onder jongeren

  • Zo'n 3% van de 14/15 jarige heeft wel eens drugs gebruikt.
  • Bij 18 jarige is dit aantal gestegen tot bijna 40%.
  • Van deze 18 jarige gebruikt 20% regelmatig.
  • Harddrugs wordt door 3% van de 18 jarige jongeren gebruikt (alcohol niet meegerekend).

Voor meer informatie

Voor meer informatie over drugsgebruik, drugsgebruik onder jongeren of andere gerelateerde zaken kunt u de onderstaande links raadplegen.

www.drugsinfo.nl
Drugsinfolijn: 0900-1995
© 2009 - 2014 VMusic, gepubliceerd in Sociaal (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gebruikt mijn kind drugs?Gebruikt mijn kind drugs?Het lijkt steeds normaler te worden onder jongeren dat zij op een dag gaan experimenteren met drugs. 1 op de 3 jongeren…
Problemen met drank en (soft)drugs bij jongerenProblemen met drank en (soft)drugs bij jongerenJongeren die in de jeugdzorg zitten en jongeren afkomstig uit speciaal onderwijs blijken veel vaker te roken, te drinken…
Waarom gebruiken mensen drugsBijna iedereen is wel eens in aanraking gekomen met drugs, al is het niet cannabis (de meest gebruikte drug in Nederland…
Boekverslag  Overdosis, Helen VreeswijkBoekverslag Overdosis, Helen VreeswijkIn Overdosis van auteur Helen Vreeswijk staat het gebruik van softdrugs centraal en hoe dit van onschuldig blowen steeds…
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…
Bronnen en referenties
  • http://omjeheen.web-log.nl/omjeheen/2006/05/het_is_als_spel.html
  • http://www.opvoedadvies.nl/drugs.htm

Reageer op het artikel "Drugsgebruik onder jongeren"

Infoteur: VMusic
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!