InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen?

Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen?

Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen? Een uitnodiging voor een bruiloft is altijd leuk. Maar het betekent ook dat er een huwelijkscadeau moet komen voor het kersverse echtpaar. Niet gemakkelijk, want wat geef je nou? Er zijn specifieke regels voor wat en hoeveel je hoort te geven afhankelijk van de relatie, die je hebt met de bruid of bruidegom. Ook hangt de keuze van het geschenk af van de wens van het echtpaar. Soms wordt er om een enveloppe met geld gevraagd, hoewel dat indruist tegen de etiquette. Wat en hoeveel geef je?

Wat zegt de etiquette over het huwelijkscadeau?

De enveloppe met geld

Volgens de etiquette hoort een verloofd stel beleefdheidshalve niet te vragen om een enveloppe gevuld met geld. Toch zie je dat veel gebeuren. De reden dat de etiquette dit afkeurt is dat het de gever van het geschenk in verlegenheid brengt; er hangt nu letterlijk een prijskaartje aan het huwelijkscadeau voor het echtpaar.

Hoeveel hoor je uit te geven voor een trouwgeschenk?

Als het gaat om hoeveel je hoort te geven zeggen de beleefdheidsregels maar één ding: Geef wat je je persoonlijk kunt veroorloven en wees altijd royaler dan je voor jezelf zou zijn.

Wanneer geef je het huwelijksgeschenk?

Over wanneer je het huwelijkscadeau geeft zegt de etiquette: Tot één jaar na de bruiloft. In de praktijk is dat echter niet wenselijk en wel heel erg laat; meestal wordt er dan ook voor gekozen om het geschenk voorafgaand aan of op de bruiloft zelf te geven.

Bestaat er een geschenkenlijst?
Conform de etiquette heeft het toekomstige bruidspaar een geschenkenlijst bij een woninginrichtingswinkel of warenhuis. Traditioneel zijn de geschenken namelijk bedoeld om het nieuwe huishouden te kunnen inrichten: Geschenken als beddengoed, tafellinnen, servies en bestek zijn dan ook typische huwelijkscadeaus, die op zo'n geschenkenlijst voorkomen.

In de praktijk komt dit niet meer zoveel voor maar het is goed om bij het verloofde stel na te vragen of er een geschenkenlijst bestaat en bij welke winkel je diet kunt vinden. Op deze lijst vind je artikelen met een wisselende prijs, zodat je naar eigen mogelijkheid en redelijk anoniem een cadeau kunt kiezen dat past in jouw budget.

Hoeveel moet je geven: Een indicatie

Zoals de etiquette aangeeft, behoor je niet te zuinig te zijn. Wel mag je rekening houden met je persoonlijke en financiële omstandigheden. Niet van het bruidspaar overigens: Of het toekomstige stel nu arm of rijk is maakt voor de hoogte van het bedrag dat je aan een huwelijksgeschenk besteedt niet uit.

Wat verschil kan maken is hoe groots de bruiloft is opgezet. Als je wordt uitgenodigd in een kasteel in België en daar op kosten van het bruidspaar mag blijven overnachten, mag je best een wat groter cadeau geven. Als jij daarentegen ver moet reizen en geen compensatie krijgt, zal iedereen er begrip voor hebben wanneer een geschenk wat minder groot is.

Een indicatie voor de waarde van het huwelijksgeschenk is afhankelijk van de precieze relatie, die je als gast met de bruid of bruidegom hebt:

Relatie met bruid of bruidegomHoogte van het bedrag
Collega, kennis, buurman of verre familie (achterneven of nichten bijvoorbeeld)25 EUR
Vrienden of minder verre familie (neven, nichten, ooms en tantes)50 EUR
Directe familie of goede vrienden. En daarnaast: Iemand waar je een speciale band mee hebt100 EUR of hoger

Wat zijn leuke en originele ideeën voor een huwelijkcadeau?

Wanneer er sprake is van een geschenkenlijst, kun je naar eigen inzicht iets kiezen op de lijst.

Wanneer er wordt gevraagd om geld, kun je kijken of een alternatief tot de mogelijkheden behoort zoals een Bongo of andere belevenisbon, een dinercheque, meubelcheque of een bioscoopbon. Als je toch geld geeft, doe er dan een kaartje bij, waarop je aangeeft waarvoor je het geld geeft: Voor de inrichting van het nieuwe huis of voor een kleine romantische vakantie bijvoorbeeld.

Andere ideeën voor huwelijkscadeaus zijn:
  • Goede fles wijn of champagne
  • Grote huiskamerplant
  • Aanbieden iets te verzorgen voor het bruidspaar (fotoboek maken van de bruiloftsfoto's, zorgen voor vervoer op de trouwdag)
  • Een kunstwerk
  • Een romantische kasteelovernachting
  • Een chic diner (tevoren geboekt in een kwaliteitsrestaurant)

Waneer en hoe geef je het trouwcadeau?

Je kunt ervoor kiezen om het huwelijkscadeau tevoren naar het huis van degenen, die gaan trouwen, toe te sturen. Dit zorgt dat gerommel met cadeaus op receptie of trouwfeest wordt voorkomen. Ook kan zo een cadeau niet kwijtraken of "per ongeluk" meegenomen worden door een aanwezige. Het is gangbaar om een cadeau ongeveer één week voor de bruiloft te sturen naar het huis van de bruid.

Als je het meeneemt naar de bruiloft is er meestal wel gezorgd voor een cadeautafel. Als er sprake is van een geschenkenlijst zal de winkel het cadeau direct naar het toekomstige echtpaar sturen. Je kunt dan via een bijgevoegd kaartje aangeven dat een cadeau van jou afkomstig is.

Een enveloppe met een bon of geld erin kun je het beste direct aan het echtpaar afgeven op de receptie. Die kan namelijk makkelijk worden weggestoken in een handtas of borstzakje. En zo kunnen er geen andere mensen mee aan de haal gaan.
Gerelateerde artikelen
Voorbereidingen trouwerij - de Joods orthodoxe wijzeHet kiezen van een datum voor de bruiloft is binnen de Joodse orthodoxie nogal een lastige aangelegenheid. De Joodse kal…
Marokkaanse huwelijkstraditiesHet uithuwelijken is volgens de Marokkaanse wet al jaren verboden. Maar tot de bruiloft woont het paar niet in hetzelfde…
Het Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouwHet Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouwBij het Joodse volk staat de familie centraal en niet de synagoge. De familie zorgt voor de eenheid. Hier worden de mees…
Het Joods huwelijkHet Joods huwelijkEen traditioneel Joods huwelijk zit vol rituelen die de schoonheid van de relatie tussen man (bruidegom) en vrouw (bruid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 947051 / Pixabay
  • Wedding Etiquette: Wedding Gift Etiquette Guide
  • Top-5 Wedding Gift Ideas
  • Wedding Gift Etiquette Rules for Guests

Reageer op het artikel "Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen?"

Reacties

Peter, 08-03-2017 19:01 #11
Volgens mij uitstekende adviezen, vooral "Geef wat je je persoonlijk kunt veroorloven en wees altijd royaler dan je voor jezelf zou zijn.". Daar kan elke ontvanger blij van worden.

Marcel, 19-10-2016 21:11 #10
Hallo Claudia,

Als ik je verhaal zo lees is je dochter een verwend nest. Ze mag hartstikke blij zijn met wat ze heeft gekregen.

Kayleigh, 04-10-2016 14:00 #9
Hoi Claudia,

Ik weet niet precies hoe het allemaal in elkaar zit, maar als ik ga trouwen dan ben ik al blij met de aanwezigheid van mijn ouders en maybe een bos bloemen. Ik kan me zelf heel moeilijk vinden in uw dochter's reactie. Wat u heeft gegeven is vrij behoorlijk.

Succes/sterkte (:

Alfred, 14-06-2016 12:42 #8
Claudia, ik ben niet ervaren als het gaat om het geven van huwelijkscadeau's. Maar ik ben erg onder de indruk van de reactie van je dochter. Mijn dochter is nog maar 16 en ik hoop nog even te mogen wachten met jouw vraagstelling. Echter. Ik vind niet dat het te weinig is. Ik vind het zelfs behoorlijk en op zijn minst een boeiende discussie waard.

Veel sterkte.

Claudia, 13-06-2016 16:58 #7
Hallo,
3 jaar geleden ging onze dochter samenwonen ze heeft toen 1100 euro gehad en onze hulp bij het klussen. Nu gingen ze trouwen en heeft ze van ons haar jurk van 1000 euro gehad en op de dag zelf een envelop met 150 euro en nog wat kleine kadootjes in totaal ook nog 50 euro. Nu heeft mijn dochter gezegd dat ze het gierig vond dus dat ze vond dat we weinig hebben gegeven. Het is voor ons echt een behoorlijk bedrag maar is het nou echt te weinig?
Mvg Claudia

Mariangel, 20-07-2015 14:25 #6
Hallo, kunt U mij misschien vertellen of de vermeldde bedragen die men aan een bruidspaar geeft, per persoon of per paar zijn? Met dank voor het beantwoorden.

Anne, 04-06-2015 17:25 #5
De bedragen die vermeld worden, is dat per persoon die uitgenodigd wordt of per koppel aub?

Matja, 19-05-2015 20:41 #4
Dankjewel voor de handige tips! Mijn buren gaan trouwen. Ik ben uitgenodigd maar bijv ik ben nooit bij hem thuis geweest. Ik heb besloten niet te gaan. Moet ik wel of niet een cadeau geven? Ze vragen geld (envelop). Zo ja; kan ik het geld in een envelop doen met een kaart en in de brievenbus in gooien?
Vr. Gr.
Marja

Nettie, 09-06-2013 22:30 #3
De zoon van mij nicht gaat trouwen, en wij zijn de hele dag uitgenodigd. Wat geef je per persoon voor die dag?
mvg nettie

Rebecca, 26-02-2012 17:05 #2
Goedemiddag ik geef 100euro want mijn zoon gaat trouwen en natuurlijk moet je de naam op de enenvelop zetten anders weten ze toch niet van wie het is het word een mooie bruiloft dat weet ik zeker dit word mijn 2de bruiloft waar ik heen ga mijn dochter is al een paar jaar geleden getrouwd op een boot was geweldig het was een dag om nooit meer te vergeten het was van top tot teen een goed verzorgt huwelijk er was ook een lopend bufet geweldig rebecca

J. E. M. de Ruijter, 28-11-2010 13:27 #1
Als je een enveloppe geeft, moet je er dan je naam op zetten? Reactie infoteur, 03-04-2012
Dat hoeft niet, en is zelfs beschaafder van niet, zo lang je er maar een kaartje in doet waarin staat van wie het cadeau afkomstig is. Overhandig de enveloppe overigens altijd persoonlijk aan het bruidspaar en leg hem niet zelf op de cadeau tafel. Hoe erg dit ook klinkt, een enveloppe kan gemakkelijk worden meegenomen door één van de gasten.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 31-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 11
Schrijf mee!