InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Koningsdag Nieuwe Stijl - Dordrecht en daarna

Koningsdag Nieuwe Stijl - Dordrecht en daarna

Koningsdag Nieuwe Stijl - Dordrecht en daarna De Koningsdag wordt anders dan de Koninginnedag van Beatrix of die van Juliana. Koning Willem-Alexander introduceert op het Oranjecongres van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen te Dordrecht de Koningsdag Nieuwe Stijl. De Koningsdag 2015, waar de koning en koningin bij aanwezig zijn, is in Dordrecht. Het wordt een soort defilé op locatie, een feestelijke Grande Parade. Dordrecht beleeft de eerste Koningsdag Nieuwe Stijl en daarmee is een nieuwe traditie geboren.

Dordrecht, de eerste stad van Koningsdag Nieuwe Stijl

Geen defilé zoals bij Juliana, geen spelen zoals bij Beatrix

Oma Juliana liet het volk langstrekken in een defilé, moeder Beatrix ging naar het volk toe en bezocht twee steden. Koning Willem-Alexander maakt een combinatie van beide. Op het Oranjecongres, dat op 11 oktober 2014 in Dordrecht plaatsvond, vertelt koning Willem-Alexander wat zijn idee is bij een mooie Koningsdag, Het Oranjeverenigingencongres staat in het teken van 200 jaar Koninkrijk.

De eerste is in Dordrecht

De Koningsdag in 2015 is op 27 april en dat wordt de eerste Koningsdag Nieuwe Stijl, die in de stad van het congres plaatsvindt. Willem-Alexander en Máxima zijn op de Koningsdag 2015 in Dordrecht aanwezig. Dat de koning voor Dordrecht heeft gekozen houdt verband met het feit dat daar in 1572 de aanzet werd gegeven voor de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Dat was tijdens de eerste Vrije Statenvergadering van Holland en West-Friesland. Het was de opmaat naar een onafhankelijk Nederland.

Koningsdag Nieuwe Stijl - Feestelijke Grande Parade

Het koninklijk paar houdt vast aan een nationaal feest waar de koning zichtbaar is voor het volk. Wat bij koningin Juliana het defilé was, wordt bij koning Willem-Alexander een grande parade. Waar koningin Beatrix naar dorpen en steden trok om volksfeesten bij te wonen, rekent de koning op een kleurrijk spektakel in de stad waar de koning op Koningsdag een bezoek brengt. Het spektakel kan georganiseerd worden rondom een thema, met muzikale, sportieve, culturele en sociale initiatieven. De stad die door de koning op Koningsdag wordt aangedaan moet een stad zijn met een centrumfunctie voor de streek. Stad en streek krijgen alle gelegenheid zich tijdens de dag te presenteren.

Gemeente

Elk jaar staat één gemeente in het middelpunt. De gemeente zelf bepaalt de precieze invulling van de dag. Vele activiteiten zijn mogelijk. De inwoners van de streek en de stad kunnen laten zien waar ze trots op zijn.
April 2014 was de laatste Koningsdag oude stijl. Die Koningsdag was nog zoals de Koninginnedag onder koningin Beatrix werd uitgevoerd. Koningin Beatrix bezocht sinds 1981 twee plaatsen die van alles organiseerden en lieten zien aan de Koninklijke familie.

Toespraak Koning in Grote Kerk in Dordrecht

De koning houdt op 11 oktober 2014 in de Grote Kerk in Dordrecht een toespraak waarin hij de Koningsdag Nieuwe Stijl bekend maakt. De eerste Koninginnedag in Nederland werd gevierd op 31 augustus 1891, op de elfde verjaardag van Willem-Alexanders overgrootmoeder Wilhelmina. De koning memoreert de Koninginnedagen van zijn grootmoeder en zijn moeder, die heel verschillend waren. Hij herinnert ze als heel plezierig, met uitzondering van de editie 2009 in Apeldoorn, die verschrikkelijk was door de aanslag en de slachtoffers die daar te betreuren waren.

Feest voor de mensen

Koninginnedag was een feest voor iedereen en het feest heeft zich altijd aangepast aan de tijd. De koning wil een feest voor de mensen, een feest van ontmoeting, verbinding, contact. De koning wil op Koningsdag een bezoek brengen aan één gemeente en niet aan twee zoals in de regeringsperiode van zijn moeder gebruikelijk was. Op die dag ziet de koning graag dat de gemeente zijn karakteristieken laat zien. Het defilé komt terug, maar dan als grande parade.

Koningsdag
JaarDatumPlaatsdag
201426 aprilDe Rijp en Amstelveen (Koningsdag oude stijl)zaterdag
201527 aprilDordrecht (eerste Koningsdag nieuwe stijl)maandag
201627 aprilZwollewoensdag
201727 aprildonderdag
201827 aprilvrijdag
201927 aprilzaterdag
202027 aprilmaandag
202127 aprildinsdag
202227 aprilwoensdag
202327 aprildonderdag
202427 aprilzaterdag
202526 aprilzaterdag

Stad van Koningsdag

Legenda
A. 2015 Dordrecht
B. 2016 Zwolle

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koningsdag op 27 april 2015 Dordrecht: programmaKoningsdag op 27 april 2015 Dordrecht: programmaAl meer dan honderdtwintig jaar is Koninginnedag, nu Koningsdag, een prachtig feest. Het verbindt mensen met elkaar en n…
Koninginnedag wordt Koningsdag: de oorsprong van dit feestKoninginnedag wordt Koningsdag: de oorsprong van dit feestZonder dat iemand het vermoedde kwam er op 30 april 2012 een eind aan een jaarlijks terugkerend volksfeest, die dag werd…
Koninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilKoninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilDe laatste officiële Koninginnedag is gevierd in 2012 in Rhenen en Veenendaal. In 2013 is Koninginnedag nog wel gevierd…
Koninklijk bezoek en vaderlandse feestdagKoninklijk bezoek en vaderlandse feestdagElk jaar op of rond de verjaardag van de vorst viert Nederland Koningsdag en bezoekt de koning een plaats in het land. W…
Koninginnedag zal verdwijnenKoninginnedag gaat verdwijnen. We krijgen er koningsdag voor in de plaats. Want binnenkort zal als alles goed gaat, koni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DVC
  • http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/article/detail/3766536/2014/10/11/Eerste-Koningsdag-nieuwe-stijl-in-Dordrecht.dhtml geraadpleegd op 11 oktober 2014
  • http://www.volkskrant.nl/binnenland/willem-alexander-eerste-nieuwe-koningsdag-in-dordrecht~a3766551/ geraadpleegd op 11 oktober 2014
  • https://www.koninklijkhuis.nl/nieuws/nieuwsberichten/2014/oktober/koningsdag-2015-in-dordrecht/ geraadpleegd op 11 oktober 2014
  • http://www.koningsdag27april.info/koningsdag-kalender/ geraadpleegd op 25 maart 2015

Reageer op het artikel "Koningsdag Nieuwe Stijl - Dordrecht en daarna"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 31-05-2016
Gepubliceerd: 12-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Koning en koningin
Schrijf mee!