Joodse visie: Jezus' genealogie bewijst -hij is géén Messias
De meeste Christenen zijn niet op de hoogte van de Joodse wet en ze zijn dus onwetend van de drieënige aard van het genealogisch probleem geassocieerd met de bewering dat Jezus de Messias is. Omdat beweerd wordt dat Jezus de JOODSE Messias is moeten we kijken of dit past onder de JOODSE wet. In dit artikel wordt onderzoek gedaan naar de genealogie (stamboom) van Jezus, die de christenen Heer en Redder noemen.De profetieën over de Messias uit het huis van David
Jeremia 30:7-9Wee, want groot is die dag, zonder weerga; een tijd van benauwdheid is het voor Jakob; maar daaruit zal hij gered worden. Op dien dag zal het gebeuren, luidt het woord van den Here der heerscharen, dat Ik het juk van hun hals zal verbreken en hun banden zal verscheuren; vreemden zullen hen niet meer knechten, maar zij zullen den Here, hun God, dienen en David, hun koning, dien Ik hun verwekken zal.
Jeremia 17-21
Want zo zegt HaShem: Nimmer zal het David ontbreken aan een man, die op den troon van het huis Israëls gezeten is; en den Levietischen priesters zal het nimmer ontbreken voor mijn aangezicht aan een man man die brandoffers offert, spijsoffers ontsteekt en slachtoffers brengt al de dagen. Het woord van HaShem kwam tot Jeremia: Zo zegt de HaShem: Indien gij mijn verbond aangaande den dag en den nacht kunt verbreken, zodat er geen dag en nacht meer zou zijn op hun tijd, dan zal ook mijn verbond met mijn knecht David verbroken worden, dat hij geen zoon meer hebben zal, die koning is op zijn troon, en met de Levieten, de priesters, mijn dienaren.
Psalm 89:35-37
Mijn verbond zal Ik niet ontwijden,
noch veranderen wat over mijn lippen gekomen is.
Een maal heb Ik bij mijn heiligheid gezworen:
Hoe zou Ik tegenover David liegen!
Zijn nakroost zal voor altoos bestaan,
zijn troon zal als de zon vóór mij zijn;
als de maan zal hij voor altoos vaststaan,
en de getuige aan den hemel is getrouw. sela
God bezweert dus dat de troon altijd tot David en zijn afstammelingen zal behoren. Deze eed wordt aangevuld met een ander pleidooi.
I Kronieken 22:9-10
Zie, u zal een zoon geboren worden; hij zal een man van rust zijn, Ik zal hem rust geven van al zijn vijanden rondom. Want hij zal Salomo heten, en Ik zal vrede en rust in Israël geven zijn zijn dagen. Die zal een huis bouwen voor mijn naam; hij zal Mij tot een zoon zijn, en Ik hem tot een vader; Ik zal zijn koninklijke troon in Israël voor immer bevestigen.
We zien dus dat iemand niet alleen een afstammeling van Koning David moet zijn, maar ook van Koning Salomo. Dit vereiste was nog sterker in de dagen voor de Babylonische ballingschap. Jeconia, Koning van Juda, was een goddeloze koning, zijn handelingen duwde God te ver weg. God pushte Jeconia, die ook bekend staat als Jehoiachin of Chonja.
Jeremia 22:24-30
Zo waar Ik leef, luidt het woord des Heren, al was Chonja, de zoon van Jojakim, de koning van Juda, een zegelring aan mijn rechterhand, toch zou Ik u daar afrukken en u geven in de macht van wie u naar het leven staan, in de macht van hen voor wie gij vrees koestert, in de macht van Nebukadnezar, den koning van Babel, en de Chaldeeën; en Ik zal u met uw moeder, die u gebaard heeft, wegslingeren naar een ander land, waar gij niet geboren zijt, en daar zult gij sterven; en naar het land waarop zij hun harten zetten om daar terug te keren, daarheen zullen zij niet terugkeren.
Is hij een versmade, verbrijzelde pot, deze man, Chonja, of een waardeloos stuk aardewerk? Waarom zijn zij weggeslingerd, hij en zijn geslacht, verworpen naar een land, dat zij niet kenden? Land, land, land, hoor des Heren woord: Zo zegt de Here: Schrijf dezen man in als kinderloos, een man die in zijn dagen geen geluk heeft, want het zal aan geen van zijn nakomelingen gelukken om te zitten op den troon van David en weer over Juda te regeren.
Hoe ziet de genealogie van Jezus eruit volgens het Nieuwe Testament?
Mattheüs 1:1-11Geslachtsregister van Jezus Christus, den zoon van David, den zoon van Abraham. Abraham verwekte Izak, Izak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broeders, Juda verwekte Perez en Zera bij Thamar, Perez verwekte Hezron, Hezron verwekte Aminádab, Aminádab verwekte Nahésson, Nahésson verwekte Salomon, Salomon verwekte Boaz bij Rachab, Boaz verwekte Obed bij Ruth, Obed verwekte Isaï, Isaï verwekte David, den koning.
David verwekte Salomo bij de vrouw van Uria, Salomo verwekte Rehábeam, Rehábeam verwekte Abia, Abia verwekte Asa, Asa verwekte J§afat, Jósafat verwekte Joram, Joram verwekte Uzzia, Uzzia verwekte Jotham, Jotham verwekte Hizkia, Hizkia verwekte Manasse, Manasse verwekte Amon, Amon verwekte Josia, Josia verwekte Jechónia en diens broeders ten tijde van de Babylonische ballingschap.
Mattheüs verprutste dus zijn eigen doel door Jeconia (Jechonia) te noemen in zijn lijst. Verder maakte hij de zaak gecompliceerder door te melden dat het om een maagdelijke geboorte ging (Mattheüs 1:18-23) met een verwijzing naar Jesaja waar het overigens helemaal niet ging om een onbevlekte ontvangenis (zie De bewering van de onbevlekte ontvangenis in Jesaja 7:14.
In de Joodse wet gaat de genealogie via de vader en niet de moeder. Zie Numeri 1:2: Neemt het aantal op van de gehele vergadering der Israëlieten naar hun geslachten en families, overeenkomstig het aantal namen, allen die van het mannelijk geslacht zijn.
Met genealogie in de Bijbel, zien we persoon A, zoon van persoon B, zoon van persoon C, etc. Dit is omdat de Joodse afstammeling gaat via de vader. Als een Levitische man trouwt met een vrouw van de stam Juda, zijn hun kinderen van de stam Levi.
De Christelijke weerlegging
Christenen proberen bovenstaande te weerleggen. Maar geen van hun oplossingen houden stand. Hier volgen wat voorbeelden:- De onbevlekte ontvangenis voorkomt dat Jozef op de vervloekte geslachtsregister naar Jezus zit, zodat Jezus recht heeft op de troon. Dan zou Jozef dus rechten hebben via adoptie. Maar zulke rechten bestaan niet.
- De vloek moet niet letterlijk worden genomen omdat er staat dat de man kinderloos is terwijl Jechonia wel kinderen heeft. Dit moet echter gezien worden als een metafoor.
- De vloek werd nietig verklaard volgens Haggaï 2:23. Dit klopt niet. God trekt zijn vervloekingen niet in. Het leidt tot twee problemen.
- Als er sprake is van een onbevlekte ontvangenis dan gaat God dus kennelijk niet door via het Huis van David. God verandert echter niet van gedachte.
- Jozef valt, als adoptievader, onder de vloek die Jechonia heeft ontvangen.
- Gods vloek op Jechonia geldt voor eeuwig en dat blijkt uit het feit dat geen van zijn nakomelingen op de troon zaten.
- In het Evangelie van Lukas ontbreekt Jechonia. Toch wordt vreemd genoeg de genealogie opgedragen aan Jozef. Dan zeggen de christenen dat hij via de lijn van Maria gaat. Maar dat is ook geen oplossing.
- Lukas heeft het uitdrukkelijk over Jozef en niet over Maria.
- Maria is een vrouw en de genealogie gaat via de man
- Lukas noemt Koning Salomo niet. Hij noemt in plaats daarvan Nathan.
Conclusie: Jezus is niet de Messias
- Als de onbevlekte ontvangenis klopt dan kan Jezus niet de Messias zijn.
- Wanneer Jozef de vader van Jezus is dan komen we bij de vervloekte Jechonia uit die uitgesloten is van de troon.
- In Lukas' genealogie ontbreekt Koning Salomo.
Meer over het verschil tussen Jodendom en christendom is te lezen in mijn special In welk opzicht het Jodendom verschilt van het christendom.
Geef uw mening
Wat vindt u van de genealogie van Jezus? Is die van belang om te bepalen of Jezus de Messias is of bent u van mening dat het er niet zoveel toe doet?Gerelateerde artikelen
Bijbelboeken - oude en nieuwe testament De Bijbel bestaat uit verschillende boeken, onderverdeeld in het Oude en Nieuwe T…De zogenaamde Hebreeuws Christelijke seider In een poging om Joden te bekeren proberen christenen Joodse feesten een chri…
Religieuze geschiedenis Joden 39: Oorsprong christendom Anderhalve eeuw na de afronding van de Misjna nemen de Romeinen h…
Joodse visie: Kerst - Is Jezus wel de Messias? Wordt het niet eens tijd ons af te vragen of Jezus daadwerkelijk de Messia…
De bijbel: Kronieken, Jesaja, Jeremia en Ezechiël De bijbel is geen makkelijk boek om zo maar te lezen. Interessant…
Reageer op het artikel "Joodse visie: Jezus' genealogie bewijst -hij is géén Messias"
Danielle, 26-09-2011 21:33
Reactie op Etsel ivm:
'Als u in God gelooft weet u dat God een verbond heeft gesloten met het Joodse volk op de Sinaï. In de Tora staat hoe de Joden God moeten dienen. In de Tora staat ook dat God ondefinieerbaar is. Er wordt dus verder helemaal niet een voorstelling van God gemaakt. Ik begrijp uw probleem dan ook niet.'
God heeft nooit een verbond met (alleen) de joden gesloten, wel met Zijn volk, de Israëlieten, alle afstammelingen van Jacob (door God Israël genoemd, en dit heeft niets te maken met de staat Israël).
Jacob had 12 zonen, en alleen de afstammelingen uit deze 12 zonen alsook Manasse en Efraim, Jozefs' zonen , werden Gods volk, waaronder dus ook Jacobs' zonen Juda, Levi en Benjamin, waar alleen en 'enkel en alleen' de Joden van afstammen, en God alleen aan de stam Juda de belofte van de scepter toewees, en de stammen Manasse en Efraim, Jozefs' zonen, het eerstgeboorterecht toewees: hetgeen wil zeggen dat alleen uit de stam Juda koningen voortkomen. en alleen afstammelingen van de stammen Manasse en Efraim welvaart en macht zouden verwerven en die belofte heeft God nooit verbroken, wel tijdelijk stopgezet. En inderdaad stammen David en Jezus uit de stam Juda! Maar wie de bijbel goed begrijpt, en tegelijk ook begrijpt dat Jezus niet de toenmalige messias was. Na Jezus' dood, zou God zijn zoon een 2de maal naar de aarde zenden om dan ' en alleen dan pas' zijn koninkrijk op te richten, en dat net voor de eindtijd.
3/4 in de bijbel spreekt over profetieën, en alles heeft betrekking tot de eindtijd en dat kan men, tenminste als men de verzen goed begrijpt en bestudeerd, niet overzien!! Om dit te begrijpen hoeft men absoluut geen theoloog te zijn. En dit is de enige waarheid dat geen enkel geloof tot heden 'door heeft', of in het ergste geval, niet wil accepteren omdat mensen door de eeuwen heen hun eigen doctrine hebben uitgevonden en doorgegeven doorgegeven, om uiteindelijk, al dan niet onbewust, de meerderheid op een dwaalspoor te brengen!
Met grote groet, Danielle
Reactie infoteur, 27-09-2011
Hallo,
Voor duidelijkheid over de rol van Juda als leider van de Israëlieten, verwijs ik naar het artikel: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/13428-waarom-werd-juda-leider-van-het-volk-israel-en-niet-ruben.html
Verder geloven Joden niet in twee komsten van een Messias en zeker niet in een Messias die zichzelf als God of Zoon van God ziet.
MVG,
Etsel
Wichard Kooijman, 03-05-2011 15:55
Ik vraag me af of het wel relevant is om te weten of Nathan koning was. Abraham, Isaak en Jakob worden immers ook in de stamboom genoemd, maar zij zijn geen koningen.
Salomo heeft gezondigd, maar het is niet de zonde die ervoor zorgt dat de Messias niet van zijn koningshuis afstamt (geen mens is immers zonder zonde). Wat wel bepalend is, is dat je God met heel je hart oprecht toegewijd blijft, zie 1 Koningen 9:4: "En wat jezelf betreft, als jij mij met heel je hart oprecht toegewijd blijft, zoals je vader David dat was, als je alles doet wat ik je opdraag en je altijd houdt aan mijn bepalingen en rechtsregels, zal ik ervoor zorgen dat jouw troon in Israël nooit wankelt, zoals ik je vader David heb beloofd toen ik hem zei dat er altijd een van zijn nakomelingen op de troon van Israël zou zitten." En dat is nu precies hetgeen wat bij Salomo ontbrak.
Reactie infoteur, 03-05-2011
Volgens de Joodse wet MOET de messias afstammen van zowel het koningshuis van David als van Salomo. Ik zie niet in waarom dit opeens veranderd zou zijn. Dan had er in de Hebreeuwse Bijbel (het Oude Testament) moeten staan dat het via Nathan zou gaan. Salomo is overigens niet tijdens zijn leven door God gestraft.
Wichard Kooijman, 03-05-2011 14:31
Het is inderdaad waar dat ook koning David af en toe ongehoorzaam was aan God, maar het wezenlijke verschil met koning Salomo is dat koning David steeds weer berouw toonde aan God en tot het einde van zijn leven gericht was op God. Iets dergelijks kom je bij koning Salomo totaal niet tegen, lees hiervoor bijvoorbeeld 1 Koningen 11 waarin de ontrouw van Salomo wordt genoemd, hoe God er vervolgens voor zorgt dat Salomo diverse tegenstanders krijgt (lijkt mij geen zegen) en hoe Salomo uiteindelijk sterft. Daarom kun je niet eenvoudig concluderen dat de joodse Messias per definitie voort zal komen uit het koningshuis van Salomo, maar is wel het Bijbels om te zeggen dat de Messias uit het koningshuis van David voortkomt.
Reactie infoteur, 03-05-2011
Lucas noemt dan Nathan. Maar was die koning en was die zonder zonden?
Wichard Kooijman, 03-05-2011 12:07
Ik heb nog een kleine aanvulling waarom de belofte van God ten aanzien van het koningshuis van Salomo alleen onder specifieke voorwaarden geldig is (met andere woorden, dat God de belofte ook in kan trekken). Aangezien de belofte conditioneel is en Salomo het door zijn ontrouw aan God verprutst, is het dus niet verwonderlijk dat Salomo niet wordt genoemd in het geslachtsregister bij Matteus en Lucas.
2 Kronieken 6:12-17: Toen wendde Salomo zich naar het altaar van de HEER, ten aanschouwen van de verzamelde Israëlieten, en hief zijn handen. Hij had een bronzen podium laten maken van vijf el lang, vijf el breed en drie el hoog, en dat midden in de voorhof laten neerzetten. Daarop had hij plaatsgenomen, en nu knielde hij neer, ten aanschouwen van de hele gemeenschap van Israël, hief zijn handen ten hemel en zei: ‘HEER, God van Israël, er is geen god zoals u, noch in de hemel, noch op de aarde. U houdt u aan het verbond en blijft trouw aan uw dienaren die u met heel hun hart toegewijd zijn. U hebt u gehouden aan wat u uw dienaar, mijn vader David, hebt beloofd. U hebt het niet bij woorden gelaten, maar u bent vandaag uw belofte daadwerkelijk nagekomen. Daarom vraag ik u, HEER, God van Israël, of u zich ook wilt blijven houden aan wat u uw dienaar, mijn vader David, hebt beloofd, namelijk dat u zijn nakomelingen de troon van Israël nooit zult ontzeggen, zolang wij tenminste op het rechte pad blijven door uw wetten in acht te nemen, zoals ook hij u toegewijd was. Welnu, HEER, God van Israël, moge de belofte die u uw dienaar David hebt gedaan, bewaarheid worden.
2 Kronieken 7:11-18: Toen Salomo het werk aan de tempel van de HEER en het koninklijk paleis voltooid had, en alles wat hij zich omtrent de bouw van de tempel en het paleis had voorgenomen geheel volgens plan was uitgevoerd, verscheen de HEER hem in de nacht. Hij zei tegen hem: ‘Ik heb je gebed gehoord. Ik heb deze tempel aanvaard als de plaats waar men mij offers mag brengen. Wanneer ik de hemel gesloten houd zodat er geen regen valt, of de sprinkhanen beveel het land kaal te vreten, of pest onder mijn volk laat uitbreken, en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen. Ja, ik zal opmerkzaam zijn en luisteren naar de gebeden die vanaf deze plaats tot mij worden gericht. De tempel die je gebouwd hebt aanvaard ik en heilig ik om er voor altijd mijn naam te laten wonen. Niets van wat daar gebeurt zal me ontgaan; ik zal alles ter harte nemen. En wat jezelf betreft, als je mij toegewijd blijft, zoals je vader David dat was, als je alles doet wat ik je opdraag en je altijd houdt aan mijn bepalingen en rechtsregels, zal ik ervoor zorgen dat jouw troon nooit wankelt, zoals ik met je vader David overeengekomen ben toen ik hem zei dat er altijd een van zijn nakomelingen over Israël zou heersen.
Reactie infoteur, 03-05-2011
Was koning David dan ook niet af en toe ongehoorzaam aan God (hoewel hij steeds berouw toonde)? Hij mocht bijvoorbeeld van God de Tempel niet bouwen omdat hij teveel bloed aan zijn handen had. De grootheid van David lag in het feit dat hij verantwoordelijkheid nam voor zijn handelingen en berouw toonde. Dit is een deel van de reden waarom de uiteindelijke verlosser van het Joodse Volk uit het geslacht van David zal voort komen -hij zal 'Messias zoon van David' zijn.
Wichard, 30-04-2011 12:43
Een prikkelend artikel wat een christen voor interessante uitdagingen stelt, maar (als christen) ga ik die uitdaging graag aan:
- Jezus groeide op binnen de joodse traditie en door het onderricht in de synagoge was Jezus bekend met de Joodse wet (Tora) en de (boeken van de) Profeten. Als Jezus Zich niet zou herkennen in de vele concrete profetieën in de boekrollen, zoals dat de Messias een afstammeling van koning David is en dat de Messias uit Betlehem zou komen (Micha 5:1: "Uit jou, Betlehem in Efrata, te klein om tot Juda’s geslachten te behoren, uit jou komt iemand voort die voor mij over Israël zal heersen. Zijn oorsprong ligt in lang vervlogen tijden, in de dagen van weleer."), zou Jezus Zichzelf dan nog op een geloofwaardige manier als Messias naar voren kunnen brengen? Hij leert Zijn discipelen om een moreel hoogstaand leven te leven. Zou Hij dan zelf voor een leugen willen sterven aan het kruis?
- De vele wondertekenen die Mozes ten overstaan van het volk van Israël verrichtte, maakten duidelijk dat Mozes door God gezonden was. Met name de 10e plaag in Egypte (dat alle eerstgeborenen van de Egyptenaren werden gedood) laat zien dat het God is geweest die het leven van deze mensen nam. God is het ook die leven geeft (Adam en Eva wordt leven ingeblazen, Elisa die een jongen uit de dood laat opstaan). Aangezien de mens niet alleen lichaam is, maar ook een geest heeft, waarom is het dan moeilijk te geloven dat Jezus na Zijn kruisiging uit de dood is opgestaan en dat het God is geweest die dit heeft gedaan om te laten zien dat God Jezus heeft gestuurd? Voor God is immers alles mogelijk. Met andere woorden: als de wondertekenen die Mozes doet bewijzen dat Mozes door God is gestuurd (waar ik in geloof), waarom zouden we dan door de vele wondertekenen die Jezus laat zien (meer nog dan Mozes) ook niet geloven dat Jezus door God gestuurd is?
- in het Oude Testament kom ik regelmatig namen van personen tegen die op andere plekken in het Oude Testament een andere naam hebben. Soms heeft de persoon bewust een andere naam gekregen, zoals Abram en Sarai die later Abraham en Sara genoemd moesten worden, Salomo die ook Jedidja genoemd wordt (2 Samuel 12:24-25: "David troostte zijn vrouw Batseba. Hij sliep met haar en ze kreeg een zoon, die hij Salomo noemde. De HEER had het kind lief en gaf het bij monde van de profeet Natan de naam Jedidja, ‘Lieveling van de HEER’.") of Jozef die in Egypte de naam Sefanat-Paneach krijgt. Soms heeft de persoon naar mijn idee onbewust een andere naam gekregen (waarschijnlijk door een schrijffout). In Genesis 36:2-3 staat dat Esau trouwt met Basemat, een dochter van Ismael. Het vreemde is dat er in Genesis 26:34 staat dat Esau trouwde met Basemat, een dochter van de Hethiet Elon. Het ligt niet voor de hand dat Esau met twee verschillende vrouwen trouwt die toevallig dezelfde naam hebben, aangezien Basemat niet zo’n gebruikelijke naam was. Een ander voorbeeld van een naam die wat apart in de boekrollen voorkomt, is de naam Uzzia. Als je 2 Koningen 15 leest, zie je dat Azarja koning van Juda wordt, vervolgens lees je dat de zoon van Azarja Jotam heet. In vers 13 van ditzelfde hoofdstuk lees je dan vervolgens heel onverwachts dat niet Azarja of Jotam koning van Juda is, maar Uzzia. En in vers 30 van hoofdstuk 15 lees je dan dat Jotam zoon is van Uzzia. Ik heb hier echt het idee dat wat namen door elkaar worden gehaald.
- met betrekking tot de stelling dat God nooit terugkomt op beloften die God heeft gedaan, wil ik verwijzen naar 1 Samuel 2:27-33, met name naar vers 30: “Welnu – spreekt de HEER, de God van Israël –, ooit heb ik plechtig verklaard dat jouw familie [de Levieten] mij van vader op zoon terzijde zou staan. Maar nu – spreekt de HEER – kom ik daarvan terug.” In het boek 1 Koningen 6:11-13 zegt God zelf tegen Salomo dat Zijn beloften over het koningshuis van Salomo onder voorwaarden is: “Toen sprak de HEER tot Salomo: ‘Jij bouwt nu dit huis. Welnu, als jij je aan mijn voorschriften houdt, mijn rechtsregels volgt en mijn geboden strikt naleeft, zal ik nakomen wat ik je vader David met betrekking tot jou heb beloofd. Ik zal te midden van de Israëlieten komen wonen en mijn volk Israël niet in de steek laten.” Vervolgens kan je in 1 Koningen 11:9-13 lezen dat God woedend is op Salomo, omdat Salomo ontrouw is geworden aan God. Daarom zal God de zoon van Salomo het koningschap ontnemen. In 2 Koningen 23:24-27 lees je dan vervolgens dat, ondanks dat koning Josia het land zuiverde van afgoderij God toch Juda zal verwerpen: “Toch liet de HEER zijn toorn tegen Juda, waarin hij was ontbrand doordat Manasse hem tot het uiterste had getergd, niet varen. 27 Hij zei: ‘Zoals ik Israël verstoten heb, zo zal ik ook Juda verstoten. En Jeruzalem, de stad die ik had uitverkozen, zal ik verwerpen, evenals de tempel waarvan ik heb gezegd dat daar mijn naam zou wonen.’” Naar mijn idee geeft dit duidelijk weer dat God terugkomt op de belofte die God aan David heeft gedaan over het koningschap van zijn zoon Salomo. Dus Jezus is wel een afstammeling van koning David, maar hoeft dit niet per se van koning Salomo te zijn om als Messias herkend te worden.
Reactie infoteur, 30-04-2011
Jezus herkent zich in de profetieën? Zou kunnen. Maar Jezus kon weten dat God geen zoon heeft en dat de Messias niet gelijk is aan God of Zoon van God, althans volgens de eisen die de Tora stelt aan het Messiasschap. Hij kon weten dat het Joodse volk (de overgrote meerderheid) hem zou afwijzen om die reden en omdat hij het Joodse volk niet bevrijd heeft. Hoe geloofwaardig is Jezus door te verklaren dat hij de zoon van God is?
Mozes bevrijdde het Joodse volk uit Egypte en het volk is getuige geweest van de openbaring van God op de Sinaï. Jezus verklaarde zelf de zoon van God te zijn, maar God heeft dat nimmer aan Zijn volk zo geopenbaard. Wonderen zeggen dus niet zoveel.
Terug komen op een belofte door God? God staat buiten tijd en ruimte. Voor God is verleden, heden en toekomst hetzelfde en dus komt God nooit op een belofte terug.
Groet,
Etsel
Johant, 31-01-2011 19:49
Mocht ik jullie ook nog deelnemen dat de bijbel in een zeer moeilijke taal was geschreven en daarna vertaald is , wederom vertaald is, en toen weer vertaald is? Uiteindelijk weer in het nederlands is terecht gekomen. Hoe weten wij nu nog wat zeker is vertaald, misschien zijn dingen verkeerd vertaald, of worden zinnen verkeerd begrepen. Een zin in het engels kan namelijk iets heel anders beteken/bedoelen dan als je diezelfde zin precies in het nederlands vertaald. Nu lijkt engels en nederlands nog op elkaar, maar doe dat eens met de andere oude talen?
Leo, 01-01-2011 12:25
Als er een God bestaat (en ik twijfel daar niet aan) dan staat hij ver boven wat Joodse en christelijke gelovigen geloven, denken en fantaseren. Wij begrijpen maar ten dele en zien God (op z'n best) in een wazige spiegel.
Ik hoop dat Gods Geest ons hart en ziel en ogen verlicht zodat we Hem echt mogen zien, hoe hij is en wie Hij is.
Ook in het Oude testament verschijnt God aan mensen, en niet alleen in visioenen. Ik hoop ook dat Hij zich aan u openbaart. God beware ons voor onze gebruikelijke hoogmoed dat wij Hem zouden begrijpen en bevatten, en Hem kunnen beredeneren.
Reactie infoteur, 01-01-2011
Als u in God gelooft weet u dat God een verbond heeft gesloten met het Joodse volk op de Sinaï. In de Tora staat hoe de Joden God moeten dienen. In de Tora staat ook dat God ondefinieerbaar is. Er wordt dus verder helemaal niet een voorstelling van God gemaakt. Ik begrijp uw probleem dan ook niet.
Etsel
Shirly, 30-09-2010 02:48
Het zou fijn zijn als de Nederlandse overheid gratis DNA testen zou geven aan de Surinaamse mensen, op tv was dat ze het doek waar het dode lichaam van Jezus in lag hebben onderzocht op DNA (dan moet het toch super makkelijk zijn om na te gaan wie nageslacht van hem is)? Ik geloof erin dat de Heilige Graal bestaat en dat er meerdere mensen nageslacht zijn van Jezus, alleen kan de gene die als graal gezien wordt heel veel op magnetische gebied zoals het genezen van mensen en een blinden weer laten zien. In de film de Da Vinci Code laten ze het slim zien door middel van een rolletje en een duur sleuteltje van een bank, het lijkt mij dat ze in het echt natuurrampen kan laten ontstaan als het moet, Jezus kon toch ook op water lopen.
Joop Greve, 27-11-2009 15:18
Er is een Hermetische regel die luidt: zo in het groot, zo in het klein. Het verhaal van de geschiedenis van Jezus Christus Kan ook gezien worden als iets dat zich in het groot herhaald. Uiteindelijk zal de mensheid uit zijn graf, bestaande uit drie dimensies, herrijzen en de Alfa-Omega toestand ervaren waar het begin ook het einde is. Zie ook internet The Great Reversal" by AnO.
Marc Elders, 22-10-2009 00:11
Hoi Etsel. Duidelijk en goed leesbaar artikel. Ik had zelf nog wat opmerkingen, ik hoop dat je er op wil reageren.
1. "Citaat: De vloek werd nietig verklaard volgens Haggaï 2:23. Dit klopt niet. God trekt zijn vervloekingen niet in." In (wat ik noem) het oude testament zie ik dat het ook gebeurd dat God terugkomt op zijn beslissingen. Bijvoorbeeld in het geval van het gouden kalf dat Israël had gemaakt. Zie de alinea hieronder. Zou dat in dit geval ook niet zo geweest kunnen zijn, dat God er later toch op terugkwam, op zijn besluit?
Exodus 32:9: 'De HEER zei verder tegen Mozes: ?Ik weet hoe onhandelbaar dit volk is. 10 Houd mij niet tegen: mijn brandende toorn zal hen verteren. Maar uit jou zal ik een groot volk laten voortkomen. 11 Mozes probeerde de HEER, zijn God, milder te stemmen: ?Wilt u dan uw toorn laten woeden tegen uw eigen volk, HEER, dat u met sterke hand en grote macht uit Egypte hebt bevrijd? (...) 14 Toen zag de HEER ervan af zijn volk te treffen met het onheil waarmee hij gedreigd had.'
2. Een argument waaruit volgens mij blijkt dat God (op een gegeven moment) zijn besluit wat betreft Jechonja en zijn nakomelingen terugtrok. In Jeremia 22:24: 'Zo waar ik leef ? spreekt de HEER ?, ook al droeg ik jou, koning Jechonja van Juda, zoon van Jojakim, als een zegelring aan mijn rechterhand, ik zou je ervan afrukken.'
Vervolgens gaat het in een ander boek over een nakomeling van Jechonja genaamd Zerubbabel, te zien dat het zijn nakomeling is in 1 Kronieken 3:17 'De zoon van Jechonja was Assir; diens zonen waren Sealtiël, 18 Malkiram, Pedaja en Senassar, Jekamja, Hosama en Nedabja. 19 Zonen van Pedaja: Zerubbabel en (...)).'
In Haggai 2:23 staat over Zerubbabel: '23 Op die dag ? spreekt de HEER van de hemelse machten ? zal ik jou, Zerubbabel, zoon van Sealtiël en mijn dienaar, dragen als mijn zegelring, want jou heb ik uitverkozen ? zo spreekt de HEER van de hemelse machten.'
In het eerste gedeelte (Jeremia) zegt God dat Hij Jojachim als een zegelring van zijn hand zou afrukken, in het tweede gedeelte (Haggai) zegt Hij dat hij Zerubbabel (een nakomeling van Jojachim) zal dragen als een zegelring. Als hij op deze keuze terugkomt, zou het dan ook niet kunnen zijn dat hij op de keuze terugkomt van dat geen van zijn nakomelingen op Davids troon zouden komen?
Reactie infoteur, 22-10-2009
Hallo Marc,
De Joodse visie is dat God de hele geschiedenis bepaalt. Als er in de Joodse Bijbel staat dat God bijvoorbeeld terugkomt op een bepaald beslissing dan was dat al van tevoren door Hem bepaald. Vanuit Gods perspectief gezien komt hij dus nooit op een beslissing terug. Dat is alleen vanuit ons perspectief zo.
Wanneer vanuit ons perspectief bezien God op Zijn beslissing terugkomt, moet dat vermeld worden in de Joodse Bijbel. En in dat geval moet je ook nog oppassen of er geen sprake is van een metafoor. Als God dus terug zou komen op Zijn beslissing dat geen van Jechonia's nakomelingen op Davids troon zouden komen, dan moet dit ergens staan vermeld. Geen van de nakomelingen van Jechonia blijken echter op de troon van David te komen. Anders had dat wel in de Joodse Bijbel gestaan.
Voor de goede orde meld ik dat de Joodse Messiach alleen moet voldoen aan de eisen in de Joodse Bijbel. De christelijke bijbel (NT) is NIET Joods en van daaruit kan niet geredeneerd worden.
Groet, Etsel
Jaco, 07-03-2009 23:08
Al 2000 jaar wordt er gediscussieerd over of Jezus nu wel of niet de Messias is. Stop daar toch mee en ga kijken naar de tekenen die Hij gedaan heeft en doet en zal doen. Dit was ook het antwoord dat Jezus aan de vrienden van Johannes gaf.
Wat jij of wie dan ook van Jezus zegt of vind. Hij is mijn enige hoop in dit leven en hierna.
Reactie infoteur, 09-03-2009
Aangezien christenen Jezus als God beschouwen, wat in strijd is met de Joodse wet (een mens is geen god), kan Jezus u geen hoop geven. Net zomin kon het Gouden Kalf de Joden hoop geven. God is geen beeld noch een mens.
MVG, Etsel
H. Blok, 15-02-2009 18:06
Tegenwoordig loopt de lijn toch via de moeder? Er wordt wel beweerd dat de lijn van Nathan die van Maria is doordat er een andere naam voor de vader van Jozef staat.
Als dit werkelijk zo is zou dat inhouden dat alleen de Here Jezus nog recht heeft op de troon van David zijn broers liggen onder de vloek van Jechonia. Hij komt terug en zal als Koning regeren. Halleluja
Reactie infoteur, 15-02-2009
In de Joodse wet gaat de genealogie via de vader en niet de moeder. Zie Numeri 1:2: Neemt het aantal op van de gehele vergadering der Israëlieten naar hun geslachten en families, overeenkomstig het aantal namen, allen die van het mannelijk geslacht zijn.
Waar u naar verwijst is de vraag of iemand wel of niet Joods is. Dat gaat via de moeder.
Bij Numeri 1:2 geldt dus dat de stamboom via de man gaat. Maar dit betekent automatisch dat de moeder ook Joods moet zijn. Anders zou het nageslacht van de man geen Jood meer zijn.
Tevens staat nergens in de Joodse Bijbel dat de Messias twee keer zal komen. Hij moet dus nog komen.
Groet, Etsel