InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 54 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 54 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 54 – een Joodse uitleg Psalm 54 is een gebed tot God waarin gevraagd wordt allen te redden die hopen op Zijn goedertierenheid. Wie deze psalm leest ontdekt een ontzagwekkend en wonderbaarlijk gebed dat op de juiste tijd door allen gezegd moet worden. De historische achtergrond bij dit gebed is David die op vlucht is voor Koning Saul. Hij wordt verraden door de inwoners van Zief, zijn eigen familieleden, die zo hopen op een beloning van Saul. In wanhoop schreeuwt David God om hulp. Volgens David kan alleen bij Hashem de waarheid worden gevonden. De rechtvaardiging die ons hart roept kan alleen door onze Schepper gegeven worden. Diens liefde gaat ver boven de menselijke zwakheden. David benadert Hashem op twee manieren. Eerst vraagt hij God om hulp bij de articulatie van onuitgesproken gedachten, kwelling en vragen. Daarna spreek hij de gebeden uit. Joodse tsaddikiem (rechtvaardigen) spreken over de kracht van de stille schreeuw van een Jood. Deze gebeden zijn puur en echt.

Tekst Psalm 54

Voor de koorleider. Bij snarenspel. Een kunstig lied van David, toen de inwoners van Zief aan Saul waren gaan zeggen: “Weet u niet dat David zich bij ons schuilhoudt?” God, bevrijd mij door Uw naam, verschaf mij recht door Uw macht. God, luister naar mijn gebed, hoor de woorden van mijn mond. Vreemden vallen mij aan, zij staan met geweld naar het leven, zij houden God niet voor ogen, sela. Zie, God is mijn helper, de Heer is het die mijn leven draagt. Laat het kwaad zich keren tegen mijn belagers, toon Uw trouw en breng hen tot zwijgen. Van harte zal ik U offers brengen en Uw naam loven, Eeuwige, want Hij is goed: Hij heeft mij uit de nood gered, onbevreesd zie ik mijn vijanden aan.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 54

לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת מַשְׂכִּיל לְדָוִד
בְּבוֹא הַזִּיפִים וַיֹּאמְרוּ לְשָׁאוּל הֲלֹא דָוִד מִסְתַּתֵּר עִמָּנוּ
אֱלֹהִים בְּשִׁמְךָ הוֹשִׁיעֵנִי וּבִגְבוּרָתְךָ תְדִינֵנִי
אֱלֹהִים שְׁמַע תְּפִלָּתִי הַאֲזִינָה לְאִמְרֵי פִי
כִּי זָרִים | קָמוּ עָלַי וְעָרִיצִים בִּקְשׁוּ נַפְשִׁי לֹא שָׂמוּ אֱלֹהִים לְנֶגְדָּם סֶלָה
הִנֵּה אֱלֹהִים עֹזֵר לִי אֲדֹנָי בְּסֹמְכֵי נַפְשִׁי
יָשִׁיב (כתיב יָשִׁוב) הָרַע לְשֹׁרְרָי בַּאֲמִתְּךָ הַצְמִיתֵם
בִּנְדָבָה אֶזְבְּחָה לָּךְ אוֹדֶה שִׁמְךָ יְהֹוָה כִּי טוֹב
כִּי מִכָּל צָרָה הִצִּילָנִי וּבְאֹיְבַי רָאֲתָה עֵינִי

Toelichting op Psalm 54

Vreemden

Zelfs de naasten van David zijn vreemden voor hem. Reacties zijn, volgens Rabbijn Yitzchok Rubin, onvoorspelbaar in bepaalde situaties omdat het leven zo ingewikkeld is en mensen om die reden verschillende dingen doen. Sommige benepen mensen hebben de behoeften iemand anders de vernieling in te jagen om zo meer aanzien te krijgen. Daarmee vernietigen ze echter hun eigen ziel. God heeft geen relatie met mensen die anderen pijn doen. Zelfs wanneer men een andere persoon moet straffen voor zijn wandaden dan moet dit met begrip gebeuren, zo legt de rabbijn uit.

God is met hen die je steunen

Ook al word je door iemand verraden die je eerst vertrouwde, blijf op God vertrouwen. Hashem is zelfs bij je in je moeilijkste momenten. Rabbijn Yitzchok Rubin adviseert vriendschap te zoeken bij degenen die van de Tora houden. God is met hen en geeft hen inzicht. Zij zijn de ware steun en toeverlaat van onze zielen.

Help degenen die het moeilijk hebben

Het is niet goed om mensen die het moeilijk hebben aan hun lot over te laten. Help hen en geef hen hoop. Dit moeten alle Tora-Joden doen. Er is geen andere optie. Gods waarheid tolereert geen leugen of bedrog.

Dankbaarheid

De Sfas Emes (Rabbi Yehuda Aryeh Leib Alter) zegt dat het woord Jehoediem (Joden) komt van hoda'ah, dankbaarheid. Joden danken God voor elk geschenk of gunst die ze ontvangen. Daarom kijken Joden altijd naar het goede, naar het licht in de duisternis. Zelfs tijdens de grootste moeilijkheden vergeten ze God niet. Hij is immers de Bron van alles. Daarom moeten we de Psalmen lezen en herinneren wie we werkelijk zijn.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Bitachon – vertrouwen

Dat Joden God niet vergeten heeft te maken met 'bitachon' (vertrouwen), zo legt Rabbijn Zvi Freeman uit. Bitachon houdt in dat de Jood het geloof (emoenah) heeft dat God alles voor het goede doet. Om die reden hoef je geen vrees te hebben.

Realiteit

Zowel geloof als vertrouwen zijn boven rationeel. Vertrouwen creëert ervaring. Er wordt gezegd: “Dingen zullen goed verlopen omdat ik geloof dat ze goed zijn.” Dit houdt echter niet in dat je het universum kan manipuleren. Het vertrouwen is al de onderliggende realiteit. Je geloof verschaft de middelen waardoor die realiteit aan de oppervlakte kan komen. In de Tora wordt hier veel naar verwezen. Zo staat in Psalm 32:10: “Een slecht mens heeft veel leed te verduren, maar wie op de Eeuwige vertrouwt wordt met liefde omringd.” En in Psalm 40:5 staat: “Gelukkig de mens die vertrouwt op de Eeuwige.”

Twee soorten bitachon

Er zijn volgens Rabbijn Freeman twee soorten bitachon die afhankelijk zijn van de mate van emoenah. Er zijn personen die zeggen dat de situatie er nu niet goed uitziet maar dat het uiteindelijk wel in orde zal komen. En er zijn personen die zeggen dat zelfs de slechte situatie goed is.

Eerst het spirituele en dan het materiële

Bitachon zit niet in de mens van binnen zoals emoenah. Je kan je uiterste best doen om bijvoorbeeld te slagen voor een examen, maar het is Gods zegen die uiteindelijk bepaalt of je slaagt. En als je niet slaagt moet je niet klagen waarom het juist jou overkomt maar eerder God om hulp vragen. Dus wanneer een Jood in moeilijkheden verkeert kijkt hij eerst naar het spirituele, zoals het controleren van de gebedsriemen en de mezoezah, het geven aan liefdadigheid, meer tijd besteden aan Torastudie, bidden, etc. Eerst moet de zegen van God komen daarna kunnen de materiële moeilijkheden worden aangepakt.

Het versterken van bitachon

Om de bitachon te versterken lezen veel Joden het verhaal over de manna in de woestijn (Exodus 16). Ook het lezen en vertellen van verhalen over personen die veel bitachon hebben helpt. Het beste middel is volgens Rabbijn Freeman om te mediteren op de relatie die Joden hebben met God.

Lees verder

© 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 4 in jonge taalBijbel - Psalm 4 in jonge taalPsalm 4 is een lied om je aan te sporen tot inkeer en rust. Zoek contact met God voordat je actie onderneemt naar je vri…
Tehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegPsalm 23 wordt in vele Joodse gemeenten aan het eind van de dienst gezegd, gevolgd door het half-kaddiesj en bar'choe. T…
Tehilliem: Psalm 56 – een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 56 – een Joodse uitlegDavid schrijft Psalm 56 wanneer hij op de vlucht is voor Saul. Hij verblijft in het paleis van de Filistijn Achish, de s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk / Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 54)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1405289/jewish/Bitachon.htm
  • http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1402579/jewish/Is-the-Law-of-Attraction-a-Jewish-Idea.htm

Infoteur: Etsel
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!