InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 57 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 57 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 57  een Joodse uitleg Psalm 57 gaat over David die op de vlucht is voor Saul en zich verschuilt in een grot. Saul leeft in de veronderstelling dat David hem kwaad wil aandoen. Daarom jaagt hij op David. Maar het is slechts inbeelding van Saul omdat David hem niets aan wil doen. David kan Saul doden maar doet het niet. Net zoals Jakob doet wanneer hij geconfronteerd wordt met Ezau, bidt David tot God dat hij niet gedood wordt of gedwongen wordt om te doden. Dankzij zijn vertrouwen in God, wordt David gered. We moeten de wijsheid van David bewonderen. Hij ziet in hoe tragisch de situatie is: er is sprake van een misverstand omdat Sauls perceptie los staat van de realiteit.

Tekst Psalm 57

Voor de koorleider. Op de wijs van Verdelg niet. Van David, een stil gebed, toen hij voor Saul was gevlucht in een spelonk. Wees mij genadig, God, wees mij genadig, want bij U is mijn leven geborgen. In de schaduw van Uw vleugels zal ik schuilen, tot het doodsgevaar is geweken. Ik roep tot God, de Allerhoogste, tot God, die mij beschermt. Uit de hemel zal hij hulp sturen, wie mij bedreigt wordt smadelijk verjaagd. Ja, God stuurt mij Zijn liefde en trouw.
..
..
Mijn hart is gerust, o God, mijn hart is gerust, ik wil voor U zingen en spelen. Ontwaak, mijn ziel, ontwaak met harp en lier, ik wil het morgenrood wekken. U, Heer, zal ik loven onder de volken, over U zingen voor alle naties. Hemelhoog is Uw liefde, tot aan de wolken reikt Uw trouw. Verhef U boven de hemelen, God, laat Uw glorie heel de aarde vervullen.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 57

א לַמְנַצֵּחַ אַל-תַּשְׁחֵת לְדָוִד מִכְתָּם בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי-שָׁאוּל בַּמְּעָרָה. ב חָנֵּנִי אֱלֹהִים חָנֵּנִי כִּי בְךָ חָסָיָה נַפְשִׁיוּבְצֵל-כְּנָפֶיךָ אֶחְסֶה עַד יַעֲבֹר הַוּוֹת. ג אֶקְרָא לֵאלֹהִים עֶלְיוֹן לָאֵל גֹּמֵר עָלָי. ד יִשְׁלַח מִשָּׁמַיִם וְיוֹשִׁיעֵנִי חֵרֵף שֹׁאֲפִי סֶלָהיִשְׁלַח אֱלֹהִים חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ. ה נַפְשִׁי בְּתוֹךְ לְבָאִם אֶשְׁכְּבָה לֹהֲטִיםבְּנֵי-אָדָם שִׁנֵּיהֶם חֲנִית וְחִצִּים וּלְשׁוֹנָם חֶרֶב חַדָּה. ו רוּמָה עַל-הַשָּׁמַיִם אֱלֹהִים עַל כָּל-הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ. ז רֶשֶׁת הֵכִינוּ לִפְעָמַי כָּפַף נַפְשִׁיכָּרוּ לְפָנַי שִׁיחָה נָפְלוּ בְתוֹכָהּ סֶלָה. ח נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים נָכוֹן לִבִּי אָשִׁירָה וַאֲזַמֵּרָה. ט עוּרָה כְבוֹדִי עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר. י אוֹדְךָ בָעַמִּים אֲדֹנָי אֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים. יא כִּי-גָדֹל עַד-שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד-שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ. יב רוּמָה עַל-שָׁמַיִם אֱלֹהִים עַל כָּל-הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ.

Toelichting op Psalm 57

Boosheid verdwijnt, het heeft geen echte basis in realiteit

Wanneer we door angst worden overvallen zijn we niet in staat om helder te denken en is het verleidelijk om blindelings te reageren, zegt Rabbijn Yitzchok Rubin. Maar degenen die op God vertrouwen vragen Hem om genade. David zegt dat de boosheid verdwijnt omdat het geen echte basis heeft in de realiteit. Omdat de ziel eeuwig verbonden is met God zullen we veilig zijn wanneer we Gods genade zoeken.

Alleen Gods wil doen

Wanneer we in groot gevaar verkeren is het verleidelijk om instinctief te handelen, betoogt Rubin. Maar als we accepteren dat God de wereld regeert dan moeten we erop bedacht zijn dat het alleen Zijn wil is dat we moeten verlangen en dat ons doel is in de wereld.

Façade

Degenen die verraad plegen leven in een wereld die slechts een façade is. Hun wereld is niet echt. De echte wereld is Gods wereld waarin waarheid en vriendelijkheid voor eeuwig aanwezig zijn.

Leeuwen

De leeuwen waarover in Psalm 57 over gesproken wordt zijn volgens Rashi de generaals van Saul: Avner en Amasa, die leeuwen van Tora geleerdheid waren. Maar zij laten zich leiden door hun ego's en besluiten David te vervolgen. Zij denken zelfs dat ze door God geïnspireerd zijn. Ze gebruiken vaak de woorden 'leshem Shamayim' (ter wille van de Hemel). Maar David blijft zich richten op Gods wil. Hij bidt, concentreert zich en verliest het geloof niet.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Saul vervolgt David omdat Sauls perceptie losstaat van de realiteit.

Maan

Chabad Rabbijn Shlomo Yaffe legt uit dat de werkelijkheid perceptie is. Hij geeft hierbij het voorbeeld van de vernieuwing van de maan dat een belangrijke rol speelt in de Bijbel (Joodse maanden zijn gebaseerd op de maan- en zonnecycli).

We kunnen de maan op twee verschillende manieren waarnemen. De helderheid van de maan staat bijvoorbeeld voor Gods aanwezigheid en de potentie om positieve dingen te doen in de wereld. We kunnen echter ook de duisternis van de maan waarnemen de negatieve dingen in de wereld. Dit is het ware doel en de realiteit van de kosmos, en meer echt dan alles wat we op het eerste gezicht als concreet en onveranderlijk zouden kunnen beschouwen.

Balans

De grote middeleeuwse Joodse filosoof Maimonides schrijft dat dat ieder individu zichzelf moet beschouwen als gelijk gebalanceerd tussen goed en kwaad, en de wereld als geheel ook als gelijk gebalanceerd tussen goed en kwaad. Dit impliceert dat één goede daad, of zelfs één goede gedachte zoals de Lubavitcher Rebbe betoogt, de balans in het voordeel van het goede kan brengen en zo de wereld hersteld kan worden. Dit houdt dus in dat de perceptie op het leven van iedere individu van cruciaal belang is, niet alleen voor zijn eigen welzijn maar ook voor de hele wereld.

Sauls perceptie van de werkelijkheid is duisternis. Hij ziet alleen de negatieve dingen in de wereld en denkt ten onrechte dat David hem wil doden. Is Sauls perceptie op het leven het licht dan slaat de balans in het voordeel van het goede en achtervolgt hij David niet.

Lees verder

© 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 4 in jonge taalBijbel - Psalm 4 in jonge taalPsalm 4 is een lied om je aan te sporen tot inkeer en rust. Zoek contact met God voordat je actie onderneemt naar je vri…
Tehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegPsalm 23 wordt in vele Joodse gemeenten aan het eind van de dienst gezegd, gevolgd door het half-kaddiesj en bar'choe. T…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk / Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 57)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • http://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/825467/jewish/Reality-is-Perception.htm
  • http://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/350966/jewish/Perception-and-Power.htm

Reageer op het artikel "Tehilliem: Psalm 57 een Joodse uitleg"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 01-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!