InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 53 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 53 – een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 53 – een Joodse uitleg Psalm 53 handelt over keizer Titus die met zijn zwaard een gat maakt in het voorhangsel rondom het Heiligste der Heiligen en dacht dat hij “zichzelf” (een eufemisme voor God) had gedood. Koning David beweegt ons verder om te kijken naar de wereld rondom ons heen en de werkelijke, innerlijke wereld van onze ziel. De Joodse wijzen vertellen ons dat Koning David Psalm 53 schreef met een profetische blik op de vernietiging van de Tweede Tempel in Jeruzalem. Eén van de belangrijkste redenen dat het Joodse volk deze ramp overkwam was omdat de Joden zich schuldig maakten aan ongegronde haat onder elkaar. Dit werd veroorzaakt door jaloezie en liefde voor geld (een afgod).

Tekst Psalm 53

Dwazen denken bij zichzelf: Er is geen God. Verdorven zijn ze, en gruwelijk is hun onrecht, geen van hen deugt. God kijkt vanuit de hemel naar de mensen om te zien of er één verstandig is, één die God zoekt. Allen zijn afgegleden, allen ontaard, geen van hen deugt, niet één. Hebben ze dan geen inzicht, die kwaadstichters? Ze verslinden mijn volk of het brood is en God roepen ze niet aan. Nog even, en hen overvalt een hevige angst, een angst als nooit tevoren. God zal het gebeente van je belagers verstrooien, lach maar om hen, want God heeft hen verworpen. Ach, laat uit Tsion redding komen voor Jisraeel. Als God het lot van Zijn volk ten goede keert, zal Jakob juichen, Jisraeel zich verheugen.

De Hebreeuwse tekst van Psalm 53

לַמְנַצֵּחַ עַל-מָחֲלַת מַשְׂכִּיל לְדָוִד. ב אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִיםהִשְׁחִיתוּ וְהִתְעִיבוּ עָוֶל אֵין עֹשֵׂה-טוֹב. ג אֱלֹהִים מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל-בְּנֵי-אָדָםלִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת-אֱלֹהִים. ד כֻּלּוֹ סָג יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה-טוֹב אֵין גַּם-אֶחָד. ה הֲלֹא יָדְעוּ פֹּעֲלֵי-אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם אֱלֹהִים לֹא קָרָאוּ. ו שָׁם פָּחֲדוּ פַחַד לֹא-הָיָה-פָחַדכִּי-אֱלֹהִים פִּזַּר עַצְמוֹת חֹנָךְ הֱבִשֹׁתָה כִּי-אֱלֹהִים מְאָסָם. ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשֻׁעוֹת יִשְׂרָאֵלבְּשׁוּב אֱלֹהִים שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל.

Toelichting op Psalm 53

Vreemde gedachtes over God bezien vanuit Joods perspectief

Rabbijn Rubin meldt in zijn boek dat ondanks wat seculiere wereldleiders zeggen, denken ze niet dat God bestaat. Volgens de Joodse traditie sprak Farao ook over God, maar zag zichzelf als god en accepteerde Hashem als een andere god. Hij zag wel in dat de God van Israël sterker was dan andere goden maar hij plaatste God toch op een lijst met andere afgoden. Dit kan in Parsha Shemot (in het Bijbelboek Exodus) gelezen worden. Deze vreemde gedachtes over God ('vreemd' - bezien vanuit Joods perspectief) vinden door alle eeuwen heen plaats. Rubin zegt verder dat tegenwoordig God in onze consumentenmaatschappij beschouwd wordt als een product dat gecontroleerd wordt door zakenlui. Het Joodse volk beschouwt God echter als iets heel anders. Daarom zegt David dat de andere visies over God van het begin tot het einde corrupt zijn.

Bevrijding Joden

God kijkt vanuit de hemel naar de mensen om te zien of er één verstandig is, één die God zoekt. God zoekt de Joden te midden van corruptie en somberheid. Volgens de Joodse traditie wilde God de Joden uit Egypte bevrijden maar wachtte Hij tot Mozes spiritueel geheel volwassen was. Wanneer Joden uit hun problemen bevrijd worden komt dat altijd door betrokkenheid van echte mensen van vlees en bloed. Dit is de manier waarop God werkt. David vertelt verder dat corruptie in alle lagen van de bevolking voorkomt.

Consumentenmaatschappij

Ze verslinden mijn volk of het brood is en God roepen ze niet aan. In onze consumentenmaatschappij worden mensen gezien als lichamen die iets kunnen toevoegen aan de economie door producten te kopen en die zich laten verleiden door reclamespotjes, zo stelt Rabbijn Rubin. We worden als waardevol beschouwd zolang we maar producten kopen. We zijn niet meer dan een stukje brood. Nog even, en ons overvalt een hevige angst, een angst als nooit tevoren. Met aanslagen en oorlogen worden de westerse consumenten in hun hart getroffen en worden angstig als nooit tevoren. We weten niet wat we moeten doen. Moeten we de grenzen sluiten voor onze medemensen die op de vlucht zijn voor oorlog? Moeten veiligheidsdiensten meer bevoegdheden krijgen om de westerse samenleving leefbaar te houden of wordt het door die bevoegdheden juist onleefbaar? Maar David zegt dat alleen Hashem redding kan brengen. Ach, laat uit Tsion redding komen voor Jisraeel.

Schijnwereld

Wij (mensen in de consumptiemaatschappij) hoeven niet jaloers te zijn op andere mensen die meer hebben, zo stelt Rabbijn Rubin. De wereld waarin we leven is volgens de Joodse traditie een schijnwereld die de werkelijkheid van God bedekt. Als we ons dit goed realiseren dan zal Jakob juichen, Jisraeel zich verheugen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Het heeft geen zin om jaloers te zijn op andere mensen of te streven naar veel geld. Dat is niet het doel van het leven. We leven in een schijnwereld c.q. leugenachtige wereld. De wereld waarin we leven bestaat niet echt. Deze wereld is een product van Gods Geest. 'Denkt' God niet meer aan de wereld dan bestaat deze niet meer. Rebbe Schneerson¹ meldt conform de Joodse traditie dat God de enige werkelijkheid is die bestaat. Het probleem is echter dat we alleen onze eigen werkelijkheid waarnemen en God beschouwen als iets wat daar buiten staat. Maar in werkelijkheid staan wij juist aan de buitenkant en is God de absolute werkelijkheid. Om Gods werkelijkheid te begrijpen moeten we toestaan dat God ons vindt, zo stelt Schneerson. “God zoekt de mens”, heet een boek van Abraham Heschel over de Joodse filosofie. God is constant op zoek naar de mens. Hij wil namelijk dat we één worden met Hem. Dat kan door op dezelfde manier te gaan denken als God. Dat houdt in dat we onze ziel (de binnenkant), die verbonden is met God, moeten cultiveren aan de hand van de Tora (voor Joden) en de Noachidische geboden (voor niet-Joden). Zo wordt ons lichaam (de buitenkant) naar een hoger doel gebracht. En zo wordt de lagere wereld een verblijfplaats voor God. De wereld waarin God verblijft is de echte wereld. Daar is geen plek voor jaloezie en streven naar veel geld (afgod). In de wereld van God is alles perfect.

Noten
¹http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/7638-zinvol-leven-god-de-absolute-werkelijkheid.html

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbel - Psalm 4 in jonge taalBijbel - Psalm 4 in jonge taalPsalm 4 is een lied om je aan te sporen tot inkeer en rust. Zoek contact met God voordat je actie onderneemt naar je vri…
Bijbel - Psalm 1: in jonge taalBijbel - Psalm 1: in jonge taalPsalm 1 vertaald naar de taal van jongeren. De tekst is zoveel mogelijk vertaald naar de belevingswereld van jongeren. D…
Tehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegOnze geest is een tricky plek. Het is als drijfzand. Het trekt ons om het foute te doen. We kunnen de hoop opgeven of we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk / Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 53)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/7638-zinvol-leven-god-de-absolute-werkelijkheid.html

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!