InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Mensenhandel en mensensmokkel

Mensenhandel en mensensmokkel

Mensenhandel is, op de handel in drugs en wapens na, de meest lucratieve handel ter wereld. En in veel opzichten veel voordeliger dan de eerder genoemde twee, omdat je een mens steeds opnieuw kunt blijven verkopen, dit in tegenstelling tot drugs en wapens. Bovendien is het een wereldwijd fenomeen en wie denkt dat het alleen in de onderontwikkelde landen voorkomt vergist zich enorm.

Mensensmokkel

Mensensmokkel is niet gelijk aan mensenhandel, maar kan er wel aan voorafgaan. Mensensmokkel betekent het illegaal overbrengen van mensen van het ene land naar het andere. Dat wil niet per se zeggen dat de gesmokkelde mensen ook slachtoffer worden van mensenhandel. De meeste vluchtelingen die naar de Westerse wereld vluchten doen dat via mensenhandelaars, maar de meeste van die vluchtelingen worden niet het slachtoffer van mensenhandel. Mensenhandel kan ook binnen een land voorkomen. Mensenhandel hangt dan ook vooral samen met uitbuiting. Wat niet betekent dat mensensmokkel niet evengoed illegaal is en vaak gepaard gaat met het schenden van rechten van mensen.

Mensenhandel

Jaarlijks worden duizenden mensen het slachtoffer van mensenhandel. De meeste mensen zullen hierbij denken aan praktijken in arme landen, maar ook in het Westen komt het voor. En vaker dan we denken. Het meest duidelijk is dat bij prostitutie, waarbij ook veel Nederlandse meisjes slachtoffer worden, vaak doordat ze het slachtoffer zijn geworden van loverboys. Maar naast prostitutie komt mensenhandel ook voor in de horeca, land- en tuinbouw, bij au pairs en sommige mensen worden gedwongen tot criminaliteit. Een andere vorm van mensenhandel is de handel in organen, een nog steeds vrij mythische vorm, maar met toch genoeg bewijzen dat het daadwerkelijk voorkomt. Bij alle vormen van mensenhandel is er sprake van uitbuiting en dwang. Meestal wordt mensenhandel onderverdeeld in de categoriën uitbuiting prostitutie en economische uitbuiting. Bij de seksuele uitbuiting zijn ook vele Nederlandse slachtoffers. Daarnaast is er een grote groep afkomstig uit Midden- en Oost-Europa en Afrika.

Moderne slavernij

Officiëel is slavernij al ruim 150 jaar afgeschaft, maar in de praktijk leven er nu meer mensen in slavernij dan ooit tevoren. Het kan overal gebeuren, ook bij jou in de buurt. Mensen die illegaal in de keuken van een restaurant werken, mensen die voor een hongerloontje in de tuinbouw actief zijn, de prostituee op de hoek, de au pair bij dat nette gezin, al deze mensen zouden het slachtoffer kunnen zijn van mensenhandel. We zien ze, ze zijn overal, maar wij weten het niet. Wat kunnen we daaraan doen? Om te weten wat je eventueel kunt doen is het belangrijk om eerst de signalen te herkennen.

Signalen mensenhandel

Er zijn diverse signalen die op mensenhandel kunnen wijzen. Een belangrijke is wanneer mensen zelf niet over hun paspoort kunnen beschikken en ze niet zelf hun reis of visum hebben geregeld. Ook illegaliteit kan makkelijk tot mensenhandel lijden, omdat het mensen snel afhankelijk kan maken van malefide bazen. Angst voor uitzetting of mishandeling of nog erger blauwe plekken of andere verwondingen kunnen signalen zijn. Ook schulden of extreem lange werkdagen kunnen duiden op mensenhandel. Mensen zullen er zelf niet snel over praten, uit angst en schaamte voor de positie waar ze zich in bevinden. En dat is een belangrijke reden waarom mensenhandel vaak niet opgemerkt wordt. Daarom is het ook heel moeilijk in te schatten hoe groot het probleem daadwerkelijk is.

Comensha

In Nederland zorgt de stichting Comensha ervoor dat slachtoffers van mensenhandel op een veilig adres komen, de categorale opvang voor slachtoffers van mensenhandel of COSM. Er zijn anno 2015 70 van zulke plekken, zowel voor mannen als voor vrouwen. De politie of een andere organisatie brengt Comensha op de hoogte van een slachtoffer en zij zorgen dat deze persoon ergens terecht kan en ook juridisch advies krijgt. Comensha legt de feiten met betrekking tot mensenhandel in Nederland vast en onderhoudt betrekkingen met nationale en internationale instanties en dient hen van advies. Ook particulieren kunnen contact opnemen met Comensha. Ze zijn 24 uur per dag zowel telefonisch als via mail bereikbaar: 033-448 1186 of info@comensha.nl
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.politie.nl/themas/mensenhandel.html
  • www.mensenhandel.nl
  • www.samentegenmensenhandel.nl

Reageer op het artikel "Mensenhandel en mensensmokkel"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 31-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!