InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Toekomst voorspellen met Horary astrologie

Toekomst voorspellen met Horary astrologie

Toekomst voorspellen met Horary astrologie Hedendaagse astrologen claimen dat de horoscopen die zij trekken niet primair worden gebruikt voor het voorspellen van de toekomst. Alleen de stroming binnen de astrologie die Horary astrologie heet (in het Nederlands uurhoek-astrologie) beaamt volmondig dat Horary onder andere kan worden gebruikt voor het voorspellen van de toekomst. Verondersteld wordt dat Nostradamus voor zijn voorspellingen gebruik maakte van o.a. het Horary systeem.

Wat is Horary astrologie?

Met Horary astrologie probeert de astroloog een vraag te beantwoorden door een horoscoop te trekken, waarbij het uur (derhalve de tijd) van de vrager als uitgangspunt wordt genomen. Het woord Horary = uur. De Nederlandse benaming is: uurhoek-astrologie.
  • Over de plaats van de Horoscoop: een horoscoop kan alleen worden getrokken als tijd en plaats bekend zijn. Ten aanzien van de plaats nemen de meeste Horary astrologen in het algemeen de plaats waar de vrager (querant) zichzelf de vraag voor het eerst heeft gesteld. Dus als de vrager zich in Parijs voor het eerst afvraagt wat er gebeuren gaat en hij gaat naar een astroloog in London, dan neemt de horary astroloog de coördinaten van Parijs.
  • Er is wat controverse over de plaats: eeuwen geleden was de plaats van de astroloog in het algemeen niet ver van de plaats van de vrager dus kon men veilig als het ware de plaats van de astroloog trekken. Nu met astrologie-sites op het wereldwijde Internet is dat niet logisch meer.

William Lilly de ontwikkelaar van de Westerse Horary astrologie

Horary astrologie was al vele eeuwen bekend in de Vedische (Indiase) filosofie.
William Lilly (1602-1681) een opportunistische man uit de lagere sociale klassen van het 17e eeuwse Londen, was degene die zich het meeste bezig hield met Horary astrologie in zijn tijd. Hij was daarmee zo succesvol dat het hem bijna zijn leven koste: hij voorspelde 14 jaar tevoren dat er in Londen in 1666 een grote brand zou woeden. Toen het Parlement dat hoorde werd hij verdacht van het aansteken van de brand. Gelukkig had Lilly een rotsvast alibi.
Lilly publiceerde zijn grootste werk ten aanzien van Horary astrologie in 1647: 'Christian Astrology'. Dit is een bijzonder lijvig werk dat heden ten dage nog steeds in 3 dikke delen wordt uitgebracht. Het wordt nog steeds gedrukt.

Horary voorspellen via computer programma's

De 21ste eeuw is een prima tijd om zich in oude voorspel methodes te begeven. Met enkele handelingen kan een Horary horoscoop worden opgeroepen met behulp van gecomputeriseerde astrologie programma's.
Deze programma's zijn niet goedkoop omdat ze in het algemeen alles aan berekeningsystemen, sterren, planeten, manen, bijmanen, asteroïden en kometen bevatten die er maar bekend zijn. Voor Horary heeft men alleen maar een Horary berekeningsprogramma nodig, maar het is in het algemeen niet mogelijk om alleen maar een Horary programma te kopen. Een duur maar uitstekend astrologie programma is bijvoorbeeld WinStar.

Ter ere van Lilly's tijd worden de zogenaamde moderne planeten vaak niet weergegeven: Pluto, Uranus, en Neptunus, (evt. Ceres) waren immers in Lilly's tijd nog niet bekend. Dergelijke slaafse volging van Lilly's leer is uiteraard nogal beperkend.
Voor het systeem gebruikt men het berekeningssysteem van Regiomontanus (1436-1476), zoals Lilly dat voorschrijft.

De simpele vraag

In de Horary astrologie draait alles om een vraag. Wat dat betreft kan bijna alles zolang de vraag maar is geïndividualiseerd:
vind ik mijn kat terug, krijg ik van die of die mijn geld terug, komt mijn man terug naar mij, zal ik slagen voor dat examen etc. De beantwoording van de vraag wordt gerelateerd aan de stand en de beweging van de planeten in de diverse huizen.
Het mag duidelijk zijn dat voor de beantwoording van zulke vragen een vrij gedegen astrologische kennis noodzakelijk is. Horary astrologie is dus niet iets dat men zo maar even doet.
Wilt u toch een vraag via Horary astrologie beantwoord hebben: er bestaan legio astrologen-websites waar Horary astrologie wordt beoefend. Het enige wat u hoeft te doen is 'horary' opvragen.

Lees verder

© 2011 - 2017 Hermesse, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)De Vedische astrologie de oudste vorm van astrologie en komt oorspronkelijk uit India. De Vedische astrologie wordt ook…
Keltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelKeltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelDe Keltische boomastrologie is gebaseerd op de maancyclus, een jaar met 13 maanmaanden. In de Keltische astrologie heers…
Bekende helderziende; NostradamusEén van de bekendste helderzienden is Nostradamus. Bijna al zijn voorspellingen zijn uitgekomen, waardoor hij een echte…
Wat hebben we met astrologie?Wat hebben we met astrologie?Astrologie heeft iets. Enerzijds vinden we het niets en anderzijds lezen we wel vaak de dag- of weekhoroscoop in de kran…
Astrologie vs. Astronomie - horoscopenAstrologie vs. Astronomie - horoscopenAstrologie wordt zeer vaak verward met astronomie. Deze twee dingen zijn geheel andere dingen. Astrologie is eerste en v…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/William_Lilly
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Horary_astrology
  • http://nl.wikibooks.org/wiki/Westerse_astrologie/De_moderne_planeten
  • http://www.hps.cam.ac.uk/starry/regiomontanus.html
  • http://www.horary.com/cwiggers/Pcs.html

Reageer op het artikel "Toekomst voorspellen met Horary astrologie"

Reactie

Beachcomber (infoteur), 24-03-2017 14:26 #1
Beste, "Horary" is Engels. De naam van dit type astrologie is "uurhoekastrologie". Dus ook: "uurhoekhoroscoop". mvg Reactie infoteur, 06-04-2017
Hartelijk dank voor uw opmerking.
Hoogachtend,
Hermesse James

Infoteur: Hermesse
Laatste update: 06-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Esoterie verzameld
Reacties: 1
Schrijf mee!