InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Pinksteren (pentekostos)

Pinksteren (pentekostos)

Pinksteren (pentekostos) Met Pinksteren vieren we de uitstorting van de Heilige Geest. Hiermee werd ook het begin van de Christelijke Kerk gemarkeerd.

Wanneer?

Pinksteren is 10 dagen na Hemelvaart en 49 dagen na Pasen. Er volgen een paar feestdagen op Pinksteren binnen de Rooms-Katholieke traditie, namelijk het feest van de Heilige Drie-eenheid, Corpus Christi, het feest van het Heilig Sacrement en van het Heilig Hart. In het christendom werd het Wekenfeest 'Pinksteren' genoemd. Naar het Griekse woord 'pentekostos' (= vijftigste).

Geschiedenis

Tussen Hemelvaart en Pinksteren kozen de discipelen een nieuwe geloofsgenoot i.p.v. Judas. Door middel van loting wordt Mattias aangewezen als geloofsgenoot. Zij blezen met elkaar in Jaruzalem en baden samen om de uitstorting die Jezus hen beloofde (Pinksteren).

Het verhaal

Het vond plaats op het feest van de eerstelingen Sjavoeot in Jeruzalem. 's Ochtends zijn de discipelen en andere gelovigen bij elkaar gekomen in een ruimte op de berg Zion. Het betrof een groep mensen van ongeveer 120 personen. Plots kwam er uit de hemel een geluid, een enorme windvlaag. Het vulde het hele huis waar zij zaten. Tongen van vuur verdeelden zich over de hoofden van de gelovigen. Zij werden vervuld met de Heilige Geest en de Geest liet hen vreemde talen spreken. De gelovigen spraken de tongentaal, de hielden toespraken en spraken over het Evangelie is alle talen. Hierdoor werd een grote groep mensen aangetrokken.

Drie duizend mensen worden gedoopt

Deze ervaring (van de uitstorting) veroorzaakte verbazing en bewondering. Iedereen verwonderde zich erover dat men zijn/haar eigen taal hoorde, terwijl de sprekers alleen Galileeërs waren. Petrus spreekt de menigte toe en predikt dat men zich moet keren tot Jezus om zijn vergeving te krijgen. Petrus zegt dat dit kan door zich te laten dopen. Drieduizend mensen geven gehoor aan zijn oproep en laten zich die dag dopen.

Steun

Na de dood van Jezus op Goede Vrijdag en zijn verrijzenis met Pasen hadden de leerlingen van Jezus nog veertig dagen lang steun van zijn aanwezigheid gehad. Op de 40ste dag van Pasen werden de leerlingen door de Hemelvaart van Jezus alleen gelaten. Hij had beloofd dat hij de Geest van God (de Heilige Geest) zou sturen, deze zou hen geestelijk verder leiden en zou hen de kracht zou geven om getuigen van het evangelie te zijn.

Lees verder

© 2008 - 2017 Brigitte_, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pinksteren (pentekostos)"

Infoteur: Brigitte_
Laatste update: 03-06-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Feestdagen
Schrijf mee!