InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Wanneer ben je narcistisch?

Wanneer ben je narcistisch?

Wanneer ben je narcistisch? We kennen allemaal mensen die wel erg positief over zichzelf denken en het hoog in hun bol hebben, maar wanneer wordt dit aangemerkt als een narcistische persoonlijkheidsstoornis en wat is hieraan te veranderen?

Narcistische persoonlijkheidsstoornis

Misschien is het positieve zelfgevoel wel een overdrijving is van de echte mogelijkheden van hen. Mensen met dit gevoel beschouwen zichzelf als enigszins anders dan anderen en denken dat zij speciaal behandeld moeten worden door anderen. Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis is een persoon waarbij deze omschrijvingen extreem zijn geworden.

Griekse beschrijving

In de Griekse mythologie was Narcissus een jeugdige die de liefde van Echo verachtte en ontzettend gecharmeerd was van zijn eigen schoonheid. He spendeerde dagenlang bij het water om zijn eigen spiegelbeeld in het water te zien weerspiegelen en het te bewonderen.

Freud

Psychoanaliticy, zoals ook Sigmund Freud, gebruikten de term narcistisch om mensen te beschrijven die een overdreven gevoel van het belang van het zelf ervaren en die voortdurend aandacht nodig hebben om gerustgesteld te zijn.

Klinische beschrijving

Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben een onredelijk beeld van de "mate van belangrijkheid" van zichzelf en zijn zo vol van zichzelf dat zij een tekort hebben aan gevoeligheid en compassie voor andere mensen. Ze voelen zich niet op hun gemak totdat iemand hen bewondert. Hun overdreven gevoelens en fantasieën van grootheid (in het Engels ook wel "grandiosity" genoemd) creeëren een aantal negatieve attributies. Ze verlangen en verwachten erg veel aandacht, de beste tafel in het restaurant en de illegale parkeerplaats voor het filmtheater. Ze hebben ook de neiging om anderen uit te buiten voor hun eigen interesses en laten weinig empathie zien. Wanneer ze worden geconfronteerd met andere succesvolle mensen kunnen ze extreem arrogant en afgunstig zijn. Omdat ze er vaak in falen om hun eigen verwachtingen na te leven, zijn ze vaak depressief.

Oorzaken

We beginnen als kinderen die op zichzelf gericht zijn en veeleisend, wat een deel is van onze gevecht voor overleving. Dit hoewel een deel van het socialisatieproces bestaat uit het leren van empathie en altruïsme aan kinderen. Sommige schrijvers zijn van mening dat een narcistische persoonlijkheidsstoornis voornamelijk ontstaat doordat het kinderen in hun vroege ontwikkeling niet lukt om hun ouders te imiteren in de mate waarin zijn empathie tonen voor anderen. Als consequentie hiervan kan het kind op zichzelf gericht blijven, in de grootsheid stage van ontwikkeling. In aanvulling hierop wordt het kind (en later de volwassene) betrokken in een essentiële, eindeloze zoektocht naar de ideale persoon die zijn of haar onvervulde empathische behoeften vervult.

Sociologen

In sociologisch opzicht is er in het boek "de cultuur van het narcisme" geschreven dat de narcistische persoonlijkheidsstoornis groeit in westerse samenlevingen door de consequentie van grootschalige veranderingen zoals bijvoorbeeld een grotere druk op het individualisme, competitie en succes. Rapporten hebben laten zien dat de narcistische persoonlijkheidsstoornis blijft toenemen hoewel deze stijging misschien een consequentie is van de verhoogde interesse in de stoornis en het onderzoek naar de stoornis.

Beperkt onderzoek

Onderzoek naar behandeling is extreem beperkt. Wanneer therapie mensen betreft met de stoornis wordt er voornamelijk aandacht besteedt aan het gevoel van "grandiosity', hun hypergevoeligheid naar evaluatie en het tekort aan empathie naar anderen. Cognitieve therapie heeft als doel om de fantasieën van mensen met de stoornis te vervangen door een focus op de "dag tot dag" plezierige ervaringen die echt te bereiken zijn. "Coping" strategieën zoals ontspanningstrainingen zijn ervoor bedoeld om om te leren gaan met kritiek en deze te accepteren. Het helpen de mensen om te leren gaan met gevoelens van anderen is ook een doel. Omdat individuen met deze stoornis kwetsbaar zijn voor depressiviteit (voornamelijk op middelbare leeftijd) is de behandeling vaak hierop gericht. Wel is het onmogelijk om conclusies te trekken over de impact van zulke behandelingen op de narcistische persoonlijkheidsstoornis
© 2009 - 2017 Sanne1985, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Narcisme herkennenNarcisme herkennenNarcisme kent verschillende variaties, van een grote zelfvoldaanheid tot een zware narcistische persoonlijkheidsstoornis…
Hoe ontstaat narcisme?Is pathologisch narcisme de uitkomst van erfelijke eigenschappen - of het trieste resultaat van misbruik of een trauma?…
Diagnose: Narcistische persoonlijkheidsstoornisDe narcistisch persoonlijkheid stoornis komt voor het merendeel voor bij mannen en uit zich in gedrag waaruit zij laten…
Het klinisch chemisch laboratoriumIn het klinisch chemisch laboratorium worden ziektes uitgesteld of vastgesteld. Ook kunnen ze in het lab de vorderingen…
Narcisme kenmerkenNarcisme kenmerkenHoe herken je een narcist? Dat is niet zo gemakkelijk want narcisten zijn er in vele soorten en maten. Ze kunnen heel "n…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wanneer ben je narcistisch?"

Reacties

Henk, 23-11-2016 22:08 #7
Als ik dit zo allemaal lees dan zal ik haast denken dat ik een narcist ben maar dat ben ik echt niet en voel mij gelukkig ook niet zo. Ik ben leraar geweest en zeer veel bestuurlijk werk gedaan en kreeg altijd veel waardering in mijn werk en heb daar mooie herinneringen aan. Ik denk dat het ontwikkelingsniveau een grote rol speelt daar de mannen werkten en zorgden voor brood op de plank en de vrouwen alles in huis regelden enz waarbij vrouwen niet mee gingen met maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen. Mannen zijn dus anders, weten hierdoor meer van de maatschappij en dan komt er jaloezie en word je uitgemaakt voor allesweter. Vaak heb ik gezegd dat men een verschil van mening moet respecteren en daar zit meteen het probleem in de hele maatschappij. Men kan er ook veel over lezen dat respect naar elkaar toe minder geweld voor komt dat respectloze reacties. Respectloze reacties is vaak een oorzaak van o/a huiselijk geweld en om dat te voorkomen ben ik gescheiden. Ik geef lezingen over oorzaken zinloos geweld en krijg hiervoor weer veel respect en dat houd mij er bovenop.en probeer weer positief in het leven te staan maar met mensen met NPS is moeilijk te leven heb ik wel ondervonden.

Eva Proost, 03-09-2015 23:36 #6
Ik wist niet dat ik na een relatie van bijna 30 jaar eindelijk zou te weten komen wat er allemaal gaande is in mijn 'uitputtende' relatie met een man met narcistische trekken. Mijn man is in zijn kinderjaren misbruikt door zijn basketbaltrainer (alsook zijn neef, die blijkt borderline te hebben alsook een drug en drankprobleem). Het eerste probleem rees toen ik geen kinderen wou, hij dreigde mij te verlaten want hij wou kinderen en liefst 2. Omdat ik zeker niet anti-kinderen was had ik geen problemen mee om toch aan kinderen te beginnen. Eenmaal zwanger stond ik er alleen voor tot nu nog steeds voor de zorg en de opvoeding vd kinderen. 4 jaar zijn we uit elkaar gegaan daar ik zijn egoïsme niet meer aankon, de kinderen gingen een week naar hem en een week naar mij. Daar werden zij werkelijk aan hun lot overgelaten (de jongste zoon toen 7, nu ondertussen bijna 14 jaar heeft er een gameverslaving aan overgehouden). Na 4 jaar onophoudelijk aan te dringen om terug te komen ben ik terug in een relatie gestapt met hem. Het is nu 3 jaar geleden dat we terug in relatie zijn en de symptomen zijn erger dan voordien. Een eigen rekening (hij is zelfstandige en zegt dat de boekhoudster dit aanraad om te doen), stort, terwijl de huishuur meer dan 700 euro is, minder dan 700 euro, zo sta ik regelmatig aan de kassa met rode oren daar al de rekeningen vanuit die rekening vertrekken. Alles wat er foutloopt is mijn gedrag, hij neemt geen enkele fout van zijn gedrag aan. Heeft enorme woede-uitbarstingen voor eigenlijk niets soms. Het gaat over hem en zijn leven en begrijpt niet dat hij me dikwijls kwetst en alleen alles laat oplossen en uitvoeren, etc…

T. Huisman, 01-07-2015 16:01 #5
Ik heb er nooit zo veel over gehoord. Als mensen in de omgeving iemand hebben waar ze dit beeld in kunnen herkennen dan kun je het plaatsen. dan weet je al meer van hoe het zit. Ze zeggen dat ze een onecht zelf hebben. Volgens mij voel je dat wel aan maar dan doe je niets en gaat er toch mee om. Charismatisch of een oppervlakkige charme, en die lach. Je voelt wel iets aan van dat het onecht is en al die beledigingen en zeg je er iets van dan zeggen ze niets of weten altijd wel een excuus om het te dekken. Op eieren lopen. Niets is goed en het is alsof zij alles mogen en een jij niets. Ze voelen zich thuis bij rottigheid en het tegenpool van Frater finansius van zeg maar ja tegen het leven, is bij de narcist zeg maar nee tegen het leven. Zij hebben diepe afkeer en afschuw voor het leven, voor het leven en ook van anderen.

T. Huisman, 01-07-2015 13:28 #4
Mij werd ook gezegd dat ik een narcistische persoonlijkheid was met feeling of grandiosity. Ik was eens in een situatie verzeild geraakt waar bij er bij mij met geweld werd bestolen. En diegene mijn zus had de sleutel van dat huis en toen wou het woonbedrijf niets doen en gaf mij de schuld van alles terwijl ik het niet had kunnen weten. Diegene die het heeft gedaan wordt niet over gesproken. Ik hoop maar dat ze daar eens stelen en iemand die het ziet of opmerkt dan niets zegt of doet of waarschuwt. En als er brand uitbreekt of als er daar wordt ingebroken dan zouden zij ook wel willen dat andere mensen die dat zagen hulpdiensten er bij zouden roepen om zoiets te voorkomen. Ze keuren het niet af wat mijn zus heeft misdaan maar geven mij de schuld wat ik onlogisch vind. Ook noemde men mij pervers en intrigant. Dat ik via een andere weg dan de directe weg mijn doel zou willen bereiken. Dit is laster. In groepen zweren ze een complot samen tegen mij. Ze voelen de omgeving aan en kopiëren die rol en imiteren die en geven mij de schuld van wat hun eigenschappen zijn en draaien de rollen om. Het zegt meer over hun dan mij. Verder ben ik nogal bescheiden en eerder positief dan negatief en destructief. Dit alles wordt in twijfel getrokken. Van dat ik onbetrouwbaar zou zijn en ik heb een persoonlijkheidsonderzoek gedaan waar bij ik op sociaal vlak hoog, scoor en op openhartigheid scoor ik ook hoog en op de psychopthychecklist van Robert o Hare scoorde ik negen punten op de psychopathy test. Toen zeiden ze dat dat maar een snapshot was. Terwijl de kern van de persoonlijkheid er in uitkomt. Toen ik zei dat dat niet zo was toonde men zich doofstom met alleen maar verwijten. Ik zou ook onbetrouwbaar en grillig en gretig en krachteloos zijn terwijl ik 37 kilo woog nog zeggen dat je gretig bent. En dat ik nog maar meer moest afvallen. Nu zeggen ze dat mensen die H.S,P zijn vaker het slachtoffer kunnen worden van psychopaten en narcisten omdat zij idealistisch en altruïstisch zijn ingesteld en nog vaak het goede van mensen in zien. Zoals een kind nog het goede van iemand in kan zien of zeg maar groen en naïef. Ze zeiden dat ik verlept en haveloos zou zijn en daarna zou ik weer te veel tierlantijnen willen. Gretig en krachteloos dat is toch tegenstrijdig aan elkaar? Ze proberen me ook wijs te maken dat ik gek ben. Dus ik ben niet achterbaks en geniepig en intrigant. Van dat er iets achter zit om het doel te bereiken alles wat ik zei was waar.

Martine, 12-09-2012 10:16 #3
Roelien, ik herken dit in jouw verhaal! maar helaas heb ik nu terug de fout gemaakt om hem voor de 4de maal terug in mijn leven te laten, en nee het betert nooit, zondag zag ik hier ook weer een monster, het is onbeschrijfelijk hoe het is langer dan 6 jaar met zo iemand te leven! Ik heb ook een kapot trommelvlies, ook mijn inboel is eens volledig geneuveld en toch terug in zijn val gelopen door valse beloftes enz enz enz, ik ben al lang op zoek wat zijn probleem is en nu met dit art te lezen weet ik het!

Roelien Ruiter, 01-01-2012 22:12 #2
Ik woonde samen met een narcist… net zo als Ernst hieronder beschrijft. Ook hij kon heel teder zijn… Ook hij was vroeger een mooie man… en ook met hem was het bij vlagen fantastisch. Maar wee als je kritiek uitte op zijn gedrag. Wee als anderen kritiek hadden. Hij vond zijn collega's incompetent, keek op hen neer. Hij was een dure it manager… intussen niet meer. Lifte mee op mensen die ik kende, had zelf geen vrienden. Nog altijd niet. Hij onleende zijn imago aan mijn werk. Later nam hij bijvoorbeeld hobby's over van nieuwe vlammen. Zelf was hij niet authentiek.
Hij werd steeds agressiever. Uiteindelijk zag ik hem zoals hij werkelijk was. Een monster in een monsterverbond. Getekend door PTSS zocht ik naar heling. Mijn trommelvliezen zijn voor altijd stuk, zijn haat omdat ik hem afwees, achtervolgt ons nog dagelijks. De pijn van zijn kind, ziet hij niet, voelt hij niet. Maar ik ben vrij. Ik hoef niet meer te bewonderen. Die mooie man, met zijn zo vreselijke binnenkant. Het is klaar, voorbij en ik heb mezelf terug.
De puinhopen en schade die hij in ons huis toebracht, zijn gemaakt. Wij kunnen door… maar nooit meer wil ik een "mooie" man…

Ernst, 16-12-2011 08:16 #1
Ik ben narcist. En kwam mijn biografie erg herkenbaar tegen in dat artikel over narcistische ouders, mijn gezin van herkomst. Maar over het algemeen zijn uw artikels over narcisme erg negatief. Alsof wij monsters zijn. Ik bijvoorbeeld ben heel lief, teder en geef mijn emoties bloot aan mijn partner die dat erg waardeert. Ik vind mezelf heel mooi ja, en zij ook, wij delen deze mening. Ze vindt mij een lekker ding en onze sex is geweldig. Verder leef ik om haar gelukkig te maken en andersom hoeft ze daar niet veel voor te doen dan gewoon haar zelf zijn. Van mij mag ze vrienden hebben, carriere et cetera. Ik ben helemaal niet zo tiraniek zoals hier de narcist omschreven wordt in veel artikels en reacties. Ik heb inderdaad moeite met empathie maar zodra dit gespiegeld wordt krijg ik meer inzicht. Ik wil eigenlijk alleen maar lief zijn tegen mijn partner en inderdaad veel aandacht en liefde terug krijgen. Is dat niet waar het om gaat in het leven? Graag ook eens vanuit de narcist bekeken, misschien sommige artikels iets objectiever het onderwerp laten benaderen? Ben benieuwd wat mijn vriendin hier van vindt, ik zal het haar vragen om een reactie te geven. - wordt vervolgd -

Infoteur: Sanne1985
Gepubliceerd: 08-10-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 7
Schrijf mee!