InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Carnaval in Nederland: verkleedtips

Carnaval in Nederland: verkleedtips

Als je aan carnaval denkt, denk je waarschijnlijk al snel aan een gezellige sfeer waar iedereen zo gek mogelijk probeert te doen en er één grote anarchie heerst. Vaak klopt dit maar er is meer. Bij carnaval heerst er naast een gezellige sfeer ook een verkleedsfeer. Iedereen hijst zich in één of ander zelfgemaakte kostuum of neemt de makkelijke weg en koopt iets leuks in een feestwinkel. Toch is het niet altijd even makkelijk om iets leuks en origineels te vinden. Hier vind je de gouden tips!

Gek, gekker, gekst

Carnaval kent geen grenzen. Je kunt het niet zo gek mogelijk bedenken of het mag. Je kunt de volgende vuistregel in acht nemen: hoe zou je normaal gesproken nooit over straat durven lopen? Met carnaval mag het en wordt het ook van je verwacht want iedereen doet het.

Iets origineels

Geregeld kom je tijdens carnavallen dezelfde kostuums tegen die verkrijgbaar zijn in de feestwinkels. Je moet dan denken aan indianen pakjes, cowboy kostuums of prinsessen outfits. Het is natuurlijk wel een beetje een domper als er meer mensen zijn met precies dezelfde outfit. Om dit te voorkomen moet je iets origineels bedenken.

Type

Denk allereerst aan een typetje. Je kunt het beste verkleed gaan als een typetje want dat is het makkelijkst, het duidelijkst maar ook vaak het meest praktisch. Je kunt jezelf gaan verkleden als een aardappel maar praktisch is het in de kroeg niet echt. Denk daarom aan een typetje. De volgende typetjes kun je bijvoorbeeld als basis gebruiken:

  • Indiaan
  • Agent
  • Fee
  • Cowboy
  • Cowgirl
  • Matroos
  • Stewardess
  • Piloot
  • Stripfiguur
  • Bekend persoon
  • Pastoor
  • Koning of Koningin
  • Burgemeester
  • Bouwvakker
  • Nerd
  • Barbie pop
  • Flintstones
  • Geisha’s
  • Arabieren
  • Clown
  • Crimineel
  • Prins of Prinses
  • Supermodel
  • Pocahontas
  • Zeemeermin
  • Boer
  • Joker

Wat heb je zelf?

Om de kosten een beetje te drukken is het verstandig om eens te gaan kijken bij tweedehands winkels. Deze verkopen vaak tweedehands kleding. Je kunt voor erg weinig geld accessoires kopen. Denk bijvoorbeeld aan bretels, petjes, stropdassen en hoedjes. Je kunt natuurlijk ook gekke rokjes, jurkjes en opa broeken kopen bij een tweedehands winkel.

Je kunt ook in je eigen kledingkast gaan kijken. Ieder mens heeft oude kledingstukken die eigenlijk nooit meer worden gedragen. Met deze kledingstukken kun je aan de slag. Een oude broek kun je gaan combineren met een andere broek door beiden helften aan elkaar te naaien. Als de broek te groot is kun je gebruik maken van bretels en de broek verder versieren met van alles wat in je opkomt.

Voorbeeld 1

Je kunt gaan als bijvoorbeeld een picknickkleed. Gebruik een rok met een rood en wit geruite print. Naai vervolgens een bord plus bestek op de rok. Je kunt het beste plastic of karton gebruiken om de rok licht te houden. Maak het geheel verder af met bijvoorbeeld een picknickmandje als tas. De materialen die je voor dit voorbeeld nodig hebt vind je in negen van de tien keer in je eigen huis. Je hoeft vaak niet eens de deur uit.

Voorbeeld 2

Wat dacht je van een plant? Schmink je gezicht groen en doe een groene pruik op of spray je haar groen. Vervolgens doe je zoveel mogelijk groene kleding aan en wikkel jezelf in nep klimop of een andere plant. Je kunt het zo bont maken als je zelf wilt!

Accessoires

Accessoires zijn heel erg belangrijk. Een pruik is bijvoorbeeld erg leuk om te dragen tijdens carnaval. Het maakt je outfit meteen helemaal af en je ziet er ook direct behoorlijk verkleed uit. Denk er wel om dat een pruik erg warm kan zijn. Ook andere accessoires zijn belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan zonnebrillen, piercings, gekke oorbellen en ringen, sjaals en make-up of schmink.
© 2010 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Christelijke Feestdagen: CarnavalCarnaval, een van de gezelligste feesten in Nederland, zeker in het zuiden van het land. Lees hier meer over het ontstaa…
Carnaval: 26, 27 en 28 februari 2017Carnaval: 26, 27 en 28 februari 2017De datum van carnaval wordt berekend op basis van de datum van Pasen. Na het carnavalsfeest werd er namelijk van origine…
Wanneer is het Carnaval en Carnavalsvakantie in 2017Wanneer is het Carnaval en Carnavalsvakantie in 2017Jaarlijks vieren vele Nederlanders carnaval. Carnaval wordt echter niet ieder jaar op de zelfde datum gevierd. Wel valt…
Carnaval in Oeteldonk: de hoofdrolspelersCarnaval in Oeteldonk: de hoofdrolspelersOeteldonk is de naam die ’s-Hertogenbosch heeft tijdens carnaval. Carnaval in Oeteldonk is niet alleen een groot feest,…
Carnaval in België: Aalst carnavalCarnaval wordt in België voornamelijk gevierd in Aalst, een stad in Oost-Vlaanderen die gekend staat als dé carnavalstad…

Reageer op het artikel "Carnaval in Nederland: verkleedtips"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 13-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!