InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bar en Bat Mitswa - spirituele volwassenheid Joden

Bar en Bat Mitswa - spirituele volwassenheid Joden

Bar en Bat Mitswa - spirituele volwassenheid Joden Joodse meisjes worden op 12-jarige leeftijd spiritueel volwassen (Bat Mitswa) en Joodse jongens op 13-jarige leeftijd (Bar Mitswa). Voor velen bepaalt de viering van de Bat- of Bar Mitswa de toekomstige houding ten aanzien van het Jodendom. Wanneer het intens wordt gevierd met veel betekenis en inspiratie zal de Joodse identiteit worden versterkt. Wat moeten we doen om ervan verzekerd te zijn dat onze kinderen positief zullen worden beïnvloed en gevormd door deze ervaring?

Bar en Bat Mitswa: Kinderen kijken naar hun ouders voor leiding hoe de Bar/Bat Mitswa te zien

Zoals bij zovele dingen kijken de kinderen naar hun ouders als voorbeeld hoe de Bar/Bat Mitswa te zien. Zij nemen hun gedragslijn van hun ouders over, en de houding van de ouders zal die van hen definiëren. Wanneer de ouders de tijd nemen te begrijpen wat een Bat/Bar Mitswa werkelijk is, kunnen ze een benadering ontwikkelen die de uniekheid en kracht van hun kinds speciale dag glans zal geven.

Bar en Bat Mitswa: Hoe kan een 12/13-jarige beschouwd worden als volwassene?

Sommige Bar Mitswa jongens verwachten een ander gevoel te hebben we ze 's ochtends wakker worden op hun Bar Mitswa. Ze rennen naar de spiegel om te kijken of ze al haargroei hebben op hun gezicht of beginnen te praten om te kijken of ze de baard in de keel hebben. Maar de verandering op de Bar Mitswa dag is veel subtieler. Het betekent niet dat je alcohol mag kopen of zelf je bedtijd mag bepalen, maar het is een spirituele volwassenheid.

Zoals bekend zijn meisjes eerder volwassen dan jongens. Hetzelfde geldt voor spiritualiteit; een meisje wordt Bat Mitswa op de leeftijd van 12 jaar.

Bar en Bat Mitswa: Wat betekent spirituele volwassenheid?

De definitie van spirituele volwassenheid is het in staat zijn de diepte en de complexiteit van het leven te begrijpen. Laten we eens onderzoeken wat dat betekent.

Een kind kan de wereld slechts op één manier zien. Als zijn ouders hem verbieden chocolade te eten, zegt hij: "Ik haat jullie!" Op dat moment, meent hij het. Je kan niet met hem redeneren over deze kwestie. Het zijn betekenisloze woorden. Er is slechts één realiteit voor hem: je gaf hem geen chocolade dus je bent slecht. Natuurlijk, als je toestemming geeft ben je de beste ouder in de wereld en alles is vergeten. Voor het kind zijn er slechts extremen. Alles is in zijn gedachte zwart of wit. Er is geen grijs gebied.

Dit is een reflectie van de puurheid van het kind-zijn. Kinderen ervaren pure en onvolwassen geluk, bedroefdheid, extreme boosheid en opwinding. Dit is een noodzakelijk stadium voor hen om te ontwikkelen als mens. Elk van deze emoties moeten zijn onafhankelijke plaats vinden in het identiteit van het kind voordat ze samen kunnen werken.

Met volwassenheid komt de toestand subtiel te voelen en te nuanceren. Hoewel we iets als pijnlijk ervaren, beseffen we een diepere goedheid. En de dingen die goed voelen zijn niet altijd goed voor ons. Een ouder kan zeggen: "Hoewel ik boos op je ben, hou ik nog steeds van je." Of: "Hoewel ik het wil, weet ik dat het fout is." We kunnen verder kijken dan de oppervlakte. Het leven is niet meer één dimensionaal; het leven heeft diepte en heeft een complexheid waarvan kinderen onbewust zijn.

Bar en Bat Mitswa: Wat gebeurt er plotseling op een leeftijd van 12/13 jaar?

De Kabbala (Joodse mystiek) leert ons dat tot de leeftijd van 13 jaar voor jongens en 12 jaar voor meisjes, we ons voornamelijk bewustzijn van ons lichaam en onze behoeften. Onze realiteit begint en eindigt met wat we voor ons zien en we zijn gefocust op onze fysieke aard. Plotseling wordt op Bar/Bat Mitswa een andere stem geoord, de stem van onze ziel. We beginnen te zoeken naar betekenis, vervulling, connectie, inspiratie. We ontmoeten een kant van onze persoonlijkheid waarvan we niet wisten dat die bestond.

Dit maakt ons volwassen in spirituele termen. We hebben nu de gereedschappen een wereld met meerdere dimensies te waarderen omdat we zelf ook meerdere dimensies hebben (een actief lichaam en een uitdrukkelijke ziel). Nu speelt naast ons lichaam ook de ziel een rol. Dan is de keuze aan ons: oppervlakkig blijven leven of onze spirituele bewustzijn te ontwikkelen.

Bar en Bat Mitswa: Als het kind nu spiritueel volwassen is, wat is dan de taak van de ouders?

Wanneer we eenmaal de spirituele volwassenheid hebben bereikt beginnen we keuzes te maken hoe we onze levens willen leven. De factor die het meest ons soort leven bepaalt is ons waarden systeem. Het beïnvloedt met wie we zullen trouwen, wat voor baan we kiezen, en onze houding ten aanzien van elk aspect van het leven. Veel van dit systeem wordt ontwikkeld in de jaren die volgen op de Bar/Bat Mitswa. De vragen vereisen antwoorden en als we ze zelf niet verschaffen dat zal de maatschappij dat doen.

Hier is waar vrouwen een vitale rol spelen. De nieuwe volwassen zielen zoeken voeding bij hun ouderen. Bar/Bat Mitswa is niet een einde van een lang proces van Hebreeuwse les, maar een begin van een reis van spirituele ontdekking. Ouders moeten hun kinderen mogelijkheden geven om zijn of haar ziel uit te drukken. Leer ze andere mensen te helpen en hun energie positief te gebruiken. Discussieer over vragen van moraliteit met je kind; breng werkelijke kwesties naar voren zoals God en de ziel, de uitdagingen van opgroeien, de pijn en schoonheid van ware liefde.

Je hoeft niet alle antwoorden te weten. Deel je ervaringen. Kies boeken uit over Joodse normen en waarden en Joodse wijsheid en studeer wekelijks samen met je kinderen. Vraag ze hoe ze de theorie in de praktijk kunnen brengen.

De echte Bar/Bat Mitswa begint na de viering ervan. De waarden die je aan je kinderen meegeeft zijn voor eeuwig. Aan een spiritueel geschenk hebben ze elke dag iets.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongenBar Mitswa: godsdienstige volwassenheid Joodse jongenOp dertienjarige leeftijd bereikt de Joodse jongen de godsdienstige volwassenheid. Dit wordt "Bar Mitswa" (zoon van het…
Bar Mitswa - een 13-jarige Joodse volwasseneBar Mitswa - een 13-jarige Joodse volwasseneWaarom beschouwt het Jodendom een 13-jarige jongen en een 12-jarig meisje als volwassenen? Wat wint men erbij om tegen d…
Bar en Bat Mitswa - een speciale Joodse vieringBar en Bat Mitswa - een speciale Joodse vieringVolgens de Joodse wet zijn kinderen niet verplicht de plichten (Mitswot) na te komen. De eerste jaren van een kind is ee…
Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieGoddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieHet is gemakkelijk te zeggen dat de wereld op brandstof draait. De productie van energie vereist brandstof en zonder dit…
Poeriem: het reciteren van de Megilla (het Boek Esther)Tijdens Poeriem is men verplicht de Megilla (het Boek Esther) te lezen zowel 's avonds als overdag. De verplichting 's a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bar en Bat Mitswa - spirituele volwassenheid Joden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!