InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Islam en menstruatie

Islam en menstruatie

Islam en menstruatie Er zijn binnen de islam veel regels rondom de menstruatie. Zo mogen moslimvrouwen tijdens hun menstruatie veel rituelen niet uitvoeren omdat de menstruatieperiode binnen de islam wordt gezien als de periode waarin een vrouw niet rein (tahir) is. De regels rondom de menstruatie binnen de islam slaan niet alleen op religeuze praktijken, maar worden ook doorgetrokken naar alledaagse praktijken.

Waarom mogen moslimvrouwen bepaalde handelingen niet uitvoeren tijdens de menstruatie?

Er zijn binnen de islam bepaalde praktijken die als dusdanig heilig worden gezien, dat ze alleen mogen worden uitgevoerd door mensen die rein (tahir) zijn. Menstruerende vrouwen worden binnen de islam niet gezien als rein, en zijn daarom uitgesloten van bepaalde, al dan niet religieuze, handelingen.

Wat is er volgens de islam verboden tijdens de menstruatie?

De Koran aanraken

Het is tijdens de menstruatie verboden voor een moslimvrouw om de Koran aan te raken. Met name het aanraken van de namen van profeten is streng verboden tijdens de menstruatie.

Verzen van de Koran reciteren

Tijdens de menstruatie is het voor moslimvrouwen verboden om te volgende verzen van de Koran te reciteren: vers 15 van hoofdstuk 32; vers 37 van hoofdstuk 41; vers 62 van hoofdstuk 53; en vers 19 van hoofdstuk 96. Het is zelfs beter om geen enkele regel van deze verzen te reciteren tijdens de menstruatie.

De moskee betreden

Het is voor een moslimvrouw verboden om een moskee te betreden tijdens de menstruatie omdat ze tijdens deze periode niet wordt gezien als rein. Het is overigens niet alleen verboden om een moskee te betreden met het doel om te bidden, ook bijvoorbeeld iets neerzetten in een moskee of een moskee om een andere reden betreden is verboden voor moslimvrouwen tijdens de menstruatie.

Bidden

Een menstruerende moslimvrouw wordt vrijgesteld van salat (het gebed) omdat ze niet voldoet aan een belangrijk criterium voor het gebed (reinheid).

Geslachtsgemeenschap

Het is tijdens de menstruatie voor zowel de moslimvrouw als haar man verboden om geslachtsgemeenschap te hebben. Het is echter wel toegestaan om op een niet-seksuele manier affectie te tonen naar elkaar toe.

Maandverband verschonen

Het is verboden voor een moslimvrouw om haar maandverband op de tijden van het gebed te verschonen. Op ieder ander tijdstip is het wel toegestaan.

Mag een moslima tampons gebruiken?

Het is volgens islamitische regels niet verboden om een tampon te gebruiken en veel moslimgeleerden zijn het eens dat het toegestaan, en bovendien hygiënisch is, om tampons te gebruiken gedurende de menstruatie.

Vasten

Een menstruerende moslimvrouw is vrijgesteld van het vasten op de dagen waarop ze ongesteld is. De reden hiervan is wederom dat de menstruerende moslimvrouw niet voldoet aan een belangrijk criterium om te mogen vasten (reinheid). Een belangrijk punt waar rekening mee gehouden moet worden, is dat de dagen dat een moslimvrouw niet heeft gevast tijdens haar menstruatie, in de maand volgend op de ramadan moeten worden ingehaald.

Lees verder

© 2014 - 2017 Nataliya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
Oorzaken van het uitblijven van de menstruatieOorzaken van het uitblijven van de menstruatieNiet op tijd ongesteld worden komt redelijk vaak voor. Wanneer u dit voor de eerst keer meemaakt, zal u misschien wel sc…
Alles over de eerste keer ongesteldAlles over de eerste keer ongesteldIeder meisje maakt het mee, voor de eerste keer ongesteld. Het is altijd even schrikken, maar het is zeker niet iets om…
Meer over menstruatiepijnVooral tienermeisjes hebben er veel last van, maar ook veel volwassen vrouwen krijgen er één keer in de maand mee te mak…
Zwanger en toch ongesteldZwanger en toch ongesteldOngesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een versc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels / Pixabay
  • http://www.al-islam.org/the-ritual-ablutions-for-women-sayyid-muhammad-rizvi/introduction
  • http://muslimgirlproblemsbyhira.blogspot.nl/2013/07/tampons-for-our-muslim-daughters.html

Reageer op het artikel "Islam en menstruatie"

Infoteur: Nataliya
Laatste update: 04-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Vragen over islam beantwoord
Schrijf mee!