InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Spontaan lachen, ook wel de Duchenne-lach genoemd

Spontaan lachen, ook wel de Duchenne-lach genoemd

Spontaan lachen, ook wel de Duchenne-lach genoemd Het verschil tussen echt lachen en neplachen is duidelijk te zien rondom de ogen. Wanneer we echt spontaan lachen, spannen we de oogkringspieren aan. Dit gebeurt niet bij een neplach. Lachen heeft ook een sociale functie. Vaak lachen we het meest ongeremd in gezelschap van de partner en goede vrienden. Samen lachen versterkt sociale banden. Ook in een relatie is samen lachen belangrijk.

Duchenne-lach

De Duchenne-lach is vernoemd naar de Franse neuroloog Guilliame Duchenne (1806-1875) die in 1862 ontdekte dat de kringspieren rondom de ogen (de orbicularis oculi pars lateralis spieren) samentrekken bij een spontane lach. Dit wordt ook wel lachen met de ogen genoemd. Sommige onderzoekers menen dat mensen soms ook bij een neplach de spieren rondom de ogen samentrekken. Hierover zijn de meningen verdeeld, toch wordt de Duchenne-lach sinds 2014 steeds vaker omschreven als een indicator dat een persoon blijdschap wil uiten. In het verleden werd de Duchenne-lach beschreven als een indicator dat een persoon blij is.

De neplach

Lachen is een uiting van sociaal gedrag, vandaar dat mensen ook geregeld lachen wanneer ze doen alsof ze iets leuk vinden. Ze bootsen een lach na om beleefd te zijn of omdat ze bij de groep willen horen. Soms wordt neplachen ook bewust in groepen gedaan, in de vorm van yoga-lachclubs en lachmeditatie. Mensen die deze groepen bezoeken, doen dit om een beter gevoel te krijgen. Vaak lukt dit ook, al is het zeer de vraag of dit komt door het neplachen. Het kan ook zijn dat de sociale context waarin dit gebeurt meespeelt.

Sociale banden

Wanneer je samen lacht, beïnvloedt dit je gevoelens ten opzichte van de ander positief. Samen lachen versterkt de emotionele band. Hoe beter je de ander kent en hoe meer je je bij de ander op je gemak voelt, hoe groter de kans dat je ongeremd je emoties laat gaan. Ongeremd lachen hoort hier dus ook bij.

Bij baby's is de lach de eerste non-verbale manier van contact maken. De lach ontwikkelt zich van de reflexglimlach, naar de glimlach, de schaterlach en uiteindelijk ontwikkelt het kind humor.

Ook in de relatie met je partner is humor belangrijk. Wanneer je niet meer samen kunt lachen, ontbreekt de luchtigheid in de relatie en wordt de kans groot dat de samenhorigheid minder wordt. Af en toe elkaar een beetje plagen kan helpen om de humor weer terug te brengen. Weinig dingen zijn immers zo leuk als samen lachen. Samen plezier maken zorgt voor onderlinge verbondenheid en vermindering van stress. Kenmerkend voor een goede relatie is positief naar elkaar zijn en daar hoort samen lachen bij.

De wetenschap van de lach

Bij de Duchenne-lach (oftewel een spontane lach) is er een grotere activiteit in het linker anterieure temporale gebied van de hersenen zichtbaar. Bij de neplach is deze grotere activiteit in het linker anterieure temporale gebied er niet.

Sociaal lachen

Lachen werkt aanstekelijk omdat het de spiegelneuronen stimuleert. Door deze stimulatie ga je de ander spiegelen (hetzelfde gedrag vertonen en in dit geval lachen). Dit verklaart dat mensen in een groep vaak gezamenlijk in lachen uitbarsten als onderdeel van het sociaal verkeer.

Slappe lach

Wanneer je de slappe lach krijgt werkt de corpus striatum (verantwoordelijk voor gecontroleerde bewegingen en motivatie) even minder goed en zo sturen de hersenen tijdelijk te weinig signalen door naar je spieren. Hierdoor kan je even niet meer stoppen met lachen. Jongeren hebben sowieso minder controle over het stratum, vandaar dat zij vaker last hebben van de slappe lach.
© 2017 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spieren om te lachen of lachspierenSpieren om te lachen of lachspierenLachen is gezond. Niet alleen voelen we ons gelukkiger en energieker, we kijken ook positiever tegen problemen aan. Zelf…
Lachen is gezondLachen geeft je een goed gevoel, breekt het ijs, versterkt het immuunsysteem. Er bestaan verschillende soorten lachen, v…
Is lachen gezond?Is lachen gezond?Lachen is gezond. Daar zijn we het al een tijd over eens. Het ontspant de geest en zorgt voor een betere bloedcirculatie…
Vrienden maken: de kracht van een lachVrienden maken: de kracht van een lachHoe maak je een uitstekende eerste indruk op anderen? Hoe maak je een goede eerste indruk op toekomstige vrienden? Heeft…
Lachtherapie: lachen is gezondLachtherapie: lachen is gezondLachen is leuk, het voelt goed en het is nog gezond ook. Lachen heeft positieve effecten op zowel ons lichaam als op onz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • https://www.quest.nl/artikel/herken-de-neplacht
  • http://www.oudersvannu.nl/baby/1-maand/ontwikkeling-opvoeden/ontwikkeling-ontwikkeling-opvoeden/een-baby-lacht-babys-hebben-humor/
  • https://www.psychologicalscience.org/observer/the-psychological-study-of-smiling#.WT5maxPyjR0

Reageer op het artikel "Spontaan lachen, ook wel de Duchenne-lach genoemd"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 13-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!