InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Wat geloven gereformeerden?

Wat geloven gereformeerden?

Gereformeerden vormen van oudsher een herkenbaar deel van onze samenleving. Je kunt zelfs stellen dat ze een nadrukkelijk stempel op de Nederlandse identiteit gedrukt hebben. Zonder de gereformeerden was Nederland nooit ontstaan. Maar tegenwoordig worden gereformeerden vaak gezien als een verouderd verschijnsel, dat vanzelf zal verdwijnen. Volgens velen is dat maar goed ook. Zij beschouwen gereformeerden als gevaarlijk en fundamentalistisch. Maar wat geloven gereformeerden eigenlijk?

Gereformeerden

Gereformeerden heb je tegenwoordig in allerlei soorten, maar bij dit artikel ga ik uit van de klassieke gereformeerde leer. Deze is ontstaan in de tijd van de Reformatie, onder invloed van Luther en vooral Calvijn. Gereformeerden worden daarom ook wel calvinisten genoemd.

Bijbel

Gereformeerden baseren zich op de Bijbel. Dit is het Woord van God. Weliswaar zijn de Bijbelboeken geschreven door allerlei mensen, maar die zijn daarbij geleid door de Heilige Geest. Dit heet inspiratie. Gereformeerden baseren zich op de hele Bijbel en alleen op de Bijbel. Anders dan de rooms-katholieken kennen gereformeerden geen beslissende waarde toe aan andere geschriften of de traditie.

Omdat ook anderen zich op de Bijbel baseren, maar dan een andere uitleg volgen, hebben gereformeerden de beslissende onderdelen van hun Bijbeluitleg vastgelegd in belijdenisgeschriften. Dit zijn de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels. Ook aanvaarden gereformeerden de oude belijdenissen: de Apostolische Geloofsbelijdenis, de Geloofsbelijdenis van Nicea en de Geloofsbelijdenis van Athanasius. Al deze belijdenissen hebben echter alleen een verduidelijkende betekenis. Alleen de Bijbel zelf is beslissend.

Belangrijkste punten

De belangrijkste punten uit de gereformeerde leer zijn de volgende:
  • Er is één God. Deze God is drieënig, want Hij bestaat uit drie personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
  • Deze God heeft de wereld en de mens geschapen, volmaakt en zonder zonde.
  • In het paradijs kozen Adam en Eva voor de zonde. Sindsdien gaat de hele schepping gebukt onder de zonde. De mens kan niet meer volmaakt leven, maar is door de erfzonde geneigd tot het doen van verkeerde dingen. Daarom hebben alle mensen in plaats van het eeuwige leven, de eeuwige dood verdiend. Alleen volmaakte mensen mogen eeuwig leven.
  • Om de mens te redden heeft God zijn Zoon (Jezus Christus) naar de aarde gestuurd om de straf voor de zonde te dragen. Omdat hij tegelijk God en mens is, had hij als enige mens de mogelijkheid om geen zonde te doen. Daarom kon hij de straf dragen voor alle mensen. Zelf kunnen ze dat niet meer, doordat ze door hun zonde hun schuld alleen maar elke dag groter maken.
  • Jezus werd geboren uit de maagd Maria (hij had dus geen biologische aardse vader). Hij stierf aan het kruis (zo droeg Hij de straf) en stond na drie dagen weer op uit de dood (zo overwon Hij de dood). Hij ging terug naar de hemel. Van daaruit regeert hij de wereld, tot hij weer terugkomt voor het Laatste Oordeel. Dan krijgen de gelovigen het eeuwige leven en de ongelovigen de eeuwige dood.
  • Om het eeuwige leven de krijgen, moet je als mens alleen maar geloven dat Jezus Christus Gods Zoon is en dat Hij de straf voor je zonden gedragen heeft omdat je dat zelf niet kunt. Je kunt het eeuwige leven op geen enkele manier verdienen. Je krijgt het alleen uit genade.
  • Ook het geloof zelf krijg je uit genade. Als het aan de mens zelf lag, zou geen mens gaan geloven. Daarom heeft Jezus na zijn hemelvaart de Heilige Geest naar de aarde gezonden om het geloof in het hart van mensen te leggen.
  • Omdat je het eeuwige leven alleen uit genade krijgt, doet het er dus niet toe hoe je leeft. Maar dat betekent niet dat gelovigen er maar op los kunnen leven. Als de Heilige Geest je het geloof geeft, zal Hij er ook voor zorgen dat je niet langer zonde wilt doen. Het kan niet anders, of een gelovige zal vruchten van het geloof (goede werken) voortbrengen. Toch blijft ook een gelovige steeds weer zonde doen. Het is als het ware een strijd tussen de oude en de nieuwe mens. De volmaaktheid komt pas na dit leven.
  • Niet alle mensen krijgen het geloof en het eeuwige leven. Alleen mensen die God heeft uitgekozen krijgen het. Niet omdat zij beter zijn dan anderen.
  • De mensen die het geloof niet krijgen, gaan voor eeuwig verloren. Maar dat is niet Gods schuld. Het is hun eigen zonde waarvoor zij de straf moeten dragen.
© 2008 - 2017 Auctor, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe word je dominee?Hoe word je dominee?Als dominee geef je het woord van de Bijbel door aan mensen, door te preken en te onderwijzen volgens de leer van de pro…
Veranderd Godsbeeld en negatieve theologieHet Godsbeeld (de voorstelling die we van God hebben) is veranderd. Van een verpersoonlijkte God (zoals in de bijbel, Go…
De psychologische natuur en functies van godsdienstDe psychologische natuur en functies van godsdienstGodsdienst is een fascinerend vakgebied en dat is een reden om het te bestuderen. In de media alleen al lezen we dagelij…
Ontstaan der Nederlanden: afwezigheid van Karel VVoor een jonge staat als de Nederlanden was de constante afwezigheid van keizer Karel V een teken van desinteresse. Juis…

Reageer op het artikel "Wat geloven gereformeerden?"

Reacties

Ellen, 06-02-2017 22:11 #8
Gelijk heb je Milou. Jouw verhaal kon de mijne zijn. Identieke situatie. Fetrouwd met een refro. Leek aardige man, maar het is een dictator, zegt nooit sorry, heeft altijd gelijk en als ik niet doe wat hij zegt, zie ik de kleinkinderen niet meer. Dochter is al precies zo. Neerbuigend en ronduit onaardig. Heb sinds begin januari knobbel in borst, maar even bellen… ho maar. Je kan de hele dag wel huilen.

Milou, 15-02-2016 15:44 #7
Ik geloof in God. Daar wil ik graag mee beginnen.
Waar ik niet in geloof zijn kerken die jou hun mening opdringen.
Geen tv, geen internet, op zondag geen gelduitgeven etc… etc… etc…
Hoezo niet? Staat nergens in de bijbel dat ik geen tv mag hebben. Volgens mij waren ze er destijds nog niet.
En waarom mag ik op zondag geen geld uitgeven? Waarom mag ik - als ik de hele week hard heb gewerkt- op zondag niet een hapje gaan eten op een terras met mooi weer? Dat soort dingen begrijp ik niet en daarom doe ik dat ook gewoon.
Ik ben door een huwelijk - niet het mijne- verwand geraakt in een gereformeerde familie en ik heb zelden zulke huichelaars gezien. Wel twee keer par zondag in de kerk zitten, maar aan de andere kant niets overhebben voor de medemens.
Ze komen altijd achteraf met hun zogenaamde ' hulp'. " Had het maar gezegd, had het maar gevraagd", terwijl ze donders goed weten wat er speelt. Nog nooit heeft iemand mij hulp aangeboden, terwijl ik toch op een bepaalde manier lichamelijk beperkt ben en weduwe.
Je krijgt ook het gevoel dat ze naar de kerk gaan omdat iedereen het weet en ziet als ze NIET gaan. Op vakantie gaan ze rustig 5 weken niet, nee dan was er zogenaamd geen kerk. Maar dan denk ik : ' je bent duizenden kilometers van huis. De kans dat je iemand ven je gemeente tegenkomt is zo goed als nihil'.
En dan vind ik het huichelen.
Ik ben zelf katholiek. Ook in dat geloof zijn haken en ogen, maar je wordt als kind niet grootgebracht met het idee dat God een boeman is en jij dan wakker ligt omdat je een snoepje uit de snoeppot hebt genomen, terwijl je moeder zei dat het niet mocht.
God is liefde. God is vergevingsgezind.

Malika, 03-01-2014 22:50 #6
Er word in de reacties gegeven met heel je hart en ziel in hoeverre kiezen de meeste mensen met heel hun hart en ziel voor God dat zijn er maar weinige de meeste tijd kiezen we met onze mond maar is onze hart er verre van want we gaan dan vaak teveel op in andere dingen waar onze hart en ziel vaak meer ligt dan bij God en God heeft idd de mensen zelf uitgekozen wat er duidelijk in de bijbel staat waardoor ze Hem dus met heel hun hart en ziel zoeken.En God ziet meer als wij mensen zien dus Hij ziet werkelijk de harten aan van mensen vandaar dus dat Hij kiest wie een oprecht hart hebben.Je kan wel met je mond zeggen dat je gelooft of je je bekeert maar als je hart er niet mee overeen stemt klopt het niet en dat ziet God dus dus is het zeker wel genade maar het is wel de bedoeling dat we er zelf geen spelletje of een poppenkast van maken.

Van den Outenaar, 27-08-2013 21:34 #5
Hoe staan gereformeerden tegenover reanimatie?

Edwin, 24-04-2013 12:35 #4
Met de laatste twee punten heb ik wat moeite. Hieruit blijkt dat God van te voren de selectie maakt wie wel en wie niet eeuwig leeft. Ik heb uit de bijbel geleerd dat Jezus voor ons allen is gestorven, niemand uitgezonderd. Dat zijn offer een basis en waarborg is tot redding. En dat God de beloner is voor wie hem ernstig zoeken [hebr 11:6].
Ik begrijp dat wij geen leven kunnen verdienen, maar welke Bijbelse basis heb je om te geloven dat iemand niet tot inkeer zou kunnen komen? Ik ben erg benieuwd.

Ruud, 12-10-2012 16:46 #3
Goeie vraag: Als ik de regels zo eens lees, dan zou je een redelijk vermoeden krijgen dat de GOD van de gereformeerden een aristocraat was/is. Het lijkt erop dat GOD ook zo zijn persoonlijke voorkeur heeft. Net als bij voetbal word je geselecteerd. En dan praten ze over genade. Genade is dus willekeur, terwijl de mens een product is van GOD. Neen deze hele theoretische uiteenzetting rammelt aan elke kant. Kijk… eerlijkheid kan ik wel waarderen maar om je eigen sadistische regels in een vat te gieten met het etiket GOD is niet meer dan een laffe daad. Dat getuigt niet van een sterke persoonlijkheid maar goed, het werkt voor een deel van de mensen en dan krijg je vanzelf een groep. En daarom leven wij in een multiculturele samenleving.

Ruud, 12-10-2012 16:42 #2
Goeie vraag: Als ik de regels zo eens lees, dan zou je een redelijk vermoeden krijgen dat de GOD van de gereformeerde een aristocraat was/is. Het lijkt erop dat GOD ook zo zijn persoonlijke voorkeur heeft. Net als bij voetbal wordt je geselecteerd. En dan praten ze over genade. Genade is dus willekeur, terwijl de mens een product is van GOD. Neen deze hele theoretische uiteenzetting rammelt aan elke kant. Kijk… eerlijkheid kan ik wel waarderen, maar om je eigen sadistische regels in een vat te gieten met het etiket GOD is niet meer als een laffe daad, Dat getuigt niet van een sterke persoonlijkheid, Maar goed het werkt voor een deel van de mensen en dan krijg je vanzelf een groep. En daarom leven wij in een multiculturele samenleving.

Marja Leonardi-Hansma, 11-04-2012 22:59 #1
Er staat hierboven dat niet iedereen wordt uitgekozen door God om het geloof te krijgen. Waarom niet? Dit begrijp ik niet. Dan hebben ze toch ook geen schuld dat ze verloren gaan? Als iemand zich bekeert is hij een kind van God ook al heeft hij veel zonden gedaan. De mensen die het geloof niet krijgen van God gaan voor eeuwig verloren staat hierboven maar dat begrijp ik niet. Als je God zoekt met je hele hart en ziel en je neemt Hem aan ga je niet verloren. Hoe kan het dan dat de mens geen schuld er aan heeft als hij wel God wil als Zijn Heiland en God wil hem niet? Dit begrijp ik niet helemaal. Ik heb altijd geleerd dat als je God zoekt je Hem ook altijd vindt en je behouden bent en blijft door je geloof in Hem. Of niet?

Infoteur: Auctor
Gepubliceerd: 07-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 8
Schrijf mee!