InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De Amish, terug in de tijd

De Amish, terug in de tijd

De Amish, terug in de tijd De Amish geloofsgemeenschap is een aparte gemeenschap die leeft ver van de “moderne wereld”. Ze kunnen in eigen middelen voorzien, bouwen zelf huizen, onderwijzen hun kinderen en leven sober. Wat is dit eigenlijk voor gemeenschap?

Wie en waar

De Amish leven in Noord Amerika. In het verleden kwamen deze geloofsgemeenschappen ook in Zuid Amerika, Europa en Rusland voor, maar uiteindelijk zijn de meeste geëmigreerd naar Noord Amerika. Een ander deel stoot zich aan bij een andere gemeenschap zoals de Baptisten.

De Amish zijn volgelingen van de Zwitser Jakob Amman, welke leefde van 1644 tot 1730. De volgelingen leven grotendeels in Pennsylvania, Ohio en Indiana en er staan zo’n 200.000 Amish aanhangers geregistreerd.

Wijze van leven

De Amish leven sober, hebben hechte familiebanden, leven geestelijk ver van de moderne wereld en willen met rust gelaten worden. Ze zorgen voor de eigen gemeenschap en doen geen beroep op de overheid. Men heeft ook een eigen taal, Bibel Deitsch.
De levenswijze kan vergeleken worden met onze levenswijze en klederdracht van begin 19e eeuw. Sober, zwart, zonder sieraden en de vrouwenharen zitten onder witte kapjes weggestopt en de kinderen dragen dezelfde zwarte, sobere kleding.

Met een sterk verbeterde gezondheidszorg en een gemiddeld aantal van 7 kinderen per gezin (men doet niet aan geboortebeperking) doet de gemeenschap het meer dan goed.

Techniek
Het zijn voornamelijk akkerbouwers die deels ook met de middelen uit die tijd werken. Een ander deel gaat iets verder mee in de technische middelen van deze tijd.
De groepering die dit alles afwijst noemt men de Old Order Amish en tijd ook nu nog rond met paard-en-wagen.

Vreemd te moeten constateren dat men zelf niet mag autorijden, maar als een ander achter het stuur zit mag men wel meerijden. Een wasmachine op normale elektriciteit mag niet behalve als deze via een generator aangedreven wordt.

Jongeren en adolescenten
Men gaat tot het 14e levensjaar naar school en krijgen maar in een beperkt aantal vakken les.
  • Lezen-schrijven-rekenen
  • Aardrijkskunde-geschiedenis
  • Bijbelkennis
Men leert dus maar deels wat er leeft in de wereld en gecombineerd met geen TV, radio, internet of kranten geeft het dus een beperkt beeld. De aansluiting op het reguliere onderwijs, als men de gemeenschap wil verlaten, kan dan ook tot problemen leiden.

Tussen het 16de en 20ste levensjaar mag men gedurende enkele maanden “de wereld verkennen” en kan er besloten worden de Amish gemeenschap te verlaten. Men noemt deze periode Rumspringa. Vanwege scholingsachterstanden en de onbekendheid met de moderne wereld (techniek, nieuwe vrienden maken etc.) is het voor vele geen optie en voelen zich veiliger in de besloten en veilige Amish gemeenschap.
Als men terugkeert naar de gemeenschap dan moeten ze daar ook blijven. Bijna 90% van de jongvolwassenen kiest hiervoor.

De Amish, een aparte maar welvarende gemeenschap.

Lees verder

© 2008 - 2014 Annastaal, gepubliceerd in Religie (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Shipshewana en de amishShipshewana is een plaats midden in een amishgebied. Het ligt in de Amerikaanse staat Indiana en herbergt de vele doopsg…
De geloofsgemeenschap "Amish"De geloofsgemeenschap "Amish"De Amish zijn een religieuze gemeenschap in Noord-Amerika, die na verschillende schisma's ontstonden uit de Protestanten…
De staat PennsylvaniaDe staat PennsylvaniaPennsylvania, ook wel afgekort PA of keystone state was de tweede staat van Amerika. Het is een staat waarvan sommige de…
Religieuze geschiedenis Joden 3: Bijbel als geschiedenisVeel informatie uit de Bijbel is bevestigd door archeologische opgravingen. Er is niet veel direct bewijs voor de eerste…
Baptisme, geloven, gemeente en dopenBaptisme, geloven, gemeente en dopenIn 1609 ontstaat het baptisme. Baptisten zijn protestantse christenen die alleen volwassen gelovigen dopen. De eigen gem…

Reageer op het artikel "De Amish, terug in de tijd"

Infoteur: Annastaal
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Inspirerende plaatsen
Schrijf mee!