InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI bekleedde, voordat hij uitgeroepen werd tot paus, allerlei verantwoordelijke functies binnen het Vaticaan. Zijn belangrijkste eerdere functie binnen het Vaticaan was; Prefect van de Congregatie van de Geloofsleer. Joseph Ratzinger heeft een lang leven van studies en hard werken achter de rug. Als Paus is hij echter vrij omstreden wanneer het over de Pius de 10e broedersschap gaat.

Joseph Ratzinger

Joseph Ratzinger werd geboren op 16 april 1927 in Marktl am Inn in Duitsland. Op dezelfde dag als dat hij geboren was, werd hij ook gedoopt. Zijn vader was politieagent en zijn verdere voorouders waren allemaal landbouwers. Tijdens de tweede wereldoorlog werd Joseph Ratzinger verplicht om voor de dienst luchtafweergeschut te werken. Maar omdat hij zei dat hij ziek was, kon hij militaire dienst weigeren.

Joseph studeerde filosofie en theologie aan de Universiteit van München en de Hogeschool in Freising. Daarna werd hij priester gewijd op 29 juni 1951. In 1953 promoveerde hij in de theologie met het proefschrift 'Het volk en het huis van God volgens de leer van Sint Augustinus over de kerk'. Vanaf 1969 bezette hij als professor de leerstoel voor dogmatiek en dogmageschiedenis aan de Universiteit van Regensburg. Hij was ook rector magnificus van dezelfde universiteit.

Een aantal belangrijke gebeurtenissen in het leven van Joseph Ratzinger zijn:
  • Op 23 augustus 1953 sterft zijn vader.
  • In 1962 werd hij op 35 jarige leeftijd tijdens het Tweede Vaticaans Concilie theologisch adviseur van de Aartsbisschop van Keulen, kardinaal Joseph Frings.
  • Op 16 december 1963 sterft zijn moeder.
  • Op 24 maart 1977 wordt hij Aartsbisschop van het Bisdom München en Freising.
  • Op 27 juni van datzelfde jaar wordt hij benoemd tot Kardinaal van München.
  • Op 6 november 1998 wordt hij verkozen tot voorzitter van het College van Kardinalen.
  • 19 april 2005: Kardinaal Ratzinger is de nieuwe Paus Benedictus de 16e.

Een fanclub voor de Paus

Het klinkt wat ongeloofwaardig en het lijkt heel populistisch, toch heeft onze huidige paus anno 2009 een heuse fanclub. Wat bezielt mensen om een fanclub op te richten voor de Paus, kunt u zich afvragen. De fanclub die opgericht is in april 2005 wil echter een goed beeld geven over het leven en de gedachten van de Paus.

De site van de fanclub linkt naar meerdere sites over de paus. Op deze sites kunt u o.a. lezen over zijn historische reis naar de Verenigde Staten van Amerika. De Amerikaanse kranten schrijven enthousiaste artikelen, over het bezoek van de Paus, met titels als 'Christus onze hoop', en 'De Paus heeft Amerika het gezicht van Jezus laten zien'.

Tijdens zijn bezoek aan de Verenigde Staten in 2008 heeft Paus Benedictus ook Ground Zero bezocht in New York. Op deze plek kwamen duizenden mensen om het leven op 11 september 2001, door een terroristische aanval op het World Trade Centre. De paus sprak met nabestaanden van overledenen en met Julie Malik die deze aanslag overleefde. Volgens het Amerikaanse nieuwsblad 'Catholic News Service' hebben de ogen van de paus de meeste indruk gemaakt op Julie. De ogen van de Paus schenen namelijk 'dwars door haar ogen te kunnen kijken'.

De rel rond Williamson, de Paus en de Pius X broederschap

De Pius X broederschap kwam in 2008 flink in opspraak omdat hun vooraanstaande voorganger Richard Williamson in een interview de Joodse Holocaust ontkende. Paus Benedictus XVI hulde zich in eerste instantie wekenlang in stilzwijgen. Maar toen kwam een brief gedateerd op 10 maart 2009 naar buiten. Deze brief was gericht aan zijn Bisschoppen.

In de brief kwam Paus Benedictus XVI voor het eerst uitgebreid terug op de beruchte zaak van de excommunicatie van Richard Williamson. De Paus betreurt dat de opheffing van de excommunicatie totaal werd overschaduwd door het geval Williamson. Williamson blijkt namelijk een notoir Holocaustontkenner te zijn. Daardoor kon zijn gebaar door tegenstanders uitgelegd worden als gericht tegen de joods-christelijke verzoening, wat alles behalve zijn bedoeling was. Ook al blijft de Paus zeggen dat hij dit niet van tevoren had kunnen weten, zijn er toch genoeg onderzoekers die zeggen dat de informatiebronnen rondom de Paus zo goed ingelicht zijn over en rijlen en zijlen binnen de katholieke kerk, dat het bijna onmogelijk wordt geacht dat hij niet eerder van Williamson's gedachtegoed op de hoogte was.
© 2009 - 2017 Dorybos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Benedictus XVI; de 265e paus (2005-2013)Benedictus XVI; de 265e paus (2005-2013)Op maandag 11 februari 2013 heeft Joseph Ratzinger, ook wel bekend als Paus Benedictus XVI, bekend gemaakt dat hij op do…
Paus Benedictus en zijn condoom kwestiePaus Benedictus en zijn condoom kwestieWederom heeft Paus Benedictus een uitspraak gedaan over het aidsprobleem in het continent Afrika waardoor hij de katholi…
Paus Benedictus XVI, Ratzinger na zijn verkiezingNa eerst de uitvaartmis te hebben geleid van paus Johannes Paulus II, en het conclaaf te hebben voorgezeten als deken va…
De geheimen van het VaticaanDegene die ooit in Vaticaanstad geweest is, weet hoe het er aan de buitenkant uit ziet. Imposante grote gebouwen, de Bas…
Pausverkiezing; “wist u”Wanneer een paus is overleden, wordt er door maximaal 120 kardinalen in een afgesloten ruimte een nieuwe paus gekozen. D…
Bronnen en referenties
  • http://www.benedictusxvi.nl http://www.ratzingerfanclub.com http://benedictinamerica.blogspot http://www.rorate.nl

Reageer op het artikel "Paus Benedictus XVI"

Infoteur: Dorybos
Laatste update: 16-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!