InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De feestdagen van het boeddhisme

De feestdagen van het boeddhisme

De feestdagen van het boeddhisme De boeddhistische feesten zijn altijd heel apart maar toch heel sfeervol. De belangrijkste is toch wel op 5 mei want dan word de geboorte, de verlichting en de dood van de boeddha herdacht. Hieronder vind je de feestdagen van het boeddhisme met de bijbehorende informatie.

Het feest Yasak

Op het feest van de Yasak word alles overdag voor het feest klaargemaakt, de huizen worden schoongemaakt en overal worden mooie bloemenkransen opgehangen. De mannen halen schoon zand bij de rivier en strooien dat over de binnenplaats van de tempel. De beelden uit de tempel van boeddha worden mooi opgepoetst en alle boeken worden afgestoft. Wanneer het donker wordt komen alle dorpelingen met olielampjes en kaarsen naar elkaar toe. Over het mooiste Boeddhabeeld word heerlijk reukwater gegoten. Iedereen loopt met een lichtje om het beeld heen zodat het door licht omcirkeld wordt.

Het feest van de tand

In de stad Kandy welke op Sri Lanka ligt staat een tempel op een heuvel die speciaal gebouwd is voor de tand van boeddha. Dit voorwerp is heilig en niemand mag het zien. Het zit verborgen in vele kistjes. Één keer per jaar in augustus word er een mooie optocht gehouden voor de tand. Voorop lopen de olifanten met een gouden kap bedekt met zilveren knoppen en gekleurde stukjes glas die veel op juwelen lijken. De grootste olifant draagt op zijn rug een soort kleine tempel waarin het kistje ligt met de tand. Diegene die dit kistje ziet raakt erg opgewonden. In de optocht lopen meer dan honderd olifanten mee waarvan de meeste zijn beschilderd. Verder lopen er dansers en vuurspuwers mee. Er word veel vuurwerk afgestoken in de optocht die de hele dag doorgaat. Deze optocht word ook wel de "Peharera" genoemd.

Het feest Songkran

Het feest Songkran is midden april en duurt een paar dagen. Iedereen trekt dan nieuwe kleren aan. De mensen verzamelen zich bij de oever van de rivier. Het waterfeest is een onderdeel van de Songkran. De mensen gaan met emmers en kannen naar de rivier waar ze elkaar nat gooien. Men gaat onder andere ook met kleren aan in het water zitten. Als iedereen nat is volgt de botenwedstrijd op de rivier. Tijdens de Songkran wordt ook een grote vlieger opgelaten genaamd chula. De kleinere vliegers moeten hem proberen naar beneden te krijgen. Ontzettend veel mensen doen hier aan mee. Dit feest gaat vrijwel de gehele dag door.

Het feest van de ploeg

Het feest van de ploeg word in mei gevierd. Achter de ploeg lopen vier meisjes die in het wit gekleed zijn. Ze strooien rijst uit zilveren en gouden mandjes. Dit ritueel herinnert zich aan een gebeurtenis in het leven van boeddha. Op zijn zevende jaar ging hij met zijn vader naar het ploegen kijken. Hij zag een jongen die een kikker opat die door de ploeg omhoog werd gegooid. De jonge boeddha begreep op dat moment dat er eens een eind komt aan het leven van alle wezens.

Het feest van de olifanten

Boeddha gebruikte eens het voorbeeld van de wilde olifant. Een olifant wordt tam gemaakt door hem naast een tamme olifant te spannen. Zo moet ook een nieuwe boeddhist begeleid worden door een oudere. Om deze wijze les van boeddha te onderstrepen, viert men het feest van de olifant. Meer dan 200 olifanten laten op de derde zaterdag van november zien hoe sterk en lief ze zijn.
© 2010 - 2017 Knowledge4all, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De feestdagen van het boeddhisme"

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 16-07-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!