InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kinderen en hun begrip van God

Kinderen en hun begrip van God

Kinderen hebben een ander beeld van God en religie dan volwassenen, dit komt mede door het brein wat nog niet geheel ontwikkeld is.

Kinderen en religie

Het geloof is voor veel mensen belangrijk, of dat nou het Christendom, de Islam, het Jodendom of een ander geloof is. Vaak is het geloof al aanwezig vanaf de kindertijd, dit komt meestal door de opvoeding van de ouders. De meeste gelovige ouders zullen hun kind naar hun mening en geloof opvoeden en het ook op scholen plaatsen die uitgaan van hun geloof. Het geloof wordt de kinderen dus met de paplepel ingegoten, maar wat betekend het geloof nu voor het kind zelf?

Wat is God voor een kind?

Als je aan een kind vraagt wat of wie God is zul je vele uiteenlopende antwoorden te horen krijgen. Ze zullen vaak benoemen dat je kunt bidden naar God of Jezus en dat zij altijd zullen luisteren. Kleine kinderen geven vaak magische betekenissen aan dingen die zij niet kunnen begrijpen, ook willen zij de ‘magie’ gescheiden houden van de werkelijkheid, zoals bijvoorbeeld sinterklaas, de kerstman of de tandenfee.

Verwarring

Om verwarring te voorkomen in hun hoofd scheidden zij hun ideeën over God en de werkelijkheid, God is anders dan het normale leven en heeft bovennatuurlijke krachten. Voor kleine kinderen is dit nog een uitdagende taak, daar hun hersenen nog niet volledig ontwikkeld zijn. Onderzoek wijst uit dat kinderen antropomorfische eigenschappen geven aan God, zij zien Hem als een persoon die in de lucht zit en alles regelt. Pas in de adolescentie wordt dit beeld gewijzigd naar een God zie vormloos, alles-wetend, machtig en tijdloos is.

Menselijk, maar machtig

Ook al wordt God door kleine kinderen beschreven als menselijk, zij hebben wel het inzicht dat Hij krachten heeft die de mens niet bezit. Zoals alles ziend en alles horend. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen inzien dat God dingen ziet, die hun ouders niet zien. Ook stellen kleine kinderen vaak dat God het leven geeft aan alle natuurlijke dingen, zoals dieren, planten en bomen. Het beeld wat geschept wordt van God verschilt echter wel per cultuur, zo zal een katholiek kindje sneller een menselijk persoon tekenen dan een joods kindje als er wordt gevraagd God te tekenen.

Door verdere onwetendheid stellen kinderen vaak vragen over God die grappig over kunnen komen, zoals ‘heeft God ook ouders?’. Dit veranderd nadat kinderen meer (culturele) kennis opdoen. Ze hebben vaak al wel het idee dat God ze kan helpen als ze verdrietig of eenzaam zijn. God staat voor hun dus al wel symbool als emotionele steun.
© 2011 - 2017 Rocknrollhigh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Infants, children and adolescents, Laura E. Berk, 2008, ISBN 978-0-205-51138-9

Reageer op het artikel "Kinderen en hun begrip van God"

Infoteur: Rocknrollhigh
Gepubliceerd: 20-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!