InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Verkopen op de vrijmarkt

Verkopen op de vrijmarkt

Vrijmarkten, de grootste en bekendste is wel die op Koninginnedag. Er worden wel vaker vrijmarkten gehouden maar hiervoor zult u google moeten afspeuren. Spullen verkopen op een vrijmarkt kan een leuk uitje zijn voor jong en oud en zo komt u ook eens van uw oude spullen af. In dit artikel leest u alles over het verkopen op een vrijmarkt.

Wanneer?

De bekendste en grootste vrijmarkt word altijd gehouden op Koninginnedag. Op Koninginnedag zijn er in alle grote steden wel vrijmarkten te vinden en sommige worden speciaal voor kinderen georganiseerd. Echter worden er wel vaker vrijmarkten georganiseerd alleen is daar geen specifieke agenda van te vinden. Vaak word het bijvoorbeeld gehouden door verenigingen die wat geld op willen halen die bijvoorbeeld een plekje verhuren of hun eigen spullen alleen verkopen. Op Koninginnedag mag u op de vrijmarkt staan vanaf 18:00 29 april tot 30 april 18:00. U kunt van te voren vaak wel een plek reserveren door het te markeren, echter kunt u een boete riskeren als u voor 18:00 verkoopt.

Waar?

Als u graag van uw spullen af wilt kunt u het best in één van de drukkere bezochte steden gaan bivakkeren bijvoorbeeld in:
  • Den haag
  • Amsterdam
  • Rotterdam
  • Utrecht
In deze steden zult u wel goed op de spullen moeten passen, er passeren vaak zoveel mensen dat u soms geen tijd heeft om naar alle spullen te kijken waardoor iemand makkelijk wat zou kunnen stelen. Als er een vrijmarkt is in een clubhuis of iets dergelijks zorg dan dat u op een plek staat/zit waar iedereen gelijk naar toe kijkt als iemand naar binnen loopt. Als u iets heeft staan wat diegene in gedachten had te kopen zal hij als eerste waarschijnlijk naar u toekomen.

Wat neemt u mee?

  • Een kleed om de spullen op te zetten
  • Eventueel een tafeltje wat u voor eigen drinken/eten kunt gebruiken of om dingen in de spotlights te zetten
  • stoelen die inklapbaar zijn zodat u ze makkelijk mee kunt nemen
  • Lagen kleding zodat u zich aan kunt passen aan de weersomstandigheden
  • Een plastic zeil voor als het gaat regenen, dan kunt u deze over de spullen heen leggen
  • Om niet meer uit te geven dan u verdient kunt u eventueel eigen drinken en eten meenemen, vooral omdat u er meestal lange tijd zit waardoor u anders meerdere maaltijden moet kopen
  • Een klein beetje wisselgeld
  • Een lamp, anders zien de mensen in de avond niet meer wat u verkoopt
  • Een hoop enthousiasme

De spullen

Zorg dat u van te voren heeft uitgezocht wat u wilt gaan verkopen en bedenk vast de prijzen. Het is handig er prijsstickers op te plaatsen zodat u niet ter plekke een prijs hoeft te verzinnen waardoor het misschien voor minder geld word verkocht dan u in gedachten had. Zet op de stickers altijd een iets hogere prijs, op een vrijmarkt word namelijk veel geboden dus zorg dat u op het gewenste bedrag uit kan komen. Plaats de spullen overzichtelijk, leg de tijdschriften bij de tijdschriften en de kleding bij de kleding etc. Zo kunnen mensen die langslopen ook makkelijk zien wat er te halen valt.

Eten verkopen

U kunt kleine dingen als cake, chips en limonade best erbij verkopen op de vrijmarkt. Let wel op dat het niet te grote dingen worden zoals patatbakken of iets dergelijks. De politie controleert streng op vergunningen en te recht, men wil niet graag met een voedselvergiftiging thuis komen.

Wees enthousiast over uw eigen spullen

Om goed te kunnen verkopen moet u laten zien dat de spullen nuttig/leuk waren. Laat kinderen nog met hun oude speelgoed spelen, vertel je mensen als ze bij uw oude kleding staan hoe erg dat kledingstuk in de smaak viel etc. Blijf lachen en vriendelijk naar de mensen en onthoud dat het een vrijmarkt is, u kunt niet teveel geld verwachten voor uw spullen.

Kinderen

Kinderen hebben geen eindeloze concentratie, zorg dat kinderen het leuk blijven vinden of zorg dat ze opgehaald kunnen worden als ze het niet meer naar hun zin hebben. Het is wel een goede manier voor kinderen om te leren met geld om te gaan, ze verkopen hun eigen speelgoed en kunnen hier weer iets nieuws/leuks van kopen. Hou uw kinderen wel goed in de gaten met de drukte in de steden.

De overige spullen

Aan het eind van de rit zult u waarschijnlijk nog met wat spullen overblijven. U kunt een twee dingen doen met deze spullen:
  • De prijs verlagen, op=op
  • De spullen mee terug nemen
  • Naar de kringloopwinkel brengen
Vaak na zo'n lange tijd verkopen zult u moe zijn en weinig zin hebben om alles weer mee te nemen. Gaat u eerder weg omdat u nog maar een paar dingen heeft kunt u dit ook aan een aardige medeverkoper gunnen. Het is zonde om de spullen gewoon achter te laten u kunt de spullen namelijk ook nog aan een goed doel schenken of aan de kringloopwinkel geven.
Gerelateerde artikelen
Koninginnedag 2012De feestelijkheden rond Koninginnedag 2012 gaan gewoon door ondanks de toestand van prins Friso. De koninklijke familie…
Vrijmarkt Koningsdag, wat zijn de regels?Vrijmarkt Koningsdag, wat zijn de regels?Koningsdag. In 2017 valt Koningsdag op 27 april. De meeste mensen weten dat op Koningsdag de verjaardag van koning Wille…
Koningsdag, vrijmarkten voor kinderen AmsterdamKoningsdag, vrijmarkten voor kinderen AmsterdamOp Koningsdag zijn er in Amsterdam een aantal lokaties die speciaal gereserveerd worden voor de vrijmarkt van kinderen.…
Niet weggooien, maar verkopenSpullen die u afdankt en die niet stuk zijn, kunt u waarschijnlijk nog wel goed verkopen. Op websites als Marktplaats.nl…

Reageer op het artikel "Verkopen op de vrijmarkt"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 22-06-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!