InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Dodenherdenking en Bevrijdingsdag 2017

Dodenherdenking en Bevrijdingsdag 2017

Dodenherdenking en Bevrijdingsdag 2017 Op 4 en 5 mei staan we in Nederland stil bij onze vrijheid. Deze herdenking is vlak na de Tweede Wereldoorlog ingesteld. Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en andere oorlogen. Op 5 mei vieren we de bevrijding van de Duitse bezetting. In Nederland worden er weer talloze activiteiten georganiseerd. In alle provincies worden bevrijdingsfestivals gehouden. In totaal veertien festivals met elk een eigen programma en karakter. Ter afsluiting vindt er in Amsterdam het Concert op de Amstel plaats.

Dodenherdenking

Vlak na de Tweede Wereldoorlog, in augustus 1945, heeft het Nederlandse verzet een herdenking van de oorlogsslachtoffers ingesteld. Vanaf 1946 kent Nederland elk jaar op 4 mei de Nationale Dodenherdenking. In eerste instantie herdenkt Nederland de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Maar vandaag de dag is er ook de herdenking bijgekomen van de slachtoffers van o.a. de oorlogen in Irak en Afghanistan. Andere Europese landen herdachten al veel eerder de slachtoffers van bijvoorbeeld de Eerste Wereldoorlog. Maar omdat Nederland daar niet actief bij betrokken was wordt daar minder aandacht aan besteed.

Achtergrond Nationale Herdenking 4 mei

In 1956 is op de Dam in Amsterdam het Nationaal monument voor de bevrijding geplaatst. Vanaf 1961 is besloten om op de Dam de Nationale dodenherdenking te houden. Vooraf aan de herdenking zijn er verschillende kerkdiensten. In de jaren tachtig liep de belangstelling voor 4 en 5 mei sterk terug. Men heeft toen het Nationaal Comité voor 4 en 5 mei ingesteld. Er werd besloten om de herdenking 's avonds om acht uur te houden en uit te zenden op televisie. Vervolgens heeft men de dagen meer aandacht gegeven door verschillende activiteiten te organiseren voor jong en oud.

Grebbeberg

Naast de Nationale Dodenherdenking op de Dam is er ook gelijktijdig de herdenking op de Grebbeberg tussen Rhenen en Wageningen. In Nederland is aan het begin van de Tweede Wereldoorlog op die plek de zwaarste slag geweest. Het Nederlandse leger heeft in de Grebbelinie veel manschappen verloren. Ook deze herdenking is op televisie te zien en trekt elk jaar veel bezoekers. De ceremonie op de Grebbeberg is altijd heel indrukwekkend en de moeite waard om een keer mee te maken.

Grebbeberg

Legenda
A. Grebbeberg

Programma Nationale herdenking Amsterdam 4 mei 2017

  • 18:00 uur: Deuren open van de Nieuwe kerk op de Dam.
  • 18.50 uur: aanvang herdenkingsdienst.
  • 19.20 uur: einde herdenkingsdienst.
  • 19.50 uur: Aanvang Nationale herdenking op de Dam: 1e kranslegging door Z.M. de Koning en H.M. de Koningin en voordracht door schrijver Annejet van der Zijl.
  • 20.00 uur: Twee minuten stilte. Zingen van Wilhelmus, gedicht door Güner Tuzköl, winnaar van de jaarlijkse gedichtenwedstrijd "Dichter bij 4 mei". Zijn gedicht kun je hier lezen. Aansluitend de 2e kranslegging en daarop volgend de toespraak van de burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan. Tenslotte de 3e kranslegging.
  • 20.20 uur: Defilé.

Nationaal Monument kamp Vught

Op donderdag 4 mei vanaf 14.00 uur is er een openbare dodenherdenking in kamp Vught. Hieronder in het kort het programma en kijk voor meer informatie op de website van kamp Vught; www.nmkampvught.nl
  • Welkomstwoord door directeur Jeroen van den Eijnde.
  • Oud-gevangene Joop Onnekink (1936) verteld over zijn persoonlijke herinneringen. Hij verbleef samen met zijn moeder en drie zussen vier maanden in Kamp Vught..
  • Gedicht ‘Laten we denken' door Marijn Sterre Huijers. Zij is een van de winnaars van de wedstrijd ‘Dichter bij 4 mei’ van 2016 van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
  • Toespraak door Wim Kok

Nationale Viering Bevrijding 5 mei 2017

Op 5 mei vieren we in Nederland de bevrijding van de bezetting door Duitsland. Door het hele land zijn activiteiten zoals festivals en vrijmarkten. Dit jaar is de Nationale Viering Bevrijdingsdag in de provincie Noord-Holland. De 5 mei-lezing wordt gehouden door acteur Nasrdin Dchar. Vooraf aan de lezing is er nog een Kinderlezing. De Kinderlezing is ingesteld om 4 en 5 mei vanuit de ogen van jongeren een beeld te geven.

Programma Nationale viering Bevrijdingsdag 2017

  • 10.30 uur: Kinderlezing.
  • 11.00 uur: 5 mei lezing.
  • 13.00 uur: Opening Nationale Bevrijdingsfestivals.
  • 21.00 uur: Afsluiting Bevrijdingsdag met Concert op de Amstel in Amsterdam.

Bevrijdingsfestivals

Op 5 mei 2017 zijn er in totaal veertien bevrijdingsfestivals. In elke provincie is er een bevrijdingsfestival georganiseerd. Bevrijdingspop in Haarlem en het festival in Amsterdam zijn wel de meest bekende. Tijdens de festivals treden verschillende bekende Nederlandse en buitenlandse artiesten op. Hieronder een lijst met alle festivals per provincie.

StadProvincieEntree
AlmereFlevolandGratis
AmsterdamNoord-HollandGratis
Haarlem (Bevrijdingspop)Noord-HollandGratis
LeeuwardenFrieslandGratis
ZwolleOverijsselGratis
Den BoschBrabantGratis
GroningenGroningenGratis
AssenDrentheGratis
Den HaagZuid-HollandGratis
RotterdamZuid-HollandGratis
VlissingenZeelandGratis
RoermondLimburgGratis
WageningenGelderlandGratis
UtrechtUtrechtGratis

Nationaal Comité 4 en 5 mei

Het Nationaal Comité voor 4 en 5 mei heeft als doel om de waarde van onze vrijheid aan jong en oud door te geven. Dat doel hebben ze door hun creatieve aanpak goed bereikt. De bevrijdingsfestivals zijn enorm populair onder jongeren. Het Nationaal Comité heeft een website waarop je alle informatie kunt vinden over de betekenis van Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Alle festivals per provincie hebben een uitgebreid programma waar genoeg te zien en te doen is voor jong en oud.
© 2016 - 2017 Hessel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nationale Bevrijdingsdag5 mei staat bekend als Bevrijdingsdag. Op deze dag worden er door het hele land allerlei activiteiten georganiseerd. Het…
Jaarlijks vele activiteiten tijdens BevrijdingsdagEens in de vijf jaar is 5 mei in Nederland een nationale feestdag, ter ere van Bevrijdingsdag. Ook in de overige jaren w…
Regels voor het vlaggen op 4 en 5 mei 2017Regels voor het vlaggen op 4 en 5 mei 2017Wanneer mag ik de Nederlandse vlag uithangen en wat is de vlaginstructie (het vlagprotocol) op Dodenherdenking 4 mei en…
Bevrijdingsfestival Overijssel in ZwolleHet Bevrijdingsfestival van Overijssel is het grootste bevrijdingsfestival van heel Nederland. Elk jaar wordt het allerg…
Dodenherdenking: afschaffen, of opdat wij niet vergeten?Dodenherdenking vind elk jaar plaats op 4 mei. We herdenken alle mensen -burgers en militairen- die omgekomen zijn in oo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BRRT / Pixabay
  • www.4en5mei.nl
  • www.bevrijdingsfestivals.nl
  • www.grebbeberg.nl

Reageer op het artikel "Dodenherdenking en Bevrijdingsdag 2017"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 28-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!