Tehilliem: Psalm 11 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 11 - een Joodse uitleg Psalm 11 beschrijft hoe Koning David een schuilplaats vindt bij HaShem (God). De goddelozen zullen altijd proberen te schieten op het hart van mijn geloof. Maar zij schieten op de rechtvaardige als het donker is. Ze kunnen dus niet nauwkeurig schieten. Als mijn hart waar is kunnen de pijlen van de goddelozen hun plek niet vinden. Ze kunnen me soms verwonden maar ze raken mijn ziel niet als ik bewust blijf van de constante liefde van HaShem.

Tekst Psalm 11

Voor den koorleider. Van David. Bij de Eeuwige schuil ik. Hoe durft gij dan tot mij zeggen: Vliedt naar uw gebergte als vogels? Want zie, de goddelozen spannen den boog, zij leggen hun pijl op de pees, om oprechten van hart in het duister te treffen. Wanneer de grondslagen zijn vernield, wat kan dan de rechtvaardige doen? De Eeuwige woont in zijn heilige paleis, de Eeuwige heeft in den hemel zijn troon; zijn ogen slaan gade, zijn blikken doorvorsen de mensenkinderen. De Eeuwige toetst den rechtvaardige en den goddeloze; en wie geweld bemint, dien haat Hij. Hij regent op de goddelozen vurige kolen en zwavel, schroeiende wind is het deel van hun beker. Want de Here is rechtvaardig en Hij heeft gerechtigheid lief; de oprechten zullen Zijn aangezicht aanschouwen.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 11

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִדבַּיהוָה חָסִיתִי אֵיךְ תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי נודו (נוּדִי) הַרְכֶם צִפּוֹר. ב כִּי הִנֵּה הָרְשָׁעִים יִדְרְכוּן קֶשֶׁת כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל-יֶתֶר לִירוֹת בְּמוֹ-אֹפֶל לְיִשְׁרֵי-לֵב. ג כִּי הַשָּׁתוֹת יֵהָרֵסוּן צַדִּיק מַה-פָּעָל. ד יְהוָה בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ יְהוָה בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹעֵינָיו יֶחֱזוּ עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ בְּנֵי אָדָם. ה יְהוָה צַדִּיק יִבְחָן וְרָשָׁע וְאֹהֵב חָמָס שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. ו יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים פַּחִים אֵשׁ וְגָפְרִית וְרוּחַ זִלְעָפוֹת מְנָת כּוֹסָם. ז כִּי-צַדִּיק יְהוָה צְדָקוֹת אָהֵב יָשָׁר יֶחֱזוּ פָנֵימוֹ.

Toelichting op Psalm 11

veiligheid vinden bij HaShem

Psalm 11 begint met Bij den Here schuil ik. Hoe durft gij dan tot mij zeggen: Vliedt naar uw gebergte als vogels? Deze Psalm spreekt met de constante Goddelijke leiding waarmee HaShem de wereld leidt. Toch zijn er goddelozen die het geloof proberen te kleineren. Ze zeggen: "Jullie zijn gekke vogels die zonder leiding vliegen. Ga naar je veronderstelde berg dat is je geloof. Jullie zullen er niets vinden behalve wind en stenen waarop jullie doodvallen." Zij zagen bewijs voor hun argumenten in Davids woorden. Maar David zegt: Bij den Here schuil ik. Ik heb veiligheid gevonden in de wetenschap dat er een Goddelijk plan voor me is als een individu en niets kan me van de waarheid bewegen.

de pijlen van de goddelozen kunnen me niet echt raken

De goddelozen zullen altijd proberen te schieten op het hart van mijn geloof. Maar zij schieten op de rechtvaardige als het donker is. Ze kunnen dus niet nauwkeurig schieten. Als mijn hart waar is kunnen de pijlen van de goddelozen hun plek niet vinden. Ze kunnen me soms verwonden maar ze raken mijn ziel niet als ik bewust blijf van de constante liefde van HaShem.

groeien en gevoeliger worden voor de aanwezigheid van HaShem

De Here toets den rechtvaardige. HaShem test me zodat ik zal groeien en gevoeliger wordt voor Zijn aanwezigheid. Den goddeloze; en wie geweld bemint, dien haat Hij. HaShem heeft er geen belang bij de goddeloze te testen omdat zij getoond hebben niet de hand van HaShem te zien in hun dagelijkse leven

God ziet alles en verdwijnt nooit

Omdat we een beperkt verstand hebben denken we soms dat HaSHem Zijn aangezicht voor ons verbergt, maar David vertelt ons dat HaShem van de rechtvaardigen houdt en de oprechten zullen Zijn aangezicht aanschouwen. Alles is in Zijn liefhebbende handen. Het is onze uitdaging deze waarheid te begrijpen op elk niveau en ten alle tijden. David probeerde God overal te vinden ook als hij misstappen had begaan. HaShem verdwijnt nooit. HaShem is bij ons bij elke stap in ons leven.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

God stelt de Joodse gelovige constant op de proef. HaShem wil dat de Jood zo gevoeliger wordt voor Gods aanwezigheid. Wanneer we kijken naar de geschiedenis van het Joodse volk in de Diaspora dan zien we dat God zijn volk constant op de proef stelt. Hij geeft de niet-Joden beperkt vrij spel om het de Joden lastig te maken. Hij daagt de Joden uit: kies je voor Mij of voor de god van de christenen (Jezus). Wanneer de Joden de Tora trouw blijven en God blijven dienen kan hen niets overkomen. Zo kunnen de Joden naar HaShem toegroeien en Zijn oneindige liefde ontvangen. Dit is wat God verlangt van de Joden. Niets meer en niets minder. Alleen God kan oneindig veel liefde schenken aan Zijn volk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk / Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 11)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad

Infoteur: Etsel
Laatste update: 17-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!