InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bijbelse geschiedenis: Rehabeam en Abijah

Bijbelse geschiedenis: Rehabeam en Abijah

Bijbelse geschiedenis: Rehabeam en Abijah Judea is trouwer aan God dan het Koninkrijk Israël. De religieus Joodse traditie houdt 125 jaar stand. Toch zondigt Koning Rehabeam door afgoden het land binnen te brengen en wordt het volk gestraft met een Egyptische inval. Na oprechte berouw vertrekken de Egyptenaren weer en gaat het opnieuw goed met Judea. Na het overlijden van Rehabeam volgt zijn zoon Abijah hem op. Hij verslaat in een groot treffen het Koninkrijk Israël omdat hij op God vertrouwt. Toch heeft ook hij een zwak voor afgoden, net als zijn vader. Hij sterft na 30 jaar heerschappij.

Judea's spirituele kracht

Judea heeft een sterkere morele en spirituele basis dan het grotere Koninkrijk Israël. Dit komt omdat in Judea het Joodse geloof zich richt op het dienen van God in de Heilige Tempel. Er zijn priesters en profeten die onderwijzen, inspireren of berispen afhankelijk van de situatie. Ook zijn er vrome mensen uit het Koninkrijk Israël naar Judea gekomen die weigeren afgoden te dienen die door Jeroboam geïntroduceerd worden. De religieuze traditie houdt 125 jaar stand. Wanneer uiteindelijk het Joodse volk wordt weggevoerd nadat de Tempel in brand is gestoken, bouwen de Joden een tempel van geloof en hoop in hun harten. En zodra ze mogen terugkeren herbouwen ze Jeruzalem en de Heilige Tempel. Het volk overleeft zelfs nadat de Romeinen Jeruzalem in bezit hebben genomen en de Tempel voor de tweede keer vernietigd wordt. De Joden vormen de overlevenden van de stammen Juda, Benjamin en Levi.

De zonde van Rehabeam en straf

Rehabeam, de zoon van Koning Salomo, slaagt er niet in Jeroboam te verslaan en zijn heerschappij over heel Israël te vestigen. Hij trekt zich terug naar Jeruzalem en volgt het advies van de profeten op om niet meer het Koninkrijk Israël te heroveren. Hij richt daarom zijn aandacht tot het besturen en sterk maken van Judea. Helaas was hij moreel gezien niet zo sterk als zijn vader Salomo en zijn grootvader David. Hij laat zich beïnvloeden door zijn moeder Naama, die oorspronkelijk uit Ammon komt. Zij introduceert afgoden in Judea. Langzaam gaan steeds meer Joden afgoden dienen. Het wordt een nationale catastrofe en God gaat de koning en het volk straffen. In het vijfde jaar van Rehabeams heerschappij valt Shishak, de koning van Egypte, Judea binnen met een sterk leger en verovert alle plaatsen inclusief Jeruzalem. Veel Joden sterven en het Egyptische leger verwoest het land. Het Koninklijk Paleis en de Tempel worden in bezit genomen. In wanhoop luistert het volk weer naar de profeten en priesters en toont berouw. Koning Shishak vertrekt weer maar legt wel hoge boetes op. Helaas handhaaft Koning Rehabeam veel van de afgoden. Het volk zondigt echter niet meer. Rehabeam herstelt het land. Judea wordt weer onafhankelijk en verovert zelfs Edom. Maar het wordt nooit meer zo sterk als het was.

Abijah (Abijam)

De zoon van Rehabeam, Abijah, leidt het leger van Judea. Onder zijn uitstekende leiderschap worden aanvallen van buitenaf, vooral die van het Koninkrijk Israël, afgeslagen. Wanneer hij koning wordt komt er een grote confrontatie met het Koninkrijk Israël. Hoewel het leger van Judea klein is vertrouwt Koning Abijah op God. Dat blijkt te helpen want het leger van Israël, dat vertrouwt op afgoden, wordt verslagen. Hiermee komt een einde aan de droom van Koning Jeroboam om Judea in te lijven. Echter ook Abijah blijkt een zwak te hebben voor afgoden. Hij is wat dat betreft niet beter dan zijn vader Rehabeam. Abijah sterft na 30 jaar heerschappij, kort na zijn overwinning op Jeroboam.

Samenvatting - vragen

  1. Wat is de reden dat Judea langer standhoudt dan het Koninkrijk Israël?
  2. Wat doen de Joden wanneer ze uiteindelijk worden weggevoerd uit Judea?
  3. Uit welke stammen komen de Joden voort?
  4. Hoe komt het dat Koning Rehabeam het verkeerde pad opgaat?
  5. Op welke wijze straft God Judea?
  6. Waarom wint Koning Abijah de strijd tegen het Koninkrijk Israël?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijbelse geschiedenis: Rehabeam en Abijah"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!