InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tehilliem: Psalm 50 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 50 een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 50  een Joodse uitleg Psalm 50 spreekt over ethiek en moraal. De Psalmist berispt degenen die zich niet nederig en bescheiden bekeren. Hij waarschuwt ook mensen die niet in de praktijk brengen wat ze bestuderen en alleen maar rechtvaardig lijken te zijn. Zij zondigen en laten anderen zondigen. Door cheshbon hanefesh kan de balans opgemaakt worden van goede en slechte daden in relatie tot God en de medemens.

Tekst Psalm 50

De God der goden, de Eeuwige, gaat spreken en roept de aarde bijeen van waar de zon opkomt tot waar zij ondergaat. Uit Tsion, stad van volmaakte pracht, verschijnt God in stralend licht. Hij komt, onze God, en zal niet zwijgen! Laaiend vuur raast voor hem uit, rondom hem wervelt een storm. Hij roept de hemel op, daar boven, en ook de aarde, bij het oordeel over Zijn volk: breng Mijn getrouwen vóór Mij, die zich met offers aan Mij verbinden. De hemel verkondigt Gods gerechtigheid, Hijzelf treedt op als Rechter.
.....
.....
Zou Ik dan zwijgen bij wat je doet, je denkt toch niet dat Ik ben als jij? Ik klaag je aan, ik som je wandaden op. Begrijpt dit goed, jullie die God vergeten, of Ik verscheur je, en er is niemand die redt: wie een dankoffer brengt, geeft Mij alle eer, wie zo zijn weg gaat, zal zien dat God redt.

Psalm 50 in het Hebreeuws

א מִזְמוֹר לְאָסָףאֵל אֱלֹהִים יְהוָה דִּבֶּר וַיִּקְרָא-אָרֶץמִמִּזְרַח-שֶׁמֶשׁ עַד-מְבֹאוֹ. ב מִצִּיּוֹן מִכְלַל-יֹפִי אֱלֹהִים הוֹפִיעַ. ג יָבֹא אֱלֹהֵינוּ וְאַל-יֶחֱרַשׁאֵשׁ-לְפָנָיו תֹּאכֵל וּסְבִיבָיו נִשְׂעֲרָה מְאֹד. ד יִקְרָא אֶל-הַשָּׁמַיִם מֵעָל וְאֶל-הָאָרֶץ לָדִין עַמּוֹ. ה אִסְפוּ-לִי חֲסִידָי כֹּרְתֵי בְרִיתִי עֲלֵי-זָבַח. ו וַיַּגִּידוּ שָׁמַיִם צִדְקוֹ כִּי-אֱלֹהִים שֹׁפֵט הוּא סֶלָה. ז שִׁמְעָה עַמִּי וַאֲדַבֵּרָה יִשְׂרָאֵל וְאָעִידָה בָּךְאֱלֹהִים אֱלֹהֶיךָ אָנֹכִי. ח לֹא עַל-זְבָחֶיךָ אוֹכִיחֶךָ וְעוֹלֹתֶיךָ לְנֶגְדִּי תָמִיד. ט לֹא-אֶקַּח מִבֵּיתְךָ פָר מִמִּכְלְאֹתֶיךָ עַתּוּדִים. י כִּי-לִי כָל-חַיְתוֹ-יָעַר בְּהֵמוֹת בְּהַרְרֵי-אָלֶף. יא יָדַעְתִּי כָּל-עוֹף הָרִים וְזִיז שָׂדַי עִמָּדִי. יב אִם-אֶרְעַב לֹא-אֹמַר לָךְ כִּי-לִי תֵבֵל וּמְלֹאָהּ. יג הַאוֹכַל בְּשַׂר אַבִּירִים וְדַם עַתּוּדִים אֶשְׁתֶּה. יד זְבַח לֵאלֹהִים תּוֹדָה וְשַׁלֵּם לְעֶלְיוֹן נְדָרֶיךָ. טו וּקְרָאֵנִי בְּיוֹם צָרָה אֲחַלֶּצְךָ וּתְכַבְּדֵנִי. טז וְלָרָשָׁע אָמַר אֱלֹהִים מַה-לְּךָ לְסַפֵּר חֻקָּי וַתִּשָּׂא בְרִיתִי עֲלֵי-פִיךָ. יז וְאַתָּה שָׂנֵאתָ מוּסָר וַתַּשְׁלֵךְ דְּבָרַי אַחֲרֶיךָ. יח אִם-רָאִיתָ גַנָּב וַתִּרֶץ עִמּוֹ וְעִם מְנָאֲפִים חֶלְקֶךָ. יט פִּיךָ שָׁלַחְתָּ בְרָעָה וּלְשׁוֹנְךָ תַּצְמִיד מִרְמָה. כ תֵּשֵׁב בְּאָחִיךָ תְדַבֵּר בְּבֶן-אִמְּךָ תִּתֶּן-דֹּפִי. כא אֵלֶּה עָשִׂיתָ וְהֶחֱרַשְׁתִּי דִּמִּיתָ הֱיוֹת-אֶהְיֶה כָמוֹךָאוֹכִיחֲךָ וְאֶעֶרְכָה לְעֵינֶיךָ. כב בִּינוּ-נָא זֹאת שֹׁכְחֵי אֱלוֹהַּ פֶּן-אֶטְרֹף וְאֵין מַצִּיל. כג זֹבֵחַ תּוֹדָה יְכַבְּדָנְנִי וְשָׂם דֶּרֶךְ אַרְאֶנּוּ בְּיֵשַׁע אֱלֹהִים.

Toelichting op Psalm 50

De Tora is Gods bericht aan de gehele mensheid. Iedereen kan kennis nemen van dit bericht. God verscheen in de Tempel, Gods heilige plaats. Hier kon de Jood in complete reinheid God ontmoeten. Het feit dat dit in het verleden zo was geeft de hoop dat dit ook in de toekomst zo zal zijn. HaShem zegt tegen Zijn volk te luisteren - de vitale boodschap dat HaShem onze God is en dat dit Zijn woorden zijn te accepteren en te absorberen. Als we dit niet doen dan zal het in zichzelf een testament zijn tegen onze zielen. Niet voor offers zal ik u berispen, want uw brandoffers zijn altijd voor Mij. HaShem vertelt ons dat we rekenschap moeten afleggen niet omdat we zijn Heiligdom met offers vulden. Er was zeker geen gebrek aan zulke geschenken. Alles behoort aan HaShem. God kent elke vogel in de bergen en wat kruip op Zijn velden is van Hem. Alles wat in de wereld bestaat bestaat via HaShem. Niets is zonder zijn sanctie en wil. HaShem heeft niets nodig wat we bezitten. Alle mitswot zijn gegeven ter wille van ons, niet omdat God iets nodig zou hebben. De basis van het dienen van HaShem is op de eerste plaats het zoeken naar de ziel. De geloften verwijzen naar de mitswot die we doen en die zijn waardig zodra onze harten geopend zijn. De enige echte vrijheid die we vinden is wanneer we onze geest met HaShem verbinden. We proeven de zoetheid van het leven wanneer we HaShem roepen met onze harten geopend. De Psalm eindigt met een verstrekkende boodschap. Hij die belijdt, eert Mij, en bereidt de weg. Hem zal Ik Gods heil tonen. De ware weg voor ons is duidelijk en openlijk gemarkeerd. Het gaat om het toepassen van de mitzwot om werkelijke eer aan HaShem te brengen. Door een Jood te zijn die weet dat God Eén is.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Cheshbon hanefesh is "boekhouden van de ziel" dat in de laatste maand van het Joodse jaar (Elloel) wordt gedaan. Het heeft te maken met zaken die het hart en de ziel betreffen. Het opmaken van de balans aan het eind van het jaar is bedoeld om te kijken hoe onze relatie met God er voor staat. Zijn we betere mensen, betere Joden geworden?

Rabbi Mendy Kaminker van de Chabad beweging heeft een 5 stappenplan ontworpen voor Cheshbon hanefesh.
  • Stap 1: Maak op een papier twee vierkanten. Eentje is bestemd voor de relatie met God en de ander voor de relatie met de medemens.
  • Stap 2: Schrijf de mitswot op die gedaan zijn in de relatie tot God, zoals het aanleggen van de gebedsriemen, het naleven van de Sjabbat, kosher eten, etc. Kijk welke winst of verlies hierbij is gemaakt.
  • Stap 3: Schrijf over de relatie met de medemens. Kijk met wie je een hechtere band hebt en met wie je een minder hechtere band onderhoudt.
  • Stap 4: Kijk hoe je de verliespunten kunt ombuigen in winst voor het volgend jaar.
  • Stap 5: Kijk vervolgens naar de oorzaken van de winst- en verliespunten. Waarom faal je? Welke kijk op het leven heb je? Kijk wie je bent en hoe je wilt zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 32 - een Joodse uitlegPsalm 32 spreekt over het vergeven van zonde en van het goede geluk van iemand die berouw heeft en aan God zijn hele har…
Tehilliem: Psalm 30 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 30 - een Joodse uitlegPsalm 30 leert ons dat we niet gestrest moeten raken wanneer God lijden brengt, want alleen door lijden kan men de Komen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk / Pixabay
  • Tenach (tekst Psalm 50)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Chabad
  • How to: "Soul accounting" in 5 steps - Rabbi Mendy Kaminker

Reageer op het artikel "Tehilliem: Psalm 50 een Joodse uitleg"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 12-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!