InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 55 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 55 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 55  een Joodse uitleg Psalm 55 wordt door David gecomponeerd wanneer hij uit Jeruzalem vlucht voor zijn lasteraars Doeg en Achitofel die hem willen doden. David had Achitofel als een vriend beschouwd en gaf hem alle eer, maar Achitofel verraadt hem en breekt hun verbond. David vervloekt al zijn vijanden zodat alle generaties het weten en niet meer zondigen. David geeft aan ons in deze Psalm de woorden die gebruikt worden voor het gebed om kracht te putten deze vijand te verslaan. Wanneer je verraden bent door gevoelens die je oprechte verlangens om dichtbij God te zijn hebben bezoedeld, is het mooiste wat je kan doen je tot Hem te wenden in smeekbede. Als je het vraagt zal God je continu bijstaan.

Tekst Psalm 55

Voor de koorleider. Bij snarenspel. Een kunstig lied van David. Luister, God, naar mijn gebed, verberg u niet als ik om hulp smeek, sla acht op mij en geef mij antwoord. Klagend loop ik rond, radeloos door het schreeuwen van de vijand en het tieren van de goddelozen, want zij storten onheil over mij uit en bestoken mij met hun woede. Mijn hart krimpt in mijn binnenste, doodsangst heeft mij bevangen, vrees en beven grijpen mij aan, ik huiver over heel mijn lichaam.
..
..
Zo iemand verraadt zijn vrienden en verbreekt de broederband. Zijn mond is glad als boter, maar vijandig is zijn hart, zijn woorden, zachter dan olie, zijn een getrokken dolk. Leg uw last op de Eeuwige en Hij zal u steunen, nooit zal Hij dulden dat een rechtvaardige ten val komt. Maar hen, God, doet U neerdalen in de kuil der ontbinding. Die mannen van bloed en bedrog zij zullen hun leven niet half voltooien, maar ik, ik vestig mijn hoop op U.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 55

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת מַשְׂכִּיל לְדָוִד. ב הַאֲזִינָה אֱלֹהִים תְּפִלָּתִי וְאַל-תִּתְעַלַּם מִתְּחִנָּתִי. ג הַקְשִׁיבָה לִּי וַעֲנֵנִי אָרִיד בְּשִׂיחִי וְאָהִימָה. ד מִקּוֹל אוֹיֵב מִפְּנֵי עָקַת רָשָׁע כִּי-יָמִיטוּ עָלַי אָוֶן וּבְאַף יִשְׂטְמוּנִי. ה לִבִּי יָחִיל בְּקִרְבִּי וְאֵימוֹת מָוֶת נָפְלוּ עָלָי. ו יִרְאָה וָרַעַד יָבֹא בִי וַתְּכַסֵּנִי פַּלָּצוּת. ז וָאֹמַר מִי-יִתֶּן-לִי אֵבֶר כַּיּוֹנָה אָעוּפָה וְאֶשְׁכֹּנָה. ח הִנֵּה אַרְחִיק נְדֹד אָלִין בַּמִּדְבָּר סֶלָה. ט אָחִישָׁה מִפְלָט לִי מֵרוּחַ סֹעָה מִסָּעַר. י בַּלַּע אֲדֹנָי פַּלַּג לְשׁוֹנָם כִּי-רָאִיתִי חָמָס וְרִיב בָּעִיר. יא יוֹמָם וָלַיְלָה יְסוֹבְבֻהָ עַל-חוֹמֹתֶיהָ וְאָוֶן וְעָמָל בְּקִרְבָּהּ. יב הַוּוֹת בְּקִרְבָּהּ וְלֹא-יָמִישׁ מֵרְחֹבָהּ תֹּךְ וּמִרְמָה. יג כִּי לֹא-אוֹיֵב יְחָרְפֵנִי וְאֶשָּׂאלֹא-מְשַׂנְאִי עָלַי הִגְדִּיל וְאֶסָּתֵר מִמֶּנּוּ. יד וְאַתָּה אֱנוֹשׁ כְּעֶרְכִּי אַלּוּפִי וּמְיֻדָּעִי. טו אֲשֶׁר יַחְדָּו נַמְתִּיק סוֹד בְּבֵית אֱלֹהִים נְהַלֵּךְ בְּרָגֶשׁ. טז ישימות (יַשִּׁי מָוֶת) עָלֵימוֹ יֵרְדוּ שְׁאוֹל חַיִּים כִּי-רָעוֹת בִּמְגוּרָם בְּקִרְבָּם. יז אֲנִי אֶל-אֱלֹהִים אֶקְרָא וַיהוָה יוֹשִׁיעֵנִי. יח עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרַיִם אָשִׂיחָה וְאֶהֱמֶה וַיִּשְׁמַע קוֹלִי. יט פָּדָה בְשָׁלוֹם נַפְשִׁי מִקְּרָב-לִי כִּי-בְרַבִּים הָיוּ עִמָּדִי. כ יִשְׁמַע אֵל וְיַעֲנֵם וְיֹשֵׁב קֶדֶם סֶלָהאֲשֶׁר אֵין חֲלִיפוֹת לָמוֹ וְלֹא יָרְאוּ אֱלֹהִים. כא שָׁלַח יָדָיו בִּשְׁלֹמָיו חִלֵּל בְּרִיתוֹ. כב חָלְקוּ מַחְמָאֹת פִּיו וּקְרָב-לִבּוֹרַכּוּ דְבָרָיו מִשֶּׁמֶן וְהֵמָּה פְתִחוֹת. כג הַשְׁלֵךְ עַל-יְהוָה יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָלֹא-יִתֵּן לְעוֹלָם מוֹט לַצַּדִּיק. כד וְאַתָּה אֱלֹהִים תּוֹרִדֵם לִבְאֵר שַׁחַת אַנְשֵׁי דָמִים וּמִרְמָה לֹא-יֶחֱצוּ יְמֵיהֶםוַאֲנִי אֶבְטַח-בָּךְ.

Toelichting op Psalm 55

Duisternis zorgt voor verwarring

Duisternis is geen stille vijand. Het drijft ons weg van de plek waar we willen wezen. Het neemt onze wil weg en vervormt wat slecht en goed is. We raken zo in uiterste verwarring. We gaan twijfelen aan wie we zijn.

De Joodse ziel is sterk

Rabbijn Yitzchok Rubin sprak ooit met iemand die ernstig ziek was. Deze zei dat hij niet bang is voor de dood maar dat hij zich zorgen maakt over de achterblijvers. Hij weet nu wie hij is en dat hij alles aan kan. De Rabbijn schrijft in reactie op dat gesprek dat hij maar niet gewend raakt aan het feit hoe sterk een Joodse ziel is.

Beschutting zoeken bij God

Wanneer de geest vrede ervaart is het op een veilige plek. Maar wanneer we verwikkeld raken in bedrog ervaren we nooit de plek die God ons beschutting geeft. We hunkeren naar de beschutting die God ons geeft, de rest is chaos. David vraagt God om al zijn tegenstanders opgeslokt te laten worden door hun eigen kwaad zodat ze niet langer schade kunnen aanrichten op de heilige plaatsen waar God op ons wacht.

Achitofel

David beschrijft verder in deze Psalm hoe hij goede vrienden is geworden met Achitofel. Maar dit blijkt een leugen te zijn. Hij wordt door Achitofel bedrogen. En dat doet pijn. Dit is één van de grootste testen in ons leven, zo stelt Rabbijn Yitzchok Rubin. Maar we kunnen er beter van worden als we grijpen naar onze reddingsboei (lees: God). God laat ons nooit alleen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Hoe kunnen we onze reddingsboei grijpen? Met andere woorden hoe kunnen we een relatie aangaan met God die we niet kunnen definiëren? Op die vraag geeft Rabbijn Tzvi Freeman een antwoord.

Ondanks dat God zelf ondefinieerbaar is maakt hij zichzelf aan ons bekend door Zijn wonderen, Zijn profeten, Zijn Tora en het feit dat Hij continu de wereld onderhoudt. Onze relatie met God wordt bepaald door wat we doen, hoe we Zijn wetten naleven en hoe we met andere mensen omgaan. Je kan niet God dienen zonder je naaste goed te behandelen, zegt Friedman. Hoe we goed met onze naasten moeten omgaan staat in de Tora (voor Joden) en de Noachidische geboden (voor niet-Joden).

Dat David door Achitofel wordt bedrogen is een test van God. God wil dat David Hem zoekt voor bescherming. En dat geldt voor ieder mens. Het leven is een zoektocht naar God die de hoogste eenheid is, zo verklaart Rebbe Schneerson. Op deze wijze leren we te begrijpen hoe ons leven in elkaar zit. God heeft ons een vrije wil gegeven om zelf voor Hem te kiezen. God houdt zich verborgen maar door Hem te zoeken via de spirituele weg (de Bijbel) komen we dichter bij Hem. Dit is een doorwrocht en verfijnd proces van vragen stellen omdat God wil dat wij langzaam wennen aan Zijn werkelijkheid. We realiseren ons dan dat onze wereld beperkt is en dat alleen God bestaat als absolute werkelijkheid. De spirituele weg leidt tot het samensmelten van lichaam en ziel waardoor eenheid in de wereld ontstaat. Eenheid wil overigens niet zeggen gelijkheid maar verscheidenheid in eenheid. Er zijn verschillen en overeenkomsten tussen mensen. Deze diversiteit leidt tot een grotere eenheid. Zodra er eenheid in de wereld is, is de aarde een verblijfplaats voor God geworden.

Lees verder

© 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegPsalm 23 wordt in vele Joodse gemeenten aan het eind van de dienst gezegd, gevolgd door het half-kaddiesj en bar'choe. T…
Tehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 4 - een Joodse uitlegIn Psalm 4 zegt Koning David tegen de mannen die hem vervolgen dat ze zich moeten onderhouden met hun ziel wanneer ze ga…
Tehilliem: Psalm 30 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 30 - een Joodse uitlegPsalm 30 leert ons dat we niet gestrest moeten raken wanneer God lijden brengt, want alleen door lijden kan men de Komen…
Joodse filosofie Heschel: God zoekt de mensDe Bijbel spreekt niet alleen over het zoeken naar God door de mens, maar ook over God die naar de mens zoekt (Job 10:16…
Tehilliem: Psalm 11 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 11 - een Joodse uitlegPsalm 11 beschrijft hoe Koning David een schuilplaats vindt bij HaShem (God). De goddelozen zullen altijd proberen te sc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk / Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 55)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1801495/jewish/How-Can-I-Relate-to-an-Unknowable-Gd.htm
  • Zinvol leven - rebbe Menachem Mendel Schneerson

Reageer op het artikel "Tehilliem: Psalm 55 een Joodse uitleg"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 19-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!