InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers

Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers

Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers (AMV-ers) zijn een steeds groeiende groep binnen de wereld van de asielzoekers. Het gaat hierbij om jongeren onder de achttien die zonder begeleiding van ouder of voogd asiel aanvragen. Dit is een groep die rond de jaren negentig van de vorige eeuw sterk groeide. Het gevolg hiervan was een strenger beleid.

Wat is een AMV-er?

De alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV-ers) heetten vroeger alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMA's). Voor deze titel komen jongeren in aanmerkingen die afkomstig zijn uit een land buiten de EU, ze moeten niet in het gezelschap zijn van een ouder of voogd en ze moeten bij aankomst in Nederland minderjarig zijn. Dit is simpel gezegd wat een AMV-er is.

Voogdij

De asielprocedure van deze minderjarige asielzoekers verschilt van die van volwassen asielzoekers of van kinderen die samen met hun ouders/voogd reizen. Dit omdat de groep extra kwetsbaar is. De jongeren krijgen een voogd toegewezen en in Nederland is dat Nidos (stichting Jeugdbescherming voor vluchtelingen), zij zijn vanaf dat moment verantwoordelijk voor de jongere en begeleiden hen tijdens de asielprocedure en bij andere zaken. De AMV-ers worden in opvanggezinnen geplaatst of in speciale centra of afdelingen van het COA (Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers). Net als alle kinderen hebben ook AMV-ers recht op onderwijs. Veel jongeren volgen een opleiding die hen tot voordeel zal zijn wanneer ze terugkeren naar hun land van herkomst.

De Asielprocedure

De asielprocedure van AMV-ers is in principe gelijk aan die van volwassen asielzoekers en hun kinderen. Wel geldt dat er voor AMV-ers een langere rust-en voorbereidingstijd geldt. Wanneer er door het IND (Immigratie en Naturalisatiedienst) getwijfeld wordt aan de leeftijd van een jongere kan men er voor kiezen om een leeftijdsonderzoek te doen, om de werkelijke leeftijd van iemand te bepalen. De gehoren worden altijd gedaan door medewerkers die speciaal zijn opgeleid voor dit werk bij minderjarigen. Bij AMV-ers onder de 12 jaar worden de gehoren gedaan in speciale kindervriendelijke ruimten. Wanneer iemand geen verblijfsvergunning krijgt kan dat betekenen dat een jongere wordt teruggestuurd naar het land van herkomst, maar dat kan alleen als men weet dat het kind/de jongere daar goed wordt opgevangen in een gezin of instelling. In landen als Congo en Angola zijn er speciale tehuizen waar de DT&V (Dienst Terugkeer en Vertrek) mee samenwerkt, zodat men er zeker van is dat de kinderen bij terugkeer ook werkelijk veilig zijn. Wanneer een jongere echter niet kan terugkeren wordt er gekeken of het mogelijk is om een speciale vergunning af te geven voor minderjarigen die buiten hun schuld niet kunnen vertrekken uit Nederland. Dit geldt alleen voor degenen die bij aankomst in Nederland jonger waren dan 15 jaar.

Afkomst

Veel AMV-ers in Nederland zijn afkomstig uit Angola, Guinee, Siera Leone en China. Daarbij bestaat zo'n driekwart van de groep uit jongens, vaak in de leeftijd van 15 tot en met 17. Gezien vooral de Afrikaanse landen waar ze vandaan komen, hangt dit samen met de kindsoldaten die in deze landen vaak geronseld worden. Daarnaast heeft Nederland een speciaal beleid voor minderjarigen, met als extra voordeel dat deze jongeren na drie jaar een permanente verblijfsstatus kunnen krijgen. Dit zou het voor mensenhandelaren extra aantrekkelijk kunnen maken om Nederland als bestemming te kiezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nidos.nl
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/alleenstaande-minderjarige-vreemdelingen-amv
  • https://www.ind.nl/Documents/6074.pdf
  • http://www.vluchtelingenwerk.nl/feiten-cijfers/alleenstaande-minderjarigen

Reageer op het artikel "Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 31-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Vluchtelingen en Asielzoekers
Schrijf mee!