InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: het leven van aartsvader Abraham

Joodse Bijbel: het leven van aartsvader Abraham

Joodse Bijbel: het leven van aartsvader Abraham Abraham is de eerste aartsvader. Hij is de zoon van Terach die aan het hof van Nimrod dient. Nimrod wil de baby Abram doden omdat zijn astrologen Abram als een toekomstige bedreiging zien. Terach redt het leven van Abram die in een grot wordt verstopt. Gedurende zijn jeugd komt Abram tot de ontdekking dat er Eén G'd is die alles heeft geschapen en controleert. Abram belandt later in de gevangenis maar wordt door G'ds hulp niet gedood. Daarna trekt hij via Mesopotamië richting Kanaän. Aartsvader Abraham staat aan het begin van het Joodse volk.

Abrams familie in Ur der Chaldeeën

Eén van de belangrijkste personen aan het hof van Nimrod in Ur der Chaldeeën in Babel (Babylonië) is Terach, de zoon van Nahor, een achterkleinzoon van Eber. Terach heeft drie zonen: Abram (Abraham), Nahor en Haran.

Abrams geboorte

De nacht vóór de geboorte van Abraham kijken de astrologen van Nimrod in de sterren vanuit het huis van Terach. Zij lezen in de sterren dat de nieuwgeboren baby de vader zal worden van een machtige natie. Dit wordt aan Nimrod verteld en deze wordt bang dat zijn eigen ster zal verduisteren.

Nimrod probeert Abram te doden

Nimrod vraag Terach zijn zoon Abram te brengen naar het paleis om de baby te doden. Terach verwisselt Abram met de baby van een dienaar. Nimrod merkt het niet op en doodt de baby van de dienaar. Abram wordt in een grot verborgen gehouden.

De jonge Abram herkent G'd

Abram verblijft in de grot tot zijn tiende. Gedurende deze tijd komt hij tot het geloof in G'd door gezond verstand. Abram ziet de zon en de maan en de sterren komen en gaan, elk in hun eigen tijd. Hij merkt op dat de zon ruimte maakt voor de maan ondanks haar ogenschijnlijke goddelijke macht en de maan 's ochtends weer ruimte maakt voor de zon. En dus redeneert hij dat er een Macht moet zien die boven de zichtbare natuurkrachten staat. Een Macht die dit alles geschapen heeft en alles controleert ten alle tijden. Achter de beperkte kracht van de natuur, neemt de jonge Abram het onbeperkte en tijdloze bestaan van G'd waar.

Dan maakt G'd zich bekend aan Abram en leert hem de juiste manier van leven. Later vertrekt Abram naar het huis van Noach en Shem. Daar studeert hij vele jaren en leert G'd te dienen.

Abram vernietigt de afgoden

Nimrod is ondertussen de dreiging van de nieuwe ster vergeten. Hij vertrouwt Terach en luistert naar diens adviezen een staatsaangelegenheden. Bovendien dient Terach de nieuwe afgoden die Nimrod introduceert.

Abram doet alles om veel mensen te overtuigen van hun ongelijk om afgoden te dienen. Maar zijn vader Terach luistert niet naar hem. Op een dag neemt Abram een bijl en vernietigt alle afgoden behalve de grootste. Terach beschuldigt Abram, maar die zegt dat de grootste afgod de andere afgoden heeft gedood. Terach vertelt dat dit onmogelijk is omdat afgoden niet vechten. Dan realiseert hij zich dat zijn zoon hem beet genomen heeft en dat de afgoden gemaakt zijn van steen en hout en zelfs niet kunnen bewegen. Terach wordt erg boos en vertelt Nimrod van Abrams afkeer van de afgoden.

Abram in Nimrods handen

Abram wordt in de gevangenis gegooid en ter dood veroordeeld middels vuur. Abram verklaart voor het hof dat Nimrod geen macht heeft tegen de wil van God. Het vuur kan hem geen kwaad doen als G'd dat niet wil. De moedige toespraak verspreid zich over het land en iedereen wil uitvinden of Abram gelijk heeft of slechts een dromer is.

Het wonder in de oven

Abram wordt in de oven gegooid. Maar G'd is bij hem en het vuur raakt hem niet. Het vuur brand alleen het touw af waarmee Abram is vastgebonden. De mensen kunnen hun ogen niet geloven. Ze zien Abram in het midden van de vlammen lopen en er gebeurt niets. Nimrod erkent dat Abram een man van G'd is en laat hem vrij. Met Abram gaan twee honderd man van adel mee. Zij verlaten Nimrod en worden door Abram onderwezen in de kennis van de ware G'd.

Abram trouwt Sarai. Hij woont bij Tereach. Maar wanneer hij er achter komt dat Nimrod hem in het geheim wil doden verlaat hij het huis en vlucht naar Noachs huis waar hij als jonge man woonde. Terach volgt hem en samen gaan ze naar Haran in Mesopotamië (Aram Naharaim).

G'ds bevelen en belofte aan Abram

Maar de mensen in Mesopotamië aanbidden afgoden. Daarom zegt G'd tegen Abram: Genesis 12:1:-3 "Trek weg uit je land, verlaat je familie, verlaat ook je naaste verwanten, en ga naar het land dat Ik je wijzen zal. Ik zal je tot een groot volk maken, Ik zal je zegenen, Ik zal je aanzien geven, een bron van zegen zul je zijn. Ik zal zegenen wie jou zegenen, wie jou bespot, zal Ik vervloeken. Alle volken op aarde zullen wensen gezegend te worden als jij."

Abram gehoorzaamt G'd

Abram doet wat G'd hem opdraagt. Wanneer hij 75 jaar oud is verlaat hij Haran vergezelt door zijn vrouw Sarai en zijn neef Lot, de zoon van zijn broer Haran. Zij trekken het land Kanaän binnen. Bij de stad Sichem in het eikbos van Moreh, verschijnt G'd aan Abram en zegt: Genesis 12:7: "Ik zal dit land aan je nakomelingen geven." Abram bouwt een altaar voor G'd en reist door het land om de kennis van G'd te verspreiden.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom wil Nimrod de baby Abram doden?
  2. Wanneer ontdekt Abraham dat alleen G'd bestaat?
  3. Waarom heeft de natuur maar een beperkte kracht?
  4. Hoe maakt Abram aan zijn vader Terach duidelijk dat het dienen van afgoden fout is?
  5. Wat doet Nimrod met Abram wanneer hij hem gevangen heeft genomen?
  6. Waarom wil G'd dat Abram Mesopotamië verlaat en waar gaat Abram naar toe?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala 2: Abraham kabbalist - Sefer JetziraTien generaties na Noach verscheen Abraham op het toneel. Hij was de zoon van Terach uit Mesopotamië. Terach diende afgo…
Abraham-Ibrahim - Oorsprong van de naamIbrahim, Abraham genoemd in het Nederlands, verwijst naar de aartsvader Abraham. Betekenis van de naam is “vader van vel…
Joodse Bijbel: Het verbond tussen G'd en AbrahamJoodse Bijbel: Het verbond tussen G'd en AbrahamG'd belooft Abram een rijk nageslacht. Hoewel Abram oud is en geen kinderen heeft gelooft hij G'd. G'd vertelt Abram dat…
Geschiedenis Jodendom: Abraham, Izaäk, Jakob en MozesGeschiedenis Jodendom: Abraham, Izaäk, Jakob en MozesHet Jodendom is in Haran, Mesopotamië, ontstaan. Abram wordt de eerste mens die gelooft in Eén God. Hij gaat een volk st…
God: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visieGod: Abraham introduceert geloof in Eén God - Joodse visieAbraham is de persoon die de mensheid kennis laat maken met een transcendente God die Eén is, die onafhankelijk is, die…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: het leven van aartsvader Abraham"

Reacties

Jan Hofman, 02-05-2016 11:50 #2
Bij toeval(!?) lees ik dit verhaal. Het bijbelse verhaal ken ik. Nu lees ik o.m. over "Het wonder in de oven". Het boek Daniël kent eenzelfde gebeuren.
Vraag: waar vindt ik beschreven het door u aangehaalde "wonder".

vr. groet
Jan Reactie infoteur, 02-05-2016
Dag Jan,

In de midrash komt dit verhaal voor: http://thetorah.com/why-the-midrash-has-abraham-thrown-into-nimrods-furnace/

Groet,

Etsel

Denise, 01-01-2011 23:10 #1
Ik heb hier een vraag over. Waar komt de informatie vandaan van de geboorte van abraham en het begin van zijn leven? Ik vind dit namelijk nergens anders terug en wil graag weten wat de bron van deze informatie is. Ik hoop van u te horen. gr. denise Reactie infoteur, 02-01-2011
De Joden gebruiken ook de Mondelinge Tora (Talmoed, Misjna) en de Midrasj. Zie voor meer informatie: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/6737-joods-religieuze-boeken-na-de-bijbel.html

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Reacties: 2
Schrijf mee!