InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Religieuze geschiedenis Joden 49: Joden en de Reformatie

Religieuze geschiedenis Joden 49: Joden en de Reformatie

De Reformatie brengt de corruptie van de Kerk aan het licht en brengt het Protestantisme. Voor de Joden betekent het gewoon meer slechts nieuws. Martin (Maarten) Luther is de Joden eerst goedgezind. Maar wanneer blijkt dat Joden zich niet willen bekeren tot het Protestantisme, wordt hij één van de ergste antisemieten uit de geschiedenis. Hitler en de Nazi's voeren later de plannen van Maarten Luther uit.

Protestantse Reformatie

De Kerk is de grote feodale speler geworden in het economisch systeem van Europa. De Kerk wordt rijk en machtig, zowel in politiek als militair opzicht. De Kerk wordt steeds immoreler. De Reformatie brengt de corruptie aan het licht.

Bijbel een gevaarlijk boek

De Kerk staat niet toe dat de Bijbel vertaald wordt uit het Latijn in andere talen. Waarom wil de Kerk niet dat het gewone volk de Bijbel leest. Er staat bijvoorbeeld in dat mensen van elkaar moeten houden en dat alle mensen gelijk zijn. Wanneer alle mensen gelijk zijn moet de Kerk haar positie opgeven.

Martin (Maarten) Luther

In 1506 bouwt de Kerk in Rome de St. Peters Basilica in het Vaticaan. Dit kost veel geld. Er wordt geld opgehaald bij de gewone bevolking door de verkoop van aflaten (kwijtschelden van de zonden door tussenkomst van de Kerk).

Wanneer Martin Luther naar Rome reist is hij geschokt door wat hij ziet. Bij terugkomst thuis raakt hij in een geloofscrisis. Hij lost het probleem op door met de theorie van genade te komen, dat later deel uit gaat maken van de Protestantse theologie. De theorie houdt in dat er redding komt door Gods genade. Hij timmert zijn 95 stellingen op de deur van de Heilige Kerk in Wittenberg op 31 oktober 1517. Hij wordt vier jaar later uit de Katholieke Kerk gezet omdat hij de Bijbel vanuit het Latijn in het Duits vertaalt. Dankzij de boekdrukkunst is het onmogelijk om Luther nog de mond te snoeren. In Noord-Europa krijgt Luther veel steun. De nieuwe religie heet het Protestantisme. Er ontstaat een Dertig Jarige oorlog tussen Protestanten en Katholieken (1618-1648). De oorlog heeft een grote invloed op de Joden.

Martin (Maarten) Luther en de Joden

Luther ziet hoe slecht de Katholieke Kerk de Joden heeft behandeld. Daar moet verandering in komen. Hij denkt dat de Joden zich niet bekeerd hebben tot het christendom vanwege de corruptie binnen de Kerk. Hij denkt dat de Joden het Protestantisme beter kunnen verkroppen en zullen overstappen tot het christendom. Maar de Joden bekeren zich niet. Zij zien het christendom als een valse religie vanaf het begin. Luther neemt de verwerping persoonlijk en hij wordt één van de ergste antisemieten in de geschiedenis. Hij schrijft over De Joden en hun leugens. Hij stelt een plan op die onder andere de volgende punten bevat:
  • verbrandt alle synagogen
  • vernietig Joodse heilige boeken
  • verbiedt rabbijnen onderwijs te geven
  • vernietig Joodse huizen
  • ban de Joden van wegen en markten
  • verbiedt Joden geld te lenen
  • neem Joods bezit in beslag
  • dwing Joden zware arbeid te verrichten
  • verjaag Joden uit christelijke steden

Vierhonderd jaar later gebruiken Hitler en de Nazi's de geschriften van Luther in hun anti-Joodse propaganda en zetten het plan in werking.

Meer informatie: Startpagina - Joodse geschiedenis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Religieuze geschiedenis Joden 49: Joden en de Reformatie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-04-2013
Gepubliceerd: 04-09-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!