InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Zwarte Piet ter discussie

Zwarte Piet ter discussie

Zwarte Piet ter discussie Zwarte Piet, de roetzwarte knecht van Sinterklaas, staat ter discussie. Sommige Nederlanders menen dat de zwarte Pieterbaas verwijst naar het koloniale verleden van ons land. Zij maken bezwaar tegen de slaafse rol die Zwarte Piet krijgt toebedeeld. Andere Nederlanders willen daar niets van weten en houden vast aan het roetzwarte uiterlijk. Heeft Zwarte Piets laatste uur geslagen of loopt het zo'n vaart niet?

Zwarte Piet komt met Sinterklaas aan op Ameland en wordt warm ontvangen

Discussie en verwijzing koloniale verleden

Het is elk jaar raak: in oktober/ november, voorafgaand aan de intocht van Sinterklaas, laait de discussie over Zwarte Piet op. Het zijn vooral Nederlanders van Surinaamse en Antilliaanse afkomst die een probleem hebben met de zwarte knecht van Sinterklaas. Ze zien er een verwijzing naar het koloniale verleden in en vinden de slaafse rol van Pieterbaas niet fijn. Op sommige scholen, die van Amsterdam Zuidoost voorop, wordt er zelfs gepraat over een verbod op het instituut Zwarte Piet. In 2013 en 2014 wordt de discussie heftiger dan ooit gevoerd.

Groene Piet

Scholen die problemen hebben met de zwarte knecht zetten een alternatief Sinterklaasfeest op het programma en komen met een zwarte Sinterklaas en Pieten met alle kleuren van de regenboog. Velen vinden dit roet in het eten van een onschuldig kinderfeest. Kinderen hoeven niet lastig te worden gevallen met racisme, menen zij. Zwarte Piet is geen slaaf maar een deugniet die grappen maakt en pepernoten uitdeelt, beargumenteren zij hun liefde voor de zwarte knecht.
De gekleurde Pieten zijn niet verder in het feest geïntegreerd: het werd geen succes. De blauwe en groene Pieten waren veel te eng, veel enger nog dan de zwarte.

Zwart

Zwarte Piet is een karikatuur van de neger. Hij is niet zwart vanwege het roet in de schoorsteen, al is dat een mooi verhaal. Het klopt niet met de dikke rode lippen en het kroeshaar. Van roet krijg je wel een zwart gezicht maar geen kroes. Zwarte Piet is een Moriaantje zo zwart als roet, een Moor, een neger. Dat zeggen de tegenstanders van de zwarte knecht.
De meeste Pieten zijn echt zwart als het zwart van zwarte schoensmeer. Voor de televisieopnames stapte men op een gegeven ogenblik over op een beeldbuisvriendelijkere kleur. Aanvankelijk koos men voor een zilverachtige glans in het zwart. Het gezicht van de zwarte man kwam dan voor de camera goed naar voren. De grime stapte echter snel van die metaalachtige glans af. De Zwarte Pieten op het Sinterklaasjournaal en tijdens de nationale intocht zijn tegenwoordig bruin geschminkt.

Pofbroek

In de zestiende eeuw vierden we al Sinterklaas, maar Zwarte Piet werd pas in 1850 toegevoegd aan het toneelstukje. Hij was gekleed in een witte pofbroek met een wit jasje en rode ruches. Zo staat hij in een boekje afgebeeld. Volgens het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed zijn er verschillende theorieën over de herkomst van Zwarte Piet. Zijn karakter veranderde in de loop der jaren. In de jaren zestig was het de Piet met de roe en de zak, waar je in gestopt werd als je niet lief was geweest. Het was de boeman die dom praatte. Tegenwoordig is het de manager van Sinterklaas.

Zwarte Piet Verdriet

Het comité Zwarte Piet Verdriet werd in 1997 opgericht. Uit hun geledingen kwam het boekje ‘Sinterklaasje kom maar binnen zonder knecht.’ De reacties waren niet mals en de samenstellers, uit Surinaamse hoek, kregen het hard te verduren. Handen af van Zwarte Piet, was een veel gehoorde reactie, want de kleintjes hebben plezier en denken niet aan een slaaf, maar aan een grapjas die pepernoten strooit.

Slavernijmonument

De onthulling van het Slavernijmonument in 2003 deed de discussie weer oplaaien.
Steeds grimmiger wordt de tegenstand tegen Zwarte Piet. In 2011 was er een verstoring van de intocht van Sinterklaas in Dordrecht. Een actievoerder had een T-shirt aan met de tekst ‘Zwarte Piet is racisme.’ Hij werd tegen de grond gewerkt en kreeg pepperspray in de ogen gespoten.

Amsterdam 2013

Zwarte Pieten op Ameland / Bron: Persbureau AmelandZwarte Pieten op Ameland / Bron: Persbureau Ameland
Op 17 november 2013 is de intocht van Sinterklaas in Amsterdam. Voorafgaand aan de intocht laait de discussie weer op. Voor het eerst zijn bij de gemeente bezwaren ingediend tegen de aankomst van Sinterklaas en de Zwarte Pieten: in ieder geval hebben 21 mensen hun bezwaar tegen de aanwezigheid van Zwarte Piet op schrift gesteld. Ze vinden de figuur van Piet discriminerend. Het is een volgende stap in de strijd van de bewaarmakers tegen de hulp van de Sint.

Populair

Piet is aan de ene kant ontzettend populair en aan de andere kant zijn er veel Nederlanders die zijn verschijning kwetsend vinden.
Sinterklaas staat al jaren in de top van meest geliefde tradities in Nederland. De traditie kan zelfs een plekje krijgen op de lijst van Immaterieel werelderfgoed van de UNESCO. Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed zet zich daarvoor in.

Intochten 2014

In 2014 verandert er nauwelijks iets aan de intochten. De NRC deed een belrondje langs de grote steden en al provincies. Alleen Amsterdam en Utrecht geven te kennen de intocht in november 2014 iets aan te passen. De meeste organisatoren gaan als altijd hun gang, al melden velen geen problemen met veranderingen te hebben als die maar geleidelijk kunnen worden ingevoerd. Er zijn ook gemeenten die de uitspraak van de Raad van State afwachten. Op 16 oktober 2014 buigt die zich over het beroep van Amsterdam tegen het besluit van de rechtbank dat burgemeester Van der Laan de intochtvergunning van 2013 opnieuw moet bekijken. Op 15 november 2014 is de landelijke intocht in Gouda. De stad introduceert Stroopwafelpieten en Kaaspieten om enigszins tegemoet te komen aan de bezwaren tegen een zwarte Piet.

België

In België bepaalde het Interfederaal Gelijkekansencentrum dat het Sinterklaasfeest met Zwarte Piet niet racistisch is. Piet zou pas racistisch zijn als hij of zij tijdens het feest racistische handelingen zou verrichten of racistische uitspraken zou doen. Daar is geen sprake van en dus is Zwarte Piet niet racistisch. Het Gelijkekansencentrum vindt het wel verstandig om een constructief maatschappelijk debat over het Sinterklaasfeest te houden en om Zwarte Piet niet voor te stellen als een domme, ondergeschikte of gevaarlijke zwarte man. Maar dat was Zwarte Piet allang niet meer.

Geen Zwarte Piet op Haagse basisscholen

18 september 2015

Basisscholen in Den Haag spreken in september 2015 met elkaar af dat ze geen Zwarte Pieten met kroeshaar, dikke rode lippen en gouden oorbellen meer laten opdraven bij de vieringen van het Sinterklaasfeest. Alle 150 openbare, protestants-christelijke en katholieke basisscholen scharen zich achter de collectieve afspraak. Er komt een neutrale Zwarte Piet met Sinterklaas mee.
De schoolbesturen vinden de ouderwetse Zwarte Piet discriminerend.

Schoorsteenpiet

14 oktober 2015

De landelijke intocht van 2015 is in Meppel. De organisatie in die gemeente besluit om een groot aantal 'schoorsteenpieten' mee te laten lopen, Zwarte Pieten met roetvegen. De oren, ogen en neusgaten zijn bij die Pieten niet zwart. Bij de intochten in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht is de intocht op dezelfde wijze: met schoorsteenpieten. De sinterklaascomités van de vijf steden hebben dit met elkaar afgesproken na overleg met tegenstanders van Zwarte Piet.

Intocht 2016 en Sinterklaasjournaal

31 mei 2016

Het Sinterklaasjournaal ligt onder vuur. Het televisieprogramma moet een voorbeeld zijn van hoe wij omgaan met Zwarte Piet en daarom moet het Sinterklaasjournaal Zwarte Piet veranderen. Dat vinden velen, waaronder honderd bekende Nederlanders, die een brief met die strekking ondertekenen en laten publiceren. Hoofdpiet Erik van Muiswinkel en Piet paniek Jochum Myjer laten weten niet meer mee te werken aan het programma omdat zij zich niet kunnen verenigen met de manier waarop er in het Sinterklaasjournaal om wordt gegaan met Zwarte Piet. Ook verslaggever Dolores Leeuwin trekt zich terug. Directeuren Piet Römer en Carel Kuyl van omroep NTR noemen de veranderingen van Zwarte Piet onomkeerbaar, maar het gaat er nu over hoe snel de veranderingen ingevoerd worden in het televisieprogramma. Daar geven de twee nog geen uitsluitsel over. Het draaiboek voor de intocht 2016 is nog niet rond. De intocht is in Maasluis en burgemeester Edo Haan heeft laten weten dat er vooral donker bruine en zwarte pieten zullen met de sint meekomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De zwarte pieten discussie: Waar komt zwarte piet vandaan?De zwarte pieten discussie: Waar komt zwarte piet vandaan?Elk jaar laait de zwarte pieten discussie weer flink op. Grote groepen binnen de samenleving worstelen met meningsversch…
Sinterklaasintocht met undercover Zwarte PietenSinterklaasintocht met undercover Zwarte PietenSinterklaas is een kinderfeest met een Sint, een stoomboot, paard Amerigo en heel veel Zwarte Pieten. Over die Pieten is…
Zwarte Piet wordt moderner en schoorsteenpietZwarte Piet wordt moderner en schoorsteenpietDe tegenstanders van Zwarte Piet hebben een protestgolf in gang gezet die het uiterlijk van het maatje van Sinterklaas l…
Welke winkels boycotten Zwarte Piet?Welke winkels boycotten Zwarte Piet?Het Sinterklaasfeest is één van de populairste volksfeesten van Nederland. Sinterklaas wordt sinds mensenheugenis vergez…
Zwarte pieten maken met (kleine) kinderenSinterklaas is weer in aantocht en het wordt weer tijd om weer sinterklaas versiering te maken. En wat is er nou leuker…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Trouw
  • Leeuwarder Courant 24 september 2014
  • Republiek Allochtonië
  • Persbureau Ameland
  • Friesch Dagblad 27 oktober 2014
  • Friesch Dagblad - Geen Zwarte Piet meer op Haagse basisscholen - 18-9-2015
  • Leeuwarder Courant - Schoorsteenpieten bij sinterklaasintochten - 14-10-2015
  • Friesch Dagblad - Dolores leeuwin weg bij Sinterklaasjournaal - 31 mei 2016
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Zwarte Piet ter discussie"

Reacties

James Martens, 13-11-2016 18:04 #16
Ik vindt dat het sinterklaasfeest voor de kinderen moet blijven, inclusief zwarte piet. Het is een feest dat al heel lang bestaat. Zoals op twaalf november 2016 de zwarte pieten werden gepresenteerd, met allerlei kleuren en vegen is niet leuk meer. Tegenstanders zijn er minder dan degenen die het wel leuk vinden en er geen probleem van maken. Moeten wij daar als grote groep dan naar luisteren? Het is tegenwoordig ook het enige leuke uurtje op televisie. Reactie infoteur, 17-11-2016
Dag James Martens,

De trein is in gang gezet en alle Nederlanders die Sinterklaas vieren moeten per feest in hun school of hun gemeente eerst maar bepalen hoe het gevierd gaat worden. Liefst zonder narigheid en in goed overleg. In mijn gemeente is het nog zoals het was, zoals in heel veel gemeenten.

Groet,
Sjaan

Esther Oenema, 31-10-2015 18:51 #15
Ik woon sinds 1 jaar op Bonaire. En wij vieren hier ook de intocht van Sinterklaas. Wel is onze Sinterklaas hier donker van huidskleur en heeft een lichte baard en snor en de gebruikelijke outfit aan. Niemand valt hier over dit kinderfeest. Het wordt omarmd, geen discussies… Dus een ideetje voor Nederland. Gelijkheid wint altijd! Mvg Esther

Dreas, 26-10-2014 08:39 #14
Gewoon naam veranderen, in Chocolade Piet, geen gezeik meer over discriminatie, en de winkels houden het zelfde snoepgoed. En het belangrijkste, hij veranderd niet voor de kinderen en traditie blijft dan ook in stand.

Dreas, 25-10-2014 19:53 #13
Begrip hebben voor elkaar, is goed. Ik denk dat ik de oplossing heb, zodat er niemand kan zeggen dat hij of zij gediscrimineerd wordt, en onze (zwarte) Piet er toch hetzelfde uit blijft zien.
Gewoon voortaan noemen we de hulp van Sinterklaas, Chocolade Piet! Dan blijft de kleur hetzelfde, geen gezeik over discriminatie, en ook de winkeliers kunnen het snoepgoed, laten zoals het is, dus probleem opgelost.

Holly, 18-10-2014 22:24 #12
Wat een onzin vroeger 40 jaar geleden scheet ik mijn broek voor zwarte piet maar nog meeer voor sint.
ik was toen zes jaar toen hadden de zwarte pieten nog een roe dit was voor de schoorsteen schoon te vegen, of een klap op je reet 'hebben jullie wel is een slaaf op je reet laten slaan waar sinterklaas bij is.?
hoe vaak heb piet niet gezegd als je niet luisterd naar je pa of ma ga je mee de zak in (deze zak zit vol met gereedschap om de schoorsteen schoon te maken)maar toch kreeg ik kadootjes vanuit de zak ik begon toch van zwarte piet te houden stuikum vond ik hem wel lief.
toen ik zelf kinderen kreeg heb ik dat voortgezet heel veel plezier gehad en daarom vraag ik u dit heb niks met racisme te maken maar alstublieft laat mij mijn toekomstigche kleinkinderen even verrassen met de3 oeroude traditie die sinterklaas heet

Ongina, 18-10-2014 01:05 #11
Ik als een rasechte afro Europese heb totaal geen moeite met zwarte Piet. Heb het nooit geassocieerd met discriminatie, zie gewoon als een culturele feest. Het gaat hier om de kinderen die veel plezier beleven met of zonder cadeautjes. Mensen kunnen blijven hangen in oud zeer en alles op de blanken afschuiven, maar probeer eens anders te kijken. Ik ben juist blij dat mijn voorouders slaven zij geweest, ze hebben de weg voor ons geplaveid zodat wij nu een meer zorgeloos leven hebben dan anderen in Afrika. We mogen dankbaar zij dat we in een tolerant land als Nederland mogen leven, waar we ook stukken van ons cultuur mogen behouden en ook onze eigen festiviteiten mogen vieren. Wees eerlijk het land zal te klein zijn als er een verbod op de tropische carnaval in Rotterdam of op de kwakoe zou worden voorgesteld. Het is een feest wag eens per jaar word gevierd en niemand word verplicht om er aan mee te doen. Door dit soort onzin creëren mensen onnodige tolerantie. Laat onze kinderen gewoon gezamenlijk genieten van hun feest, daar gaat het tenslotte om.

Lala, 15-10-2014 18:54 #10
Het is gewoon te gek. Dat mensen die hier uit zichzelf zijn komen wonen onze traditie willen kapot maken. Je bent niet verplicht om hier te blijven. Ga je toch gewoon ergens wonen waar ze geen sinterklaas met zwarte pieten hebben en negerzoenen. Wanneer iemand zich dit aantrekt als racisme zegt meer over hen zelf dan over ons. Reactie infoteur, 16-10-2014
Beste Lala,
Wie hier wanneer is komen wonen en wie daardoor de meeste rechten heeft is niet de orde. Wie Nederlander is heeft de rechten als een Nederlander, of hij dat nu 5 minuten is of 500 jaar. Uw reactie, Lala, is dan een van de reacties die een discriminerende lading heeft. Ga eens bij uzelf te rade. U acht uzelf hoger dan een ander, die hier, neemt u gemakshalve aan, een kortere gechiedenis op Neerlands bodem heeft.

Met vriendelijke groet,
Sjaan fan Ameland

Limburg, 15-10-2014 17:51 #9
In mijn ogen is het huidige sinterklaasfeest een kinderfeest van verwachting, spanning, hoop en gezelligheid. De hoofdrolspelers in het verhaal zijn Sinterklaas en zwarte Piet. De één viert graag zijn verjaardag en de ander helpt hem daar vrijwillig bij. Die kern wil ik niet veranderen. Maar als mensen er aanstoot aan nemen dat zwarte Piet lijkt op een negroïde man kan ik mij dat voorstellen. Ook de verwijzing naar de slavernij (een negroïde persoon in kledij uit de slavernij-periode) kan wat mij betreft aan deze tijd worden aangepast. De aanpassingen zou ik klein houden, zoals het weglaten van oorringen en dikke lippen, het haar in verschillende stijlen laten dragen etc. Maar de historische kostuums (zie je sinterklaas al in een juich-pak?) en de idee zou ik handhaven. Ook de idee dat zwarte Piet onherkenbaar is voor kinderen moet blijven, dus pleit ik niet voor roet-piet. Als mensen dan nog problemen hebben met zwarte Piet, dan wordt dat echt niet opgelost met het verbannen van deze figuur. In NPO1-programma Dit is de Nacht van 14-10-14 was een mevrouw aan het woord die geëmotioneerd reageerde op Piet. Ze had grote problemen met de figuur zwarte Piet. Ze ging op geen enkele oplossing in en kon ook geen oplossing aandragen. Ze wilde alleen haar verhaal kwijt en zei meerdere malen dat er te weinig diepgang zat in de lessen op scholen in Nederland over de slavernij. Deze mevrouw wordt echt niet geholpen door het uitbannen van zwarte Piet. Haar probleem ligt veel dieper. Bovendien, als we alle feesten die in het verleden zijn ontstaan en die aan een bepaalde pijnlijke periode herinneren gaan aanvechten, blijft er geen feest meer over. Dat het sinterklaasfeest met zwarte Piet onderdeel is van onze cultuur is duidelijk, gezien de intochten, films, comité's, kleurplaten, middagen, lesjes etc. Dat is niet zo maar uit te bannen en dat laten veel Nederlanders met mij niet toe! Maar het feit dat kindjes niet meer met de roe krijgen, niet meer in de zak naar Spanje gaan en niet meer door een in-en-in-zwarte man worden opgejaagd laat wel zien dat de figuren met de tijd meegaan. Dus, de ene kant past zwarte Piet aan om rekening te houden met de gevoelens van de andere partij. En de andere partij laat de ene partij het feest vieren, blij dat er rekening is gehouden met de gevoelens, ook al houdt hij zelf niet van het feest.
Leven en laten leven in overleg, net als grote mensen i.p.v. meteen naar de VN te stappen, mevr. Sheperd. Zó horen wij dat te doen, meneer Gario! En als iedereen een beetje water bij de wijn heeft gedaan, kunnen we met z'n allen het gezellige sinterklaasfeest vieren.

Ouwerkerk, 12-10-2014 22:49 #8
Het sinterklaasfeest bestaat al meer dan tweeduizend jaar lang in onze regio. Eerst was de oppergod Wodan (ook Odin genaamd) die over de wolken reed met zijn herten. Toen halverwege de middeleeuwen ons het volksvreemde christendom opgedrongen werd, met Karel de Grote met zijn bloederige zwaarden, bleek het sinterklaasfeest niet te verbannen. Toen heeft de kerk er maar een heilige bisschop uit Turkije van gemaakt met de toen bijbehorende dienaren. Later werd dat Spanje, omdat dat ook ondenkbaar ver weg was voor Hollanders. Maar Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken, dat is wanneer je iemand om wat voor reden slechter behandeld. Integendeel Sinterklaas is een beetje vergeetachtige man die de pieten soms een handje helpen. Ik sla wat over, maar dat kan niet in dit kort bestek.

H. van der Zande, 10-10-2014 18:33 #7
Het is toch te gek voor woorden. Nederland is zeer tolerant en alles is mogelijk.
Ieder land is welkom en bijkomende feesten worden hier zonder probleem getolereerd.
Zwarte Piet is geen slaaf, maar een kindervriend en misschien een knecht van de Sint.
Of ben ik een onderdaan of slaaf van mijn zwart gekleurde baas die het in het bedrijf voor het zeggen heeft.
Het is maar hoe je erin staat en als ik mij dan gediscrimineerd of onderdrukt wil voelen, dan voel ik me onderdrukt of gediscrimineerd.
En als ik dat niet wil, dan heb ik daar ook geen last van.
Hoe ik er over denk? Of je nu zwart, geel, rood, geel, blauw of wit bent.
Degene die zo denkt is een zeurpiet!

S. Vlemmings, 09-10-2014 21:06 #6
Zijn negers die zich wit maken, raar in het rond springen, en 'vreemde' ideeën hebben, een karikatuur van de blanke? Nee, vind ik niet, dat is een van hun tradities. Mag gewoon van mij. Raar hè. Maar mijn vraag is eigenlijk, moeten we Sinterklaas ook niet afschaffen? Die rare man met een rare hoed, een rare staf, een rare lange jurk (en dat in deze tijd), 700 nog wat jaar oud? Een aanfluiting voor de blanke. Ik voel me echt gediscrimineerd als je als blanke zo wordt voorgesteld. Afschaffen die figuur! En de Pigmeeen! Toch ook niet leuk als je als zwarte zo wordt gezien? En die rare vrouw om de hoek die haar haren pikzwart verft, een lange zwarte jas aantrekt en naar die rare concerten gaat, zo wil je als vrouw toch niet voorgesteld worden! Of die blonde met de net te strakke legging… En rare mannen met zwarte hoeden en pijpenkrullen, daarmee wil je als man toch niet worden vergeleken. En… en… begrijpt u wat ik wil zeggen! A.u.b.! Als het over discriminatie gaat. Laat mensen zijn wie ze zijn, met hun tradities. Elke cultuur heeft er recht op, hoe schokkend het ook voor anderen kan zijn.

Cherie Loykens, 01-10-2014 16:46 #5
Oh jee, mijn achter, achter, achter, achter, achter grootouders zijn Dordrecht uitgebrand, de Vikingen. En ik haat de Noren? Wat een bullshit. Dit is puur antiek, de haat voor kleur, ras. Daar staan wij toch al heel erg lang boven? Mag ik hopen. Maar ok. geen zwarte piet meer. Maar dan ga ik ervan uit dat geen enkel Hollands spel meer mag worden uitgevoerd, het is discriminerend. Brielle, geen overwinning meer op de Spanjaarden, arme Spaanse menden, geen branden meer omdat dat heidens is en niet van onze cultuur.
Geen Kerstfeest meer, dat is heidens en die flauwekul van Jezus zullen we ook nog even weg doen. Carnaval, ook niet goed want dat stamt ook uit de Middeleeuwen en ging om minderheden en zwakken. Oh jee. binnenkort zitten wij met een probleem. We komen tegemoet aan de minderheden, 1 miljoen mensen en die andere 16 miljoen moeten niet zeuren want wij zijn een meerderheid.

Jim Pilot, 05-07-2014 15:13 #4
De discussie over zwarte piet is te vergelijken als dat de gekleurde bevolking onder ons in winkels trein tram bus ook in hun taal praten terwijl zij ook gewoon Nederlands spreken. Ik loop dan ook niet te schreeuwen dat ik gediscrimineerd wordt. Zij die de zwarte piet discussie dus nu zo hoog opspelen moeten dan ook maar overal in bijzijn van de gewone mens Nederlands spreken dan hebben zij recht van spreken vind ik. Reactie infoteur, 05-07-2014
Ben met je eens dat iedereen zijn fatsoen moet houden en dat in het openbaar verkeer in Nederland het Nederlands de gangbare taal is. De discussie over Zwarte Piet is naar een plan getild waar het niet thuishoort. Jammer hoor, van al die misverstanden.
Met groet,
Sjaan

Roderick Bervoets, 21-06-2014 20:56 #3
Ik vind het onzin dat zwarte piet geen zwarte piet genoemd mag worden, hij is zwart en hij heet Piet. Ik heb rood haar, ik heet toch ook gewoon Roderick! Reactie infoteur, 21-06-2014
Zo is dat, Roderick, hij heet Piet en jij heet Rick. Een hoop gedoe om een kinderfeest.

Groet,
Sjaan

Sjaanfanameland (infoteur), 17-11-2012 21:13 #2
Mooie naam LdBH, maar buiten dat:
De kerstman is een verzinsel van Coca Cola. Die hadden we hier voorheen niet.
We hadden de kerstboom met sinaasappelen en chocolademelk, maar geen ho ho ho.

Luldebehanger, 17-11-2012 17:45 #1
Elk jaar weer gezeik om niets. Zwarte Piet heeft al helemaal niets met slavendrijven te maken. Zwarte Piet kruipt door de schoorsteen en met al die roet is ie gewoon zwart. Weer vergezocht allemaal maar past wel in de lijn van discriminerend Nederland. Als we nog even doorgaan hebben we over een paar jaar helemaal geen sinterklaas meer en valt er zeker wat te verzinnen over de kerstman, echt volslagen onzin weer.

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 19-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Sinterklaas en Zwarte Piet
Reacties: 16
Schrijf mee!