InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bijbelse geschiedenis: de vrome Koning Asa

Bijbelse geschiedenis: de vrome Koning Asa

Bijbelse geschiedenis: de vrome Koning Asa De zoon van Koning Abija is Asa. Hij volgt zijn vader op als koning van Judea. Hij is werkelijk vroom en vreest God. Tijdens zijn 41-jarige bestuur van het land zet hij zich in voor het Jodendom en voor het geloof van het Joodse volk in de enige Ene God en Zijn Tora. Hij leeft in goede harmonie met de profeten en priesters die sterke invloed uitoefenen op het volk van Judea. De meeste afgoden worden afgeschaft. Hij stuurt niet alleen de heidense priesters weg, maar ontneemt zelfs zijn grootmoeders koninklijke titel omdat ze een aanstootgevend beeld van Asjera had laten maken. Koning Asa is een waardige nakomeling van Koning David.

Asa's vertrouwen in God

Asa verrijkt de schatkamer van de Tempel met nieuwe schatten van goud en zilver. Hij versterkt de steden op strategische punten en traint nieuwe soldaten van de stammen Juda en Benjamin in het voeren van oorlog. Het leger van Asa wordt spoedig getest. De machtige koning Zera van Kush (Ethiopië) verovert Egypte onder leiding van Shishak. Hij neemt de schatten mee die Shishak had gestolen uit de Heilige Tempel en het koninklijk paleis in Jeruzalem. Omdat hij meer schatten wil, leidt Zerah zijn machtige leger tegen Judea. Hij dwingt Koning Asa te vechten omdat deze een klein leger heeft. Maar Asa bidt tot God voor hulp en de troepen van Zerah worden geheel verslagen. Het leger van Zerah wordt teruggedrongen tot het land van de Filistijnen en alle buit die Zerah had gestolen uit Jeruzalem wordt weer in beslag genomen. De wonderbaarlijke overwinning van Asa versterkt zijn positie onder het volk en onder de andere naties. Bij terugkeer in Jeruzalem wordt hij met gejuich ontvangen en de profeet Azariahoe begroet hem met een bericht van God: “De Eeuwige is met je, wanneer je met Hem bent, en als je Hem zoekt, staat Hij Zichzelf toe te vinden; maar als je Hem verlaat, zal Hij jou ook verlaten.” Deze boodschap is het signaal om het land te ontdoen van de resterende afgoden. Er worden harde straffen uitgedeeld die Gods geboden overtreden en al degenen die afgoden dienen worden met de dood bedreigd. Veel vrome mensen uit het Koninkrijk Israël komen naar Juda vanwege het succes van Koning Asa. Ze kunnen het in hun eigen land niet langer uithouden.

De oorlog van Koning Asa met Baasja

Baasja is koning van Israël ten tijde van Koning Asa in Judea. Hij wil het prestige van Judea verzwakken omdat deze zelfs invloed heeft in zijn eigen rijk. Baasja is beducht voor een profetie dat na 36 jaar de breuk in Salomo's rijk zal worden hersteld, omdat Salomo's 36-jarige huwelijk met een Egyptische prinses dan zal zijn verzoend. Koning Asa schijnt de man te zijn waaronder de profetie uitkomt. Baasja besluit de stad Rama te bouwen naast de grens met Judea om van daaruit controle te krijgen over het koninkrijk van Asa. Koning Asa begrijpt de bedoelingen van Baasja. Hij wordt verder gealarmeerd door het feit dat Baasja hulp vraagt aan Benhadad, de Koning van Syrië. Asa maakt echter een grote fout. Hij zoekt geen steun bij de profeten maar vertrouwt op het politieke spel. Zijn grote moed faalt dit keer. Hij luistert naar zijn politiek raadgevers en biedt de Syrische koning Benhadad de schatten aan die hij had afgenomen van het Ethiopische leger. Asa denkt dat Behada zo aan zijn kant komt te staan. Dat gebeurt ook want Benhadad ziet in Judea een betere bondgenoot dan het koninkrijk Israël. Terwijl Baasja de grens met Judea versterkt valt Benhadad hem in het noorden aan. Baasja's leger moet snel naar het noorden en daar profiteert Koning Asa van en vernietigt Israëls defensieve grenzen. Hij bouwt versterkingen langs de grens zodat Baasja niet meer Judea kan infiltreren. Maar Asa heeft het vertrouwen in God geschonden en voor de rest van zijn regeerperiode blijft hij lastig gevallen worden door Baasja en andere buren, precies zoals de profeet Hanani heeft voorspeld. Asa overlijdt in het 41ste jaar van zijn bestuur. Hij is één van de vroomste koningen van Judea geweest. Afgezien van de ene fout die hij gemaakt heeft, volgt hij trouw de leringen van de profeten op en heiligt hij Gods naam onder het volk. Hij overleeft vijf opeenvolgende koningen in buurland Israël. Het volk betreurt zijn dood en geeft hem een grootse begrafenis. Asa wordt opgevolgd door zijn vrome zoon Jehoshaphat.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom is koning Asa een waardig opvolger van koning David?
  2. Hoe komt het dat Koning Asa met zijn kleine leger de troepen van Zerah weet te verslaan?
  3. Waarom verwijdert Koning Asa alle afgoden in het land?
  4. Hoe verslaat Koning Asa Koning Baasja van Israël?

Lees verder

© 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijbelse geschiedenis: de vrome Koning Asa"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!