InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Gebruiken rond sterven en dood: islam

Gebruiken rond sterven en dood: islam

Gebruiken rond sterven en dood: islam Culturen verschillen en de gebruiken in verschillende culturen verschillen ook. Hier wil ik de gebruiken rond sterven en dood in de islam bespreken.

Ziekte

Een moslim is van mening dat zijn lichaam niet van hemzelf is. Hij heeft het in bruikleen gekregen van God. Sommige moslims zien ziekte als een test. Wie daar met overgave mee om gaat, wordt door God beloond. Op bezoek gaan bij een zieke is geen vrijblijvende vriendelijkheid, het wordt als een religieuze plicht gezien. De verzorging moet het liefst door iemand van hetzelfde geslacht gedaan worden, dit in verband met schaamtegevoelens.

Rond het afscheid

Het is heel erg belangrijk dat de stervende en zijn of haar omgeving elkaar wederzijds vergiffenis schenken. Op het moment van de dood is het door sommigen gewenst dat de geloofsbelijdenis in het oor gefluisterd wordt.

Rituelen

Sommigen vinden het belangrijk dat de stervende op de rechterzijde ligt, met het gezicht naar Mekka. Afleggen mag alleen door moslims gedaan worden. Het lichaam wordt ritueel gewassen door familie of door mensen van de moskee. Daarna wordt het lichaam in een lijkwade gewikkeld.

Er worden geen rouwbrieven verstuurd.

Dat er geen rouwbrieven worden verstuurd, betekent niet dat u niet welkom bent. Het is gebruikelijk en gewenst dat u spontaan komt.

Het lichaam wordt zo snel mogelijk begraven of naar het land waar de overledene vandaan komt gestuurd.

Het is ongebruikelijk dat niet-moslims bij de begrafenis aanwezig zijn.

Euthanasie

Euthanasie is geen optie. Het lichaam is geleend en God bepaalt wanneer iemand sterft. Pijnbestrijding is wel toegestaan.

Na de dood

Moslims geloven dat iedereen zich na de dood moet verantwoorden aan God. De overledene wordt door God opgenomen en bijzondere verdiensten worden door God beloond.

Gebed

Voor het bidden moet een moslim zich wassen: voeten, handen, onderarmen, gezicht en hals. De schoenen moeten uit en er wordt gebeden met het gezicht in de richting van Mekka. Het gaat hier om eerbewijzen aan God, niet om een dialoog met God. Er zijn vaste houdingen en vaste formuleringen. Dit behoort vijf maal per dag gedaan te worden.

Van belang bij behandeling en verpleging

  • Een islamitische vrouw moet bij voorkeur slechts door vrouwen behandeld en verzorgd worden. In ieder geval nooit door een man zonder de aanwezigheid van een andere vrouw.
  • Alles wat het lichaam afscheidt is onrein.
  • De zieke nooit bloot laten liggen.
  • Dieetverboden zijn: varkens- en paardenvlees, bloed bevattende en rauwe vleesproducten, alcohol. Tijdens de Ramadan is eten en drinken overdag verboden. Onder dit verbod vallen ook medicijnen en injecties, tenzij strikt medisch noodzakelijk.
  • Gebedstijden respecteren: 5, 12, 16, 18 en 20 uur. Vooral het gebed op vrijdagmiddag 12 uur is erg belangrijk, in het bijzonder tijdens de ramadan.

Lees verder

© 2008 - 2014 Judithm, gepubliceerd in Religie (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cat Stevens - Yusuf IslamCat Stevens - Yusuf IslamYusuf Islam, geboren op 21 juli 1948 in Londen, heet eigenlijk Stephen Demetre Georgiou, maar hij is vooral bekend gewor…
Gebruiken rond sterven en dood: humanismeHet humanisme is geen religie. Humanisten gaan uit van het gezonde verstand van de mens. Volgens het humanisme is er gee…
Soefisme, mystieke bewegingSoefisme is de naam voor de mystieke tak binnen de Islam. Het was, zeker de eerste eeuwen, een vrijwel volledig individu…
Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslimsJeruzalem staat weer in de schijnwerpers sinds Ehud Olmert en Mahmoed Abbas erover praatten in het kader van een vredesr…
Gebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken verschillen per cultuur en per religie, gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de geb…
Bronnen en referenties
  • Cursus Westers gezin in vergelijkend en historisch perspectief. OU.
  • Levensbeschouwelijk spel voor werkers in de zorg. Stichting Geloofsovertuiging en Levensbeschouwing.
  • Keerzijde, A.G. van Gilse

Reageer op het artikel "Gebruiken rond sterven en dood: islam"

Reacties

Malak Faris, 21-09-2014 22:31 #2
Iedereen is 'welkom' op een begrafenis, dus bovenstaande zin ( Het is ongebruikelijk dat niet-moslims bij de begrafenis aanwezig zijn) klopt niet. Profeet Mohamed (vzmh) stond zelfs bij een Joodse begrafenis.
Zieken hoeven geen Ramadan te doen.
Wanneer men b.v. eenmaal per dag een medicijn moet nemen, kan men dat na de Iftar maaltijd doen in de Ramadan.
Gebedstijden veranderen bijna dagelijks, dus de bovenstaande tijden kloppen niet. Kan men opzoeken op internet (als er geen moskee in de buurt is).
Voor het bidden moet een moslim zich reinigen: Handen wassen, mond en neus spoelen, gezicht wassen, onderarmen, haren bevochtigen, nek, (achter en in de ) oren, voeten.
Paardenvlees en paardenmelk valt niet onder het verboden voedsel: “Op de dag van Khaybar verbood de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) het eten van het vlees van tamme ezels, maar hij verleende toestemming met betrekking tot paarden.”
Buchari/Muslim. Reactie infoteur, 23-09-2014
Dank u wel voor deze aanvulling.

Hanane, 11-05-2013 22:16 #1
Is het toegestaan om als moslim een vrouwelijke overlijdene te wassen? Reactie infoteur, 12-05-2013
Nee, vrouwen worden door vrouwen verzorgd.

Infoteur: Judithm
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Dood
Reacties: 2
Schrijf mee!