InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Oranjekoorts in aantocht!

Oranjekoorts in aantocht!

Oranjekoorts in aantocht! We kennen het allemaal: Oranjekoorts. Met verschillende evenementen staan wij Nederlanders al juichend en feestend klaar om onze mensen aan te moedigen. Dit resulteert vaak in één groot feest. Wat brengt de Oranjekoorts teweeg en wat doen we zoal?

Evenementen

We kennen in Nederland verschillende evenementen waarbij iedereen spontaan last krijgt van Oranjekoorts. Denk maar eens aan Koningsdag, de Olympische Spelen en het EK en WK voetbal.

Koningsdag

Koningsdag bestaat sinds 27 april 2014. Voorheen heette dit Koninginnedag en werd de verjaardag van Koningin Beatrix op 30 april gevierd. Sinds het aftreden van de Koningin op 30 april 2013, ook wel bekend als Kroningsdag, wordt Koningsdag op 27 april gevierd om de verjaardag van Koning Willem-Alexander te vieren. Als blijkt dat laatst genoemde datum op een zondag valt, dan word dit naar zaterdag of maandag verschoven.

Olympische spelen

Ook tijdens de Olympische Spelen moedigen we onze topsporters aan. Duizenden mensen reizen dan ook af naar het land waar de Olympische spelen worden gehouden om onze sporters aan te moedigen. Ook word er een Holland Heineken House opgezet om daar, al feestend, onze sporters te huldigen met hun behaalde medailles.

Het EK en WK Voetbal

Om de twee jaar worden er twee grote voetbalevenementen georganiseerd. Aan het EK voetbal kunnen alleen Europese voetbalclubs meedoen. Aan het WK voetbal kunnen nationale voetbalclubs vanuit de hele wereld deelnemen. De voetbalclubs die zich hebben ingeschreven om aan het EK of WK mee te doen, moeten zich door middel van kwalificatiewedstrijden kwalificeren om mee te kunnen doen. Wanneer de voetbalclubs zich hebben gekwalificeerd, word door middel van een loting bepaald in welke poule ze komen en tegen welke landen ze de eerste drie wedstrijden moeten spelen.

Oranjekoorts

Tijdens deze evenementen barst de Oranjekoorts los. Winkels komen met acties, mensen verkleden zich, artiesten komen met voetbalnummers, we vieren massaal feest.

Oranje gekleed

De kledingwinkels doen goede zaken. Hoedjes, petjes, t-shirts, boa's, brillen, broeken, schmink, pruiken... Tijdens deze evenementen zijn veel Nederlanders gekleed in het oranje. Hoe gekker, hoe beter. Bekende merken als Bavaria en Heineken springen hier handig op in door jurkjes en t-shirts aan te bieden.

Versieringen

Tijdens de Oranjekoorts word er van alles versiert. De winkels liggen dan ook bomvol met oranje versieringen. Huizen, tuinen, kroegen, auto's en fietsen worden versierd. Vlaggen, slingers, opblaasvoetballen, ballonnen, stickers, sjaals, alles wat je maar kan bedenken.

Voetbalhits

Ook Nederlandse artiesten maken dankbaar gebruik van de Oranjekoorts. Elke twee jaar worden er nieuwe voetbal nummers uitgebracht. Deze belanden vaak in de Nederlandse top 10. Heel Nederland feest mee. De bekendste en succesvolste voetbalhit is Viva Hollandia van Wolter Kroes.

Rommelmarkten

Vooral tijdens Koningsdag worden er op veel plaatsen vrijmarkten georganiseerd. Deze trekken veel bezoekers en de sfeer is uitstekend. Een top 3 van de bekendste vrijmarkten in Nederland tijdens Koningsdag:
  1. Vrijmarkt Amsterdam.
  2. Vrijmarkt Vondelpark.
  3. Vrijmarkt Utrecht.
Natuurlijk worden er ook in de rest van Nederland veel vrijmarkten georganiseerd.

Supermarkten

Voor supermarkten is dit een perfecte manier om meer omzet te draaien. Supermarkten komen met verschillende actie's rond de Oranjekoorts. Denk maar aan vlaggetjes, wuppies, bandjes, voetbalplaatjes, drinkbekers, oranje tompoezen, beleg, chips en snack's in de vorm van een leeuw, enz...

Horeca

De Nederlandse horeca doet goede zaken tijdens deze evenementen. Veel mensen zoeken de kroeg op voor een feestje en bij mooi weer zitten de terrassen overvol. Vooral tijdens Koningsdag en het EK en WK voetbal wordt er veel alcohol geschonken.

Hoe en waar

Deze evenementen zijn op verschillende manieren te beleven. Tijdens Koningsdag zijn er veel activiteiten. Denk aan rommelmarkten, braderieën, spelletjes, feesten. De Olympische spelen kunnen natuurlijk thuis gevolgd worden, maar ook veel mensen zoeken de kroeg op. Ook tijdens het EK en WK voetbal zitten de kroegen bomvol. Ook kiezen veel mensen ervoor om met een groep gezellig thuis te kijken. Dit kan zowel buiten als binnen. Vooral tijdens mooi weer besluiten veel mensen om de voetbalwedstrijd in de tuin te volgen met de bbq aan.

Feest

Tijdens deze evenementen worden op veel plaatsen in Nederland diverse feesten georganiseerd. Deze feesten worden vaak druk bezocht. Over het algemeen is sfeer op deze feesten goed. Er is vooral veel gezelligheid. Kortom: één groot feest!
© 2014 - 2017 Lisa1987, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilKoninginnedag 30 april wordt Koningsdag op 27 aprilDe laatste officiële Koninginnedag is gevierd in 2012 in Rhenen en Veenendaal. In 2013 is Koninginnedag nog wel gevierd…
Koningsdag op 26 april 2014Koningsdag op 26 april 2014Al meer dan honderd jaar hebben wij Koninginnedag als nationale feestdag gehad. Maar nu wij als staatshoofd een Koning h…
Koninginnedag wordt Koningsdag: de oorsprong van dit feestKoninginnedag wordt Koningsdag: de oorsprong van dit feestZonder dat iemand het vermoedde kwam er op 30 april 2012 een eind aan een jaarlijks terugkerend volksfeest, die dag werd…
Koningsdag 2014, waarom Koningsdag en wat is er te doen?De eerste Koningsdag. De verjaardag van Koning Willem-Alexander wordt gevierd. Er worden veel festivals en andere dingen…
Koninginnedag zal verdwijnenKoninginnedag gaat verdwijnen. We krijgen er koningsdag voor in de plaats. Want binnenkort zal als alles goed gaat, koni…

Reageer op het artikel "Oranjekoorts in aantocht!"

Infoteur: Lisa1987
Gepubliceerd: 16-05-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!