InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Mag een moslim orgaandonor zijn

Mag een moslim orgaandonor zijn

Orgaandonatie is vaak een gevoelig onderwerp bij moslims. De regels rondom orgaandonatie binnen de islam zijn immers niet bij iedereen bekend en bovendien is er veel tegenstrijdige informatie beschikbaar over orgaandonatie binnen de islam. Dit zijn vaak de redenen waarom veel moslims terughoudend zijn als het aankomt op orgaandonatie.

Hoe staat de islam tegenover orgaandonatie?

Binnen de islam wordt orgaandonatie gezien als een vorm van liefdadigheid en één van de manieren om dichter tot Allah te komen. Alle vorm van leven wordt binnen de islam gezien als een gift van Allah en wanneer iemand orgaandonor wordt, zet diegene zich belangeloos in om het leven van een ander te helpen voortzetten en op deze manier dichter tot Allah te komen.

De regels voor moslims rondom orgaandonatie en orgaantransplantatie

Transplantatie binnen het eigen lichaam
Het is voor moslims, indien nodig, toegestaan om een lichaamsdeel te laten verplaatsen naar een andere plek in het eigen lichaam zodat het zieke of beschadigde lichaamsdeel kan herstellen.

Zelf herstellend vermogen
Het is voor moslims toegestaan om een lichaamsdeel uit het lichaam van een levend persoon te laten transplanteren naar een ander levend lichaam, op voorwaarde dat het desbetreffende lichaamsdeel in oorspronkelijke staat hersteld kan worden. Voorbeeld hiervan zijn de huid, bloed of een nier.

Dood als gevolg van transplantatie
Het is voor moslims verboden om een lichaamsdeel te laten doneren waarbij de donor sterft als gevolg van de transplantatie. Cruciale organen zoals bijvoorbeeld het hart mogen daarom niet getransplanteerd worden bij moslims.

Een dode als donor
Het is binnen de islam, op enkele voorwaarden, toegestaan om een lichaamsdeel van een dode te transplanteren bij levende personen. De eerste voorwaarde is dat er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen. Een reden hiervoor kan zijn dat er geen donor te vinden is voor de benodigde transplantatie, of de transplantatie zou dodelijk zijn voor een levende. Binnen de islam gaat de voorkeur dus uit naar een levende donor, tenzij het niet anders kan. De tweede voorwaarde is dat er toestemming is van de gestorvene óf zijn of haar erfgenamen.

Toestemming voor orgaandonatie
Binnen de islam is er altijd een toestemming vereist van de levende donor en enkel van de levende donor. Het is dus verboden binnen de islam om voor een ander te bepalen of hij of zij donor moet zijn en het is ook verboden om een transplantatie zonder toestemming van de levende donor uit te voeren. De enige manier waarop een toestemming van een ander geldig kan zijn, is in het geval de donor overleden is. In dit geval mogen zijn erfgenamen toestemming geven voor orgaandonatie.

Belangeloze orgaandonatie
Het is binnen de islam enkel toegestaan om orgaandonor te zijn indien men een belangeloze donor is. De enige toegestane reden voor donatie binnen de islam, is het belangeloos helpen voortzetten van een ander leven. Op grond van deze reden mag een donor binnen de islam geen kostencompensatie krijgen voor donatie en de donor mag tevens geen voorwaarden opstellen voor de ontvanger.

Orgaandonatie aan niet-moslims
De islam is een religie die voor het leven staat en kent op het gebied van liefdadigheid geen verschil tussen moslims en mensen met een andere religieuze overtuiging. Zo ook in het geval met orgaandonatie. Een moslim mag daarom zijn of haar organen doneren aan zowel moslims, mensen met een ander geloof als niet-gelovigen.

Conclusie: de drie belangrijkste regels rondom orgaandonatie voor moslims

  • In het geval van orgaandonatie is er altijd toestemming nodig van de donor. In het geval van overlijden is er toestemming nodig van de overledene óf zijn of haar erfgenamen.
  • Orgaandonatie moet altijd geheel belangeloos worden uitgevoerd.
  • Orgaandonatie mag niet dodelijk zijn voor de donor.

Lees verder

© 2014 - 2017 Nataliya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Orgaandonor worden via FacebookOrgaandonor worden via FacebookDat Facebook inmiddels een grote impact heeft op het leven van de gemiddelde mens, is al lang gebleken. Het bedrijf gaat…
De vijf pilaren van de islamBinnen de islam worden een aantal fundamenten genoemd waarop deze religie gebouwd is. Met de intentie de moslimgemeensch…
Beschouwing: Het Actief Donorregistratiesysteem (ADR)Beschouwing: Het Actief Donorregistratiesysteem (ADR)Het donorentekort in Nederland groeit, terwijl vele mensen onnodig vroeg overlijden. Ter nagedachtenis aan Bart de Graaf…
De postmoderne Moslim en de postmoderne ChristenDat er met de postmoderne context een nieuwe context is, valt niet te ontkennen. Het is interessant om te zien hoe de ch…
Recensie: De HemelverdienerDe Hemelverdiener is het verhaal van Hayat, een jongen van Pakistaanse komaf die opgroeit in de Verenigde Staten. Met de…
Bronnen en referenties
  • Uitspraken van moslimgeleerden van het Islamitisch Comité van Jurisprudentie
  • http://www.transplantatiestichting.nl/nieuws/drie-vragen-van-moslims-over-orgaandonatie-en-de-islam

Reageer op het artikel "Mag een moslim orgaandonor zijn"

Infoteur: Nataliya
Laatste update: 04-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Vragen over islam beantwoord
Schrijf mee!