InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Alleenwonende singles: is eenzaamheid per se slecht?

Alleenwonende singles: is eenzaamheid per se slecht?

Alleenwonende singles: is eenzaamheid per se slecht? Bestaat de gelukkige single echt? Of is er vooral sprake van een mythe? Voor- en tegenstanders van deze uitspraak halen heel wat argumenten pro en contra aan als het gaat om de "mythe van de gelukkige single". Eenzaamheid en verveling worden gezien als de belangrijkste nadelen van de alleenwonende single, terwijl vrijheid en onafhankelijkheid worden beschouwd als dé grote voordelen. In de lage landen groeit het aantal alleenwonende singles gestaag. Is dit een verontrustende evolutie of hoeft eenzaamheid niet noodzakelijk slecht te zijn?

Alsmaar meer alleenwonende singles

Single is een term die in de eenentwintigste eeuw alsmaar meer aanvaard werd. Waar single voorheen een begrip was met een negatieve bijklank is dit in de moderne tijd niet echt meer het geval. De single die zich goed in zijn vel voelt en een succesvol leven heeft, kan in veel gevallen zelfs op heel wat bijval rekenen. Als single beschik je over een vrijheid die je niet hebt als je in een relatie zit. Zowel in Nederland als in België stijgt het aantal singles dat alleen woont. In steden als Brussel en Amsterdam maken alleenwonende singles zelfs de helft van alle huishoudens uit.

Oorzaken alleen zijn

Einde relatie

Een van de oorzaken van het feit dat mensen alleen wonen is dat er een einde is gekomen aan hun relatie. Als de partners van een koppel uiteengaan of niet meer wensen samen te wonen kan dat leiden tot heel wat praktische moeilijkheden. Wie blijft in de woning wonen en wie gaat er weg? Soms leidt een relatiebreuk tot heel wat kosten en lasten, en daarbij komt nog de teleurstelling van het alleen achterblijven.

Overlijden partner

Een erg trieste oorzaak van het alleen zijn is dat je partner overlijdt. Een relatie krijgt zo een erg abrupt einde waardoor je genoodzaakt wordt om voorlopig alleen te wonen. Die voorlopige situatie kan uitmonden in een definitieve situatie wanneer je geen nieuwe partner vindt. Eenzaamheid wordt vooral in dit geval als erg zwaar ervaren.

Latrelatie

Wie nog niet helemaal zeker is van een vaste relatie kan zich voorlopig tevreden stellen met een latrelatie. Living Apart Together is de betekenis van dit liefdesverband, waarbij de partners het alleenwonen als uitgangspunt van de relatie zien. Tegelijk beschikken ze over de vrijheid om tijd te hebben voor zichzelf én om mekaar op te zoeken wanneer ze maar willen.

Bewuste keuze

Tot slot is er de groep singles die er bewust voor kiest om single te zijn en alleen te wonen. Je hebt al enkele mislukte relaties achter de rug die al heel wat kopzorgen en complicaties met zich meegebracht hebben. Je hoopt nog wel op een nieuwe relatie, maar diep vanbinnen heb je er min of meer bij neergelegd dat je alleen zal blijven.

Alleenwonende singles en eenzaamheid

Afhankelijk van de oorzaak van het alleen zijn kan de single zich eenzamer voelen. Wanneer je het slachtoffer geworden bent van de dood van je partner dan zal eenzaamheid erg zwaar op je gemoed drukken. Je hebt er in dat geval niet voor gekozen om alleen te zijn waardoor je situatie dus een klap betekent die je moet verwerken. Plots alleen moeten wonen vormt bovendien een bruuske verandering in je dagelijks leven. Hoe goed je in dit alles slaagt zal een invloed hebben op het al dan niet vinden van een nieuwe partner. Na verloop van tijd kan deze tegenslag verwerkt worden en kan je opnieuw gaan denken aan een nieuwe relatie om komaf te maken met je eenzaamheid.

Gelukkige single zonder relatie

Minder stress

In de marketing van de consumptiemaatschappij heeft de single een eigen plaats verworven. Reclamecampagnes en lanceringen van producten worden meer en meer gericht op de "vrije single" die de tijd en de ruimte heeft om de wereld rond te reizen en fascinerende dingen te ontdekken. In een samenleving waarin partners in een relatie meer en meer onder stress komen te staan (loopbaan, kinderen, hobby's, sociale contacten) kan de alleenwonende single zich meer richten op zelfontplooiing, het vinden van een mentaal evenwicht en het gebruiken van talenten.

Balans

Van daaruit kan de single tot een vorm van balans komen waarin hij zich goed in zijn vel voelt. Deze rust kan een goede uitvalsbasis zijn om een nieuwe partner te vinden en eventueel een langdurige relatie uit te bouwen. En als dat niet het geval is, kan de single die een vorm van sereniteit gevonden heeft evengoed gelukkig zijn. Eenzaamheid - of alleen zijn - hoeft dus niet per se ontmoedigend of slecht te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eenzame singlesAlleenstaand, single, solo, hoe je het ook noemt, als je alleen woont en je leven dus niet dagelijks deelt met iemand an…
Moderne mythen rond eenzaamheidModerne mythen rond eenzaamheidEenzaamheid is een onderwerp dat sinds 2010 steeds vaker in de media opduikt. Er zou een groei zijn in het aantal 'eenza…
Tips tegen eenzaamheidTips tegen eenzaamheidVeel mensen voelen zich eenzaam, hoewel dat vaak helemaal niet nodig is. Eenzaamheid kan ontzettend vervelend zijn en he…
Eenzaamheid, een hot item tegenwoordigEenzaamheid, een hot item tegenwoordigJe hoort steeds vaker dat mensen eenzaam zijn, waarbij de mens zeker niet alleen hoeft te zijn. Alleen of eenzaam is nat…
Oorzaken eenzaamheidOorzaken eenzaamheidWat zijn de oorzaken van eenzaamheid? En wat is het verschil tussen eenzaamheid en alleen zijn? Worden we meer eenzaam d…
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift BODYTALK, november 2014, p. 36-37.

Reageer op het artikel "Alleenwonende singles: is eenzaamheid per se slecht?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Eenzaamheid bestrijden
Schrijf mee!