InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Paus Benedictus en zijn condoom kwestie

Paus Benedictus en zijn condoom kwestie

Paus Benedictus en zijn condoom kwestie Wederom heeft Paus Benedictus een uitspraak gedaan over het aidsprobleem in het continent Afrika waardoor hij de katholieke kerk op zijn grondvesten deed schudden. Nadat hij eerder ook al in opspraak kwam door zijn reactie op het antisemitisme in de priesterbroederschap Pius de tiende, lijkt hij nu ook weer verder van de maatschappij te staan dan ooit.

Paus Benedictus en de kwestie condoom

Paus Benedictus:
'Het uitdelen van condooms is niet dé oplossing in de strijdt tegen de infectieziekte aids. Aids is een tragedie waaraan niet alleen met geld een einde kan worden gemaakt. De uitdeling van condooms verergert het probleem zelfs. De oplossing van dit probleem ligt in een geestelijk en menselijk ontwaken. Met seksuele onthouding is aids te voorkomen. Seks behoort toe aan het intieme binnen een huwelijk. Vriendschap schenken aan diegenen die aan aids lijden is een groot goed.'

Paus Benedictus heeft tijdens zijn reis in Afrika de hartelijkheid van de bevolking als heel prettig en warm ervaren. De Afrikaanse media hadden dan ook bewust bijna niets naar buiten gebracht over zijn uitspraken over het enorme aidsprobleem in het bijzonder in Afrika.

Standpunten van het Vaticaan

Het Vaticaan heeft als leiding van de Rooms Katholieke Kerk een aantal uitgesproken leefregels:
  • Seks is een intimiteit binnen het huwelijk tussen een man en vrouw.
  • Homoseksualiteit is verboden.
  • Priesters behoren celibatair te leven.
  • Geen seks buiten het huwelijk.
  • Het gebruik van voorbehoedsmiddelen is verboden.
  • Abortus is verboden.

Aids

Aids is een wereldwijde infectieziekte. Geschat wordt dat ca. 33 miljoen mensen lijden aan het HIV virus dat aids kan veroorzaken. In Afrika sterven zelfs duizenden mensen per dag aan aids. Vooral het gebrek aan informatie en voorbehoedsmiddelen liggen ten grondslag aan de uitbreiding van deze vreselijke ziekte. Gelukkig zijn er tegenwoordig wel goede aidsremmers verkrijgbaar, maar in de armste landen van onze wereld zijn ze simpelweg niet voorhanden en ook niet betaalbaar.

Roomse rijkdom

Paus Benedictus leeft samen met de andere inwoners van Vaticaanstad in een ongekende weelde. Het Vaticaan beschikt over kunstwerken ter waarde van vele miljoenen euro's. Tel daar het katholieke bezit bij van grond, kerken, kathedralen, giften, nalatenschappen etc. bij, dan kunnen vaststellen dat het toch zeker om een flink kapitaal gaat.

Heeft het Vaticaanse instituut ook belegd in aandelen?

Het Vaticaan is in het bezit van een buitengewone Afdeling die de kasgelden en de beleggingen beheert. Daaronder vallen ook pensioenfondsen en de fondsen van diverse congregaties. Bovendien beheert deze afdeling ook de inkomsten uit de betalingen die de Italiaanse staat doet aan de Heilige Stoel. Het is verder algemeen bekend dat de Heilige Stoel ook zijn kapitaal heeft vastgelegd in talloze aandelen.

Toen zei Jezus tegen hen: ‘Geef wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’ En ze waren met stomheid geslagen.

Lees verder

© 2009 - 2017 Dorybos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Paus Benedictus en zijn condoom kwestie"

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 25-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Paus Benedictus
Schrijf mee!