InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Cultuur Israël: Joodse religie (Jodendom) in Israël

Cultuur Israël: Joodse religie (Jodendom) in Israël

Cultuur Israël: Joodse religie (Jodendom) in Israël In Israël kunnen vier groepen Joden worden onderscheiden. Je hebt de charediem (ultra-orthodoxe Joden) die 8% van de Joodse bevolking vormen. Er zijn religieuze Zionisten die 17% van de Joden vormen. De meerderheid (55%) kan beschouwd worden als traditioneel. De rest (20%) wordt gevormd door de seculiere Joden. Al met al geldt voor ongeveer 80% van de bevolking dat de Joodse religie een redelijk tot zeer belangrijke rol speelt in het dagelijks leven.

De charediem (ultra-orthodoxe Joden)

Wie in Israël komt kan al snel charedische Joden herkennen. Ze gaan gekleed in het zwart. Zij maken ongeveer 8% van de totale bevolking uit. Maar dat zal in de toekomst sterk toenemen omdat hun geboortecijfer erg hoog is. De meesten van hen volgen geen dienstplicht (hoewel dat heel langzaam aan het veranderen is). Ze hebben hun eigen politieke partijen die voornamelijk geïnteresseerd zijn in geld voor scholen, welzijnsprojecten en liefdadigheidsinstellingen. Omdat de overige politieke zaken hen minder kan schelen steunen ze vaak een coalitie die hen het meeste geld belooft. Overigens zijn de charediem onderling sterk verdeeld. Je hebt ten eerste het onderscheid tussen de chassidiem en de mitnagdiem. Daarnaast zijn er ultra-orthodoxe Joden die pro-Israël zijn zoals de Lubavitch-chassidiem en die anti-Israël zijn zoals de Neturei Karta (die overigens niet chassidisch is).

Nationaal religieuze Joden c.q. Religieuze Zionisten

De nationaal religieuze Joden vormen 17% van alle Joden. Zij leven de Joodse traditie tot op de letter na. Zij zijn zeer Zionistisch ingesteld en wonen veelal ook in Judea en Samaria. Velen van hen woonden destijds ook in Gaza waar ze moesten vertrekken. Waren vroeger leden van de kibboets belangrijke figuren in het leger, tegenwoordig bezetten nationaal religieuze Joden hoge posities binnen de Tsahal.

Traditionele Joden

De meeste Joden (55%) beschouwen zichzelf als traditioneel. Zij passen de Joodse tradities toe die in hun levensstijl passen. Ook leren zij hun kinderen over de Joodse tradities. Zij willen echter niet dat de Joodse staat een theocratie wordt. Dit beschouwt men als negatief. Een afgezwakte versie van het Jodendom is volgens hen voldoende.

Seculiere Joden

De rest (20%) noemt zichzelf seculier. Maar zelfs de meesten van hen houden bepaalde tradities in eer: besnijdenis, mezoeza, bar mitswa, Joods huwelijk, Joodse begrafenis, viering Pesach, etc. Sommigen vasten zelfs op Jom Kippoer. Wanneer we kijken naar het percentage Joden dat in God gelooft (87%) dan moeten we vaststellen dat zelfs onder seculiere Joden er een klein percentage (7%) is die in God gelooft. De seculiere Joden zijn voornamelijk te vinden onder de Asjkenazische Joden en veel minder onder Sefardische Joden. De seculiere Joden zijn ook oververtegenwoordigd in de Israëlische politiek, het bedrijfsleven, vrije beroepen en academische instellingen. Om die reden ontstaat in het buitenland nog al eens een vertekend beeld dat Israël een liberaal, vrije en ongebonden land is.

De rest

In Israël zijn nog een klein aantal mensen conservatief of liberaal Jood. Hun invloed op het religieus spectrum is echter te verwaarlozen.

Kashroet (Joodse spijswetten)

In veel huishoudens worden de Joodse spijswetten nageleefd. Zo zijn varkensvlees, schaaldieren en alle vis zonder schubben niet toegestaan. Ook moet melk en veel gescheiden zijn. In restaurants worden of vleesgerechten of gerechten waar zuivelproducten in zijn verwerkt gereserveerd. Er zijn ook niet-koosjere restaurants waar veel toeristen komen.

Meer over kasjroet, klik hier.

Sjabbat

De sjabbat begint zonsondergang op vrijdagavond en eindigt zonsondergang op zaterdagavond. Religieuze gezinnen werken niet op deze dag (niet koken, autorijden, etc.). Er rijdt ook geen openbaar vervoer m.u.v. Haifa. In Jeruzalem zijn bepaalde gebieden, zoals Mea Sheariem, door ultra-orthodoxe Joden versperd voor buitenstaanders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Culture Smart! Israel (A Quick Guide to Customs & Etiquette) - Jeffrey Geri
  • Artikelen Etsel op InfoNu-site

Reageer op het artikel "Cultuur Israël: Joodse religie (Jodendom) in Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Israël cultuur
Schrijf mee!