InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Mekka - De heilige stad van de Moslims

Mekka - De heilige stad van de Moslims

Mekka - De heilige stad van de Moslims Mekka is een stad in Saoudi Arabië, de Kaaba, waar de Moslims naartoe bidden, ligt in de stad Mekka. Mekka is de geboorteplaats van de laatste profeet Mohammed (vzmh). Daar is de plaats waar hij de eerste bevelen heeft gekregen van Allah. De bevolking van mekka wou Mohammed(vzmh) niet geloven en Mohammed besloot naar Medina te gaan in 622. Zo begon ook de Islamitische tijdrekening. Later ne een kalifaat te hebben gesticht in Medina keerde hij terug naar zijn geboorteplaats Mekka.

Mekka

De stad Mekka telt ongeveer 1.294.000 inwoners en is de hoofdstad van de provincie mekka in Saoudi-Arabië. het ligt 80km verder van de Rode Zee.

Mekka is de heiligste stad van de Moslims, daar is de profeet geboren en daar is de Islam ontstaan. Het is ook de belangrijkste bestemming bij de pelgrimstocht. Elk Moslim die zich dat financieel en qua gezondheid kan veroorloven is verplicht de pelgrimstocht minstens eenmaal in het leven te doen. Mesjid Al-Haram is de belangrijkse moskee van de Moslims, daar bevindt zich de Kaaba. De Moslims richten zich naar de Kaaba toe als ze het gebd verrichten.

Het belang van Mekka binnen de Islam

Zoals gezegd is Mekka de heiligste stad binnen de Islam. Een van de vijf zuilen van de Islam is de pelgrimsocht. Bij de pelgrimstocht is Mekka ook de belangrijkse bestemming van de Moslims. De pelgrimstocht word verricht in de maand Dhu al-Hijjah, dit is de grote bedevaart, gedurende het hele jaar trekken Moslims ook naar Mekka voor de kleine bedevaart, De Umrah.

De belangrijkste gebouw in Mekka is de Kaaba. De Kaab is gebouwd door Abraham en Ismael. Tijdens de bedevaart draaien de Moslims 7 keer rond de Kaaba als ze daar zijn. De Kaaba is ook de gebedsrichting van de Moslims, de zogenaamde qibla. Moslims moeten vijf keer per dag in de richting van de Kaaba dus in de richting van Mekka bidden.

In Mekka is er ok een bron van het heilige water, de Zamzam-bron. Zamzamwater is volgens de Moslims heilig water en het is ook gezonder dan normaal water voor het menselijk lichaam. Vaak wordt er Zamzam mee naar huis genomen door de Moslims.

Mohammed(vzmh)

Mohammed(vzmh) werd in 571 in Mekka geboren. Zijn geboortedatum is onbekend. Op zijn 40-jarige leeftijd ontving hij zijn eerste bevelen van Allah. Daarna zijn er vele andere openbaringen gevolgd. Die zijn later vastgebundeld tit de Koran, het heilige boek van de Moslims. de Mekkanen protesteerden tegen Mohammed(vzmh) en later toen het niet meer verdraagbaar was voor Mohammed(vzmh) om in mekka te blijven besloot hij naar medina te gaan, de zogenaamde Hidjra. De Hidjra is ook het begin van de Islamitische tijdrekening.
© 2007 - 2014 Ibowts, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 6 pijlers in islamDe 6 pijlers in islamDe 5 zuilen zijn erg belangrijk in de islam, niettemin hoort hier ook de 6 pijlers van de islam bij. De zes pijlers omva…
Bidden richting MekkaBidden richting MekkaVaak zijn moslims hier heel bedrijvig mee: het bidden to Mekka. Dit gebeurt vijfmaal per dag. Wie dit niet doet, mag zic…
De islam (religie)De islam (religie)De islam is een monotheistische godsdienst. Het geloof in Allah staat centraal. Er zijn verschillende hoofdstromingen bi…
Islam, de godsdienst die zich overgeeft aan AllahIslam, de godsdienst die zich overgeeft aan AllahDe Islam is de godsdienst die door de Moslims beleden wordt. Zij geloven dat Allah de enige god is. De oprichter van de…
Religieuze geschiedenis Joden 41: De opkomst van de IslamMohammed gelooft dat de Arabieren afstammen van Ismaël. Hij wil ze terugbrengen naar het geloof in de Joodse God. Uitein…

Reageer op het artikel "Mekka - De heilige stad van de Moslims"

Reacties

Dillos, 05-11-2013 13:31 #8
Ik ben daar nog niet geweest. ik weet het zeker dat het heel erg leuk is. voor mijn geloof doe ik alles.

Ms, 23-09-2013 18:05 #7
Zonde van het geld om naar mekka te gaan, is alleen geopend voor mensen die geweld strelen en uitoefenen nergens op gebaseerde verhalen, maar je moet het ergens druk mee hebben, niet waar?

jezus christus regeert.

Mjallad, 19-07-2013 00:56 #6
Beste Tim,
U ben van harte wil kom in de islaam, waar kom u vandaan?

Tiem Beuving, 30-06-2013 16:51 #5
Hallo ik wil me graag bekeren tot de Islam.
wie helpt mij opweg?

Sara, 26-04-2013 00:36 #4
Ooo Wim, moslims aanbidden de kaaba niet! Eerst verdiepen en dan pas uiten!
Probeer eens de koran te lezen, als je er voor open staat begrijp je het.

Groetjes

Wim, 07-12-2011 22:49 #3
In de Bijbel staat:
Lev. 26:2 (tekst van 3300 jaar geleden!), “Gij zult u geen afgoden maken, een gesneden beeld noch een gewijde steen zult gij oprichten!”

En dat is precies wat de moslims 1400 jaar geleden tot hoogste heiligdom hebben verheven: de gewijde steen Kaaba te Mekka.

Jezus Christus:
Johannes 11:25-26 Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij (Johannes 14:6). Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven

Machmoed Elchalid, 22-02-2010 12:59 #2
Sinds kort hebben we een andere stad die heilig is voor (shiitische) moslims en wel Karbala in irak. Hier hebben ze een exacte replica van Ka'baa nagebouwd waar gelovige shiiten heen kunnen. Een stuk rustiger dan in Mecca. raar vind ik dat niemand waardering kreeg als die de haj deed voor de opkomst van de islam en na mohammad is het opeens een aanbeveling/ goede daad. Haj deden ze honderden jaren ervoor en ook voor Allah de oppergod van de arabieren (allahu akbar= Allah is de grootste), netals het steningen, net als zam zam (ganges rivier) etc. Zie dat nou in jongens!

Hajj, 02-03-2009 18:39 #1
Ik ben daar geweest het is eg leuk ik hoop dat alle moslims ook gaan je moet het beleven ik kan niet vertellen wat je daar voelt en ziet.

Infoteur: Ibowts
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 8
Schrijf mee!